سخنگوی ستاد انتخابات گیلان:

نتیجه نهایی تأیید صلاحیت‌‌شده‌ها، دیماه اعلام می‌شود

مجید رضایی
تاریخ انتشار: دوشنبه 27 نوامبر 2023 | 19:33 ب.ظ
نتیجه نهایی تأیید صلاحیت‌‌شده‌ها، دیماه اعلام می‌شود واژه‌ای تحت عنوان رد صلاحیت در قانون نداریم و عدم احراز فرد دلیل بر عدم شایستگی در سایر مسئولیت‌ها نمی‌شود همچنین در قانون، عدم احراز به معنای عدم شناخت فرد نیست؛ بلکه به معنای عدم احراز صلاحیت فرد در آن جایگاه است                       به گزارش […]

واژه‌ای تحت عنوان رد صلاحیت در قانون نداریم و عدم احراز فرد دلیل بر عدم شایستگی در سایر مسئولیت‌ها نمی‌شود همچنین در قانون، عدم احراز به معنای عدم شناخت فرد نیست؛ بلکه به معنای عدم احراز صلاحیت فرد در آن جایگاه است

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی درفک خبر؛ سخنگوی ستاد انتخابات گیلان با بیان اینکه ۱۵ دی ماه نتیجه نهایی تأیید صلاحیت‌‌شده‌ها اعلام می‌شود، گفت: طبق قانون جدید انتخابات استفاده از ظرفیت امکانات دولتی در تبلیغات انتخاباتی برای نخستین بار امکان‌پذیر شده است و با استفاده از ظرفیت‌های قانونی در اختیار همه داوطلبین قرار خواهد گرفت.

 

 

 

 

 

 

 

 

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی درفک خبر جواد شفیعی ثابت پیش از ظهر امروز در نشست توجیهی آموزش قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری در تالار مرکزی رشت، اظهار کرد: در قانون جدید انتخابات مجلس شورای اسلامی مفاهیمی جدید وجود دارد که برای نخستین بار مطرح شده است.

وی موضوع پیش ثبت‌نام در انتخابات را به‌عنوان یکی از قوانین جدید اعلام کرد و گفت: این قوانین طی یک سیر قانونی توسط قانون‌گذاران با استدلال منطقی و فنی تعیین و مصوب شده است.

سخنگوی ستاد انتخابات گیلان تصریح کرد: انتخابات توسط هیئت اجرایی استان متشکل از هشت نفر معتمد و سه نفر اعضای حقوقی اجرایی می‌شود.

شفیعی ثابت ادامه داد: ستاد انتخابات، هیئت اجرایی، هیئت نظارت، شورای نگهبان، هیئت نظارت بر تبلیغات انتخابات با ارکانی متفاوت در این راستا فعالیت می‌کنند؛ لذا در سطح استان ۱۱ حوزه انتخابی در ۱۷ شهرستان وجود دارد که هر کدام ضمن شرح وظایف مجزا با حوزه‌های فرعی متفاوت هستند.

وی با اشاره به روند اجرایی انتخابات در گیلان، بیان کرد: پس از مرحله پیش ثبت‌نام وارد مرحله ثبت‌نام قطعی شده‌ایم که پس از اعلام مرحله آغاز بررسی صلاحیت‌ها طی یک بازه ۵۰ روزه، هیئت نظارت به بررسی صلاحیت‌ها خواهد پرداخت؛ لذا ناگفته نماند واژه‌ای تحت عنوان رد صلاحیت در قانون نداریم و عدم احراز فرد دلیل بر عدم شایستگی در سایر مسئولیت‌ها نمی‌شود همچنین در قانون، عدم احراز به معنای عدم شناخت فرد نیست؛ بلکه به معنای عدم احراز صلاحیت فرد در آن جایگاه است.

۱۵ دی نتیجه نهایی تأیید صلاحیت‌‌شده‌ها اعلام می‌شود

سخنگوی ستاد انتخابات گیلان، افزود: پس از اعلام صلاحیت‌ها، هیئت نظارت استان متشکل از پنج نفر به بررسی شکایت‌ها می‌پردازند و در ۱۵ دی نتیجه بررسی صلاحیت‌ها اعلام خواهد شد و نامزدهای انتخابات دو روز وقت برای اعلام اعتراض خود به شورای نگهبان فرصت دارند و نهایتاً در اواخر بهمن اسامی قطعی اعلام خواهد شد.

شفیعی ثابت ادامه داد: طبق مصوبه جلسه چهارم مهر مجلس خبرگان، برای نخستین بار هیئت اجرایی انتخابات مجلس شورای اسلامی با انتخابات خبرگان مشترک خواهد بود.

وی در ادامه به قانون تبلیغات انتخاباتی در فضای مجازی برای نخستین بار اشاره و عنوان کرد: طبق ماده ۷۰ قانون تبلیغات، شیوه‌های تبلیغی مجازی به موارد مجاز مذکور و برخورد با تبلیغات غیرمجاز اشاره می‌کند؛ لذا تبلیغات در یک بازه مشخص صورت می‌گیرد و خارج از آن خلاف قانون است و در صورت هرگونه تخلف، طبق قانون امکان تغییر رأی توسط شورای نگهبان وجود دارد.

سخنگوی ستاد انتخابات گیلان اظهار کرد: هرگونه انتشار نام، نظر به نفی یا ضرر نامزدهای انتخاباتی توسط شخص، احزاب و جریان‌ها ممنوع است و در صورت مشاهده هرگونه تخلف، وظیفه رسانه اطلاع‌رسانی خواهد بود.

استفاده از ظرفیت امکانات دولتی در راستای تبلیغات انتخاباتی

شفیعی‌ثابت از استفاده از ظرفیت امکانات دولتی در راستای تبلیغات برای نخستین بار در قانون انتخابات خبر داد و گفت: این امکان که در گذشته وجود نداشت با استفاده از ظرفیت‌های قانونی در اختیار همه داوطلبین قرار خواهد گرفت و این موصوع به‌تمامی دستگاه‌ها نیز ابلاغ شده است.

وی تصریح کرد: هر داوطلب مجاز به برپایی ستاد در ازای هر شهر یا روستا به تفکیک بانوان و آقایان خواهد بود.

سخنگوی ستاد انتخابات گیلان، ادامه داد: طبق ماده ۷۲ قانون انتخابات، در صورت توهین، افتراء، نشر اکاذیب توسط چاپخانه‌ها و مراکز تکثیر و انتشار، تخریب و جرم محسوب می‌شود.

شفیعی‌ثابت گفت: هیچ مدیر و مسئول سازمانی فراتر از قانون، حق فعالیت و انجام هرگونه فعالیت انتخاباتی در ساعات اداری را نخواهد داشت و در غیر این صورت حکم فرد خاطی، انفصال از خدمت تا یک سال خواهد بود.

وی به قانون سیاست‌های کلی انتخابات به‌عنوان یک سند بالادستی مورد تأیید رهبر انقلاب اشاره کرد و گفت: طبق بند سه این قانون به‌منظور اجرای عدالت انتخاباتی یک ماه قبل از شروع تبلیغات انتخاباتی تمام امکانات از جمله رسانه ملی به تفکیک هر شهرستان فرصت تبلیغات فراهم می‌گردد.

سخنگوی ستاد انتخابات گیلان، بیان کرد: برخلاف سایر ارکان انتخابات، هیئت استانی بررسی تبلیغات ما به‌ازای شهری و کشوری ندارد و این هیئت متشکل از ۹ نفر اعضا، وظیفه اجرای دستورالعمل‌های هیئت اجرایی در خصوص فعالیت‌های انتخاباتی از جمله وظایف استفاده برابر از امکانات، مراقبت از ارتکاب هرگونه جرم و اعلام به مراجع قضایی را برعهده خواهد داشت.

شفیعی‌ثابت در پایان خاطرنشان کرد: انتخابات خبرگان توسط فقهای مربوط بررسی و پس از اعلام ۱۵ روز فرصت تبلیغاتی توسط داوطلبین وجود دارد.

آخرين اخبار
پر بحث ترين
ویروهاستینگ
پست بانک رضایی
لاستیک فروشی حبیبی
زیتون حاج صفری و پسران
کانال تلگرام درفک خبر
کانال درفک خبر
محل كد آمار