وعده ای که تحقق نیافت؛

هزاران نفر معطل کم کاری مسئولان در احیای معدن زغال‌سنگ سنگرود

مجید رضایی
تاریخ انتشار: یکشنبه 22 ژانویه 2023 | 15:40 ب.ظ
هزاران نفر معطل کم کاری مسئولان در احیای معدن زغال‌سنگ سنگرود با اکتشاف و بهره‌برداری از معدن سنگرود قرار بود، چرخ زنجیره ارزش صنایع معدنی بچرخد اما نظر به کم‌کاری در بعد نظارت و فقدان رویکرد تخصصی و ستادی، بهره‌وری از این ظرفیت عظیم، مغفول مانده و چرخ اقتصاد هزاران نفر را نیز متوقف کرده است. به گزارش پایگاه خبری تحلیلی درفک خبر به نقل از فارس، […]

با اکتشاف و بهره‌برداری از معدن سنگرود قرار بود، چرخ زنجیره ارزش صنایع معدنی بچرخد اما نظر به کم‌کاری در بعد نظارت و فقدان رویکرد تخصصی و ستادی، بهره‌وری از این ظرفیت عظیم، مغفول مانده و چرخ اقتصاد هزاران نفر را نیز متوقف کرده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی درفک خبر به نقل از فارس، سال‌ها از تعطیلی واحد معدنی سنگرود واقع در منطقه فاراب عمارلوی شهرستان رودبار که ۲۶ هکتار وسعت دارد و تا سال ۱۳۶۹ نیز فعال بوده، می‌گذرد.

به گفته مسؤولان حدود یک هزار و ۵۰۰ تا سه هزار کارگر در معدن سنگرود فعالیت داشتند که براثر انحلال شرکت از آن اخراج یا به نحوی بازنشسته شدند درحالی‌که این معدن ظرفیت اشتغال‌زایی زیادی داشت و همچنان نیز دارد.

سنگرود بعد از انحلال از سوی سازمان خصوصی‌سازی به بهانه غیراقتصادی بودن در اختیار اداره کل سازمان صنعت، معدن و تجارت قرار گرفت و سازمان صمت با برگزاری مزایده در چارچوب آرای شورای عالی معادن در سال ۹۹ نسبت به تعیین شرکتی جهت احیای مجموعه معدن سنگرود اقدام کرد اما به علت برخی مشکلات حقوقی به‌ویژه درزمینه ارزیابی اموال موجود و اختلافات فی‌مابین بهره‌بردار قدیم و برنده مزایده، ابتر ماند.

 

کارگران معدن سنگرود در گفت‌وگو با فارس گفته‌اند که حدود ۲۰ هزار نفر از اهالی شهر و روستاهای هم‌جوار این واحد معدنی در مناطق فاراب و خورگام عمارلو در انتظار حل مشکلات و رفعِ موانع راه‌اندازی این واحد تولیدی برای اشتغال جوانان بیکار خود هستند.

 

تعطیلی معدن صدمات جبران‌ناپذیری را به خانواده‌های عمارلویی، فارابی و دیگر مناطق رودباری وارد کرد چراکه اشتغال مردم منطقه در سال‌های گذشته فقط از طریق این معدن تأمین می‌شد.

 

امروزه اغلب کارگران و جوانان جویای کار منطقه رودبار برای پیدا کردن کار به شهرهای دور و نزدیک مهاجرت کرده و به نظر می‌رسد از سنگرود قطع امید کرده‌اند!

 

اسدالله عباسی استاندار گیلان در تاریخ هفتم شهریور امسال، از تحویل معدن سنگرود به بهره‌بردار جدید خبر داده و گفته بود که «معدن سنگرود یک ظرفیت عظیم در استان گیلان است که توجه به آن منجر به رشد اقتصادی و ایجاد اشتغال در گیلان می‌شود لذا با تلاش‌های صورت گرفته این معدن پس احراز صلاحیت دقیق، به بهره‌بردار جدید واگذار می‌شود.»

 

متعاقب آن در مهرماه سال جاری، سعید اخلاقی، معاون صنعت و معدن سازمان صمت گیلان از، ازسرگیری تلاش‌های دولت سیزدهم جهت احیای ظرفیت معادن خبر داده و گفته بود که ظرفیت‌های مغفول مانده استان در بخش‌های مختلف خصوصاً بخش معدن خبر داده بود.

 

اخلاقی با اشاره به منویات رهبری، گفته بود که «مطابق رهنمودهای مقام معظم رهبری، معادن از اولویت تعیین‌کننده‌ای در سیاست‌های اقتصاد مقاومتی برخوردار بوده و حتی به‌عنوان یکی از جایگزین‌های درآمدهای نفتی از آن یاد برده می‌شود و ازاین‌رو باید فعال شوند.»

 

وی در ادامه نیز مطرح کرده بود که طی ماه‌های اخیر عزم جدی مسئولین استان بر اتخاذ تصمیمات مؤثر و خروج معدن سنگرود و دیگر معادن از بن‌بست جهت احیای آن‌ها متمرکزشده است.

 

قرار بود زمینه آغاز فعالیت بخش خصوصی در محدوده معدن سنگرود به‌زودی فراهم شود و در صورت عدم پیشرفت برنامه بخش خصوصی، مراتب اقدامات قانونی مانند ضبط تضامین، خلع‌ید و دیگر اقدامات در دستور کار صمت قرار بگیرد تا خدای‌ناکرده شاهد تجربیات نامطلوب گذشته در خصوص واگذاری‌ها نباشیم.

 

اکنون حدود سه ماه از وعده صمت گیلان نسبت به تعیین تکلیف معدن سنگرود گذشته است. معاون صنعت و معدن سازمان صمت گیلان این بار نیز در گفت‌وگو با فارس گفته که «برای پیگیری وضعیت معدن زغال‌سنگ سنگرود و تحویل و تحول معدن به برنده مزایده، جلسات متعددی با حضور نمایندگان وزارت متبوع، شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران و این اداره کل در محل وزارت صمت تشکیل و مصوبات تنظیم‌شده به آن‌ها جهت تعیین تکلیف اموال و شروع اقدامات لازم به‌منظور فعال‌سازی معدن ابلاغ‌شده است.»

 

اما بنا بر آنچه اخلاقی گفته تاکنون اقدامی از سوی برنده مزایده برای تعیین تکلیف وضعیت معدن زغال‌سنگ سنگرود صورت نپذیرفته است.

 

معاون صمت گیلان در ادامه توضیح داده که جهت تصمیم‌گیری برای معدن سنگرود، با هماهنگی وزارت متبوع در صورت استنکاف برنده مزایده از اجرای تعهدات خود برای ادامه فرآیند شروع فعالیت حداکثر در چند روز آینده، اقدامات لازم ازجمله فسخ قرارداد، ضبط تضمین شرکت در مزایده و واگذاری معدن به شرکت‌های توسعه‌ای وزارت صمت و یا واگذاری از طریق بسته‌های سرمایه‌گذاری به متقاضیان حائز شرایط را صورت خواهد گرفت.

 

اکنون با گذشت زمان طولانی از ابلاغ مصوبات از سوی صمت به شرکت برنده مزایده معدن سنگرود، معلوم نیست چرا مسئولان و متولیان امر از تضامینی که قانون حدود آن را مشخص کرده استفاده نمی‌کنند و یا مهر بطلان بر واگذاری معدن سنگرود نمی‌زنند؟

 

ماده معدنی قرار است چرخه اقتصاد را به‌عنوان اولین حلقه در زنجیره ارزش صنایع معدنی، چرخ های اقتصادی کشور را بچرخانند منتها ظرفیت‌هایی نظیر معدن سنگرود علیرغم تلاش‌های مستمر سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان بنا بر دلایلی مغفول نگه‌داشته شده و گویا اراده‌ای برای فعال کردن آن وجود ندارد.

 

زنجیره‌ای از خدمات و تولید با فعال شدن معدن سنگرود می‌تواند تولید ناخالص داخلی را افزایش دهد و اوضاع اقتصادی کشور را بهبود بخشد ازاین‌رو باید دولت تکلیف این معدن بزرگ شما کشور را هرچه سریع‌تر روشن و در صورت بی‌رغبتی برنده مزایده فرصت سوزی ایجادشده را به پایان و بهره‌برداری از آن را به مجموعه‌ای که اهلیت دارد، واگذار کند.

 

مجدداً تأکید می‌شود که بهره‌مندی از ظرفیت‌ کم‌نظیر معادن جهت ایجاد شغل و توسعه تولید از تأکیدات حاکمیت ازجمله دولت سیزدهم بوده و لازم است هماهنگی‌ها در راستای نمود عینی تلاش‌ها در رابطه با فعال شدن معدن زغال‌سنگ سنگرود، بیش‌ازپیش شود.

 

محرومیت و کمتر توسعه‌یافتگی اغلب مناطق ازجمله منطقه عمارلو و سنگرود ناشی از عدم بهره‌وری صحیح از منابع و معادن بی‌نظیر نهفته در آن‌ها است که به نظر می‌رسد در دولت مردمی کار و تلاش سیزدهم باید شاهد تحقق عینی و عملی وعده‌ها بود.

 

کندی برخی پروژه‌‌های این چنینی به دلیلی فقدان مسؤول پیگیر در سطح ستادی و تخصصی، منجر به هدررفت زمان برای بهره‌وری از منابع عظیم گیلان شده که معدن زغال‌سنگ سنگرود یکی از این ظرفیت‌های عظیم در استان است که توجه به آن منجر به رشد اقتصادی و ایجاد اشتغال در استان می‌شود لذا انتظار است این معدن پس احراز صلاحیت دقیق هر چه سریع‌تر به بهره‌بردار جدید واگذار و عملاً فرایند بهره‌وری و ایجاد اشتغال در آن آغاز شود.

 

 

آخرين اخبار
پر بحث ترين
ویروهاستینگ
پست بانک رضایی
لاستیک فروشی حبیبی
زیتون حاج صفری و پسران
کانال تلگرام درفک خبر
کانال درفک خبر
محل كد آمار