رئیس جمهور در نشست با استانداران و فرمانداران مطرح کرد:

بزرگترین خطر برای دمکراسی و حاکمیت ملی آن روزی است که انتخابات تشریفات شود.

فرزانه احمدی
تاریخ انتشار: دوشنبه 27 ژانویه 2020 | 07:55 ق.ظ
بزرگترین خطر برای دمکراسی و حاکمیت ملی آن روزی است که انتخابات تشریفات شود. به گزارش پایگاه خبری تحلیلی درفک خبر؛ حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی امروز در همایش استانداران و فرمانداران سراسر کشور خطاب به مردم با تاکید بر اینکه “نباید با صندوق قهر کرد و امروز روزی است که باید پای صندوق رای رفت”، گفت: من هم نامه های لازم را نوشته ام اما همه […]

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی درفک خبر؛ حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی امروز در همایش استانداران و فرمانداران سراسر کشور خطاب به مردم با تاکید بر اینکه “نباید با صندوق قهر کرد و امروز روزی است که باید پای صندوق رای رفت”، گفت: من هم نامه های لازم را نوشته ام اما همه باید تلاش کنیم رقابتی بودن انتخابات را درست کنیم.
رئیس جمهوربا بیان اینکه ” مردم باید مطمئن شوند رای آنها کم و زیاد نمی شود و مشارکت ، نظارت، سلامت و امنیت انتخابات و ایجاد نشاط در جامعه یک وظیفه همگانی است”، اظهارداشت: اگر می گویند مجلس بعدی صددرصد مال آنها است، بگذارند لااقل یک رقابت شکل بگیرد و مشارکت باشد، مجلس هم مال انها و نوش جانشان.
دکتر روحانی همچنین در بخش دیگری از سخنان خود به معطل ماندن برخی لوایح و مصوبات مجلس اشاره کرد و با بیان نقش مهم این لوایح و مصوبات در حفظ منافع ملی ایران و ناکام گذاشتن طرحهای دشمنان ، گفت: نمی شود لایحه دولت و مصوبه مجلس بین زمین و آسمان بماند و روابط بانکی ما با دنیا دچار مشکل شود.
رئیس جمهور تاکید کرد: نباید با شعار منافع ملی زیرپا گذاشته شود و نباید بگذاریم ترامپ و تروریست های کاخ سفید رابطه ایران و بانکهای جهان را قطع کنند.
متن کامل سخنان دکتر روحانی در همایش استانداران و فرمانداران سراسر کشور به این شرح است:
بسم الله الرحمن الرحیم
الحمدلله رب العالمین و صلی الله علی سیدنا و نبینا محمد و آله الطاهرین و صحبه المنتجبین
ایام مبارک است به نام بانوی بزرگ اسلام حضرت صدیقه کبری (ع) که او الگوی بزرگ برای همه زنان جامعه و الگوی تقوا، ایستادگی و مقاومت، بیان حق در مقطع بسیار سخت و مشکل و دفاع از اسلام و آزادی بود و همه افتخار می‌کنیم که محبت خاندان رسالت، پیامبر و اهل بیت او و اصحابش در دل همه ما جای گرفته است.
اساس دین همان عشق است. پیغمبر(ص) فرمود: دین همان عشق و محبت نسبت به خداوند، پیامبران، ائمه هدی(ع) و صالحان است. قلب ما باید با خداوند و خاندان رسالت پیوند بخورد. پیوند قلبی و احترام واقعی همان محبت است. عشق واقعی آن است که معشوق را بشناسیم و برای رسیدن او سر از پا نشناسیم و بزرگترین هدف ما قرب و نزدیکی به معشوق باشد و بحمدالله در جمهوری اسلامی ایران این نعمت بزرگ را خداوند به ما عنایت کرده است. مردم ما در همه ایام خاص، این عشق را به خداوند، پیامبر و ائمه هدی(ع) نشان می‌دهند که عاشورا و اربعین و ماه رمضان و فاطمیه یک نمونه است. این مسیر می‌تواند مسیر هدایت ما باشد، این حب و عشق اگر در حد واقعی‌اش بود، ما را از هر محبت و هر متاع کوچک باز می‌دارد.
آن کسی که معشوق بزرگ دارد و برای او تلاش می‌کند، آن وقت متاع دنیا و مسایل کوچک و مسایل جزیی او را از آن راه باز نمی‌دارد. همه دنیا همین است، قرآن می‌گوید ما شما را وسیله آزمایش همدیگر قرار دادیم.
کاندیدا وسیله آزمایش برای هیأت اجرایی، کاندیدا و هیأت اجرایی وسیله آزمایش برای هیأت نظارت ، همه‌شان برای آزمایش برای شورای نگهبان و همه برای آزمایش در روز انتخابات.
خدا می‌پرسد که حالا صبر، تحمل، شکیبایی و ایستادگی دارید در این آزمایش بزرگی که شما را در زندگی در برابر این آزمایش عظیم و بزرگ قرار دادیم.
شرایط امروز ما با همیشه متفاوت است. الان ما در آستانه سی و هفتمین انتخابات ملی هستیم. از آن انتخابات اولی که در فروردین سال ۵۸ که با همه پرسی و رفراندوم شروع شد چون بعضی از کلمه رفراندوم خوش‌شان نمی‌آید. پایه انتخابات ما از رفراندوم و از همه پرسی شروع شده است.
پایه اصلی نظام ما روی رفراندوم است. آن همه پرسی اول بود که تعیین کرد، نظام ما جمهوری اسلامی است و همان همه‌پرسی اول بود که به ما گفت که دو چیز را تا پایان این نظام مد نظر قرار دهید؛ اسلامیت و جمهوریت و لذا مردم رأی دادند به جمهوری اسلامی.
همه‌ ما باید پاسدار اسلام و جمهوریت باشیم. یعنی پاسدار رضایت عامه، پاسدار نظر مردم و پاسدار خواست مردم. به همین رأی دادیم.
نظام ما از دهم و یازدهم فروردین ۵۸ شروع شد که دو روز. شایدم یکبار در تاریخ کشور ما بود که ۲ روز، روز انتخابات بود دهم و یازدهم و دوازدهم هم به عنوان روز جمهوری اسلامی اعلام شد.
اتفاقاً یک پایه قانون اساسی ما هم همه‌ پرسی است. یعنی قانون اساسی هم بعد از انتخابات اعضای خبرگان قانون اساسی دومرتبه با همه پرسی و رفراندوم، قانون اساسی شد. در بازنگری هم باز با همه پرسی و رفراندوم قانون اساسی شد ، این را تأکید می‌کنم برای اینکه اخیراً بعضی‌ها نسبت به این کلمه همه پرسی حساسیت پیدا کرده اند و بعضی از حساسیت‌ها نه به اندازه کرونا خطرناک است و آدم باید مواظب باشد که این بیماری سرایت نکند و یک اصل مهم و اساسی را که در کشور ما و در قانون اساسی ما است ، نظر دیگری نسبت به آن پیدا نکنیم.
قانون اساسی پایه کار ما است، بدون استثناء مشروعیت همه ما از قانون اساسی است ومشروعیت قانون اساسی و همه قوانین و مقررات ، از آراء و رأی مردم است. البته در چارچوب موازین اسلام که همه ما به چارچوب موازین اسلام متعهد و معتقد هستیم.
همانطور که اشاره شد ما از مشروطه با مسأله آراء و رأی مردم و انتخابات و مجلس آشنا شدیم. حالا آن روز مجلس شورای ملی و امروز مجلس شورای اسلامی. آن همه فداکاری‌ها در مشروطه برای این بود که رأی و آراء ملی حاکم شود. حاکمیت ملی یکی از اهداف مهم مشروطه و انقلاب اسلامی ما بود. مردم بر سرنوشت خویش حاکم شوند و البته خداوند که معلوم او خالق ما است.
اینکه ما بر سرنوشت‌خودمان حاکم‌ هستیم آن هم خداوند فرموده و آن هم امر و دستور خداست، ما بر خود حاکمیت داریم و حاکمیت ملی را کسی نمی‌تواند نقض کند، یک مقطعی گذشت، البته انقلاب مشروطه از مسیر خودش منحرف شد، استبدادگران آمدند و مسلط شدند و بعد انتخابات تشریفات انتصابات شد .
بزرگترین خطر برای دمکراسی و حاکمیت ملی آن روزی است که انتخابات تشریفات شود. جای دیگری انتصاب بفرمایند و بعد مردم پای صندوق بروند بخواهند تشریفات انتخابات را انجام دهند. خدا نکند یک همچون روزی برای کشور ما پیش بیاید، چون در زمان رژیم گذشته یادتان است که در حوزه‌های انتخابیه یک عده‌ای می‌آمدند ولی همه می‌دانستند که وکیل چه کسی است می‌گفتند فلانی است و از تهران تعیین شده است. آن وقت ما شهرستانی بودیم می‌گفتند از تهران فلانی تعیین شده است. به هر کسی می‌خواهید رأی دهید مردم هم می‌دانستند به هر کسی رأی بدهند و هر کاری می‌خواهند بکنند همان آقایی که تهران به قول آنها که می‌گفتند تهران گفته، همانی که تهران می‌گفت از صندوق در می‌آمد.
این خطر بزرگی بود که ملت ما را تهدید کرد. مردم چرا انقلاب کردند، یک دلیل انقلاب مردم ما این بود که خودشان بر سرنوشت خودشان حاکم شوند، حاکمیت ملی یکی از پایه های حرکت انقلابی ما بود.
رسیدیم به انقلاب اسلامی دیگر معلوم شد که این جور نیست که تهران تصمیم بگیرد. مردم تصمیم گیر هستند، پای صندوق می‌آیند و به آن کسی که می‌خواهند رأی می‌دهند.
حالا اگر می‌خواهیم برویم پای صندوق، رأی بدهیم. به شما می‌گویند بروید وارد یک فروشگاه بزرگ شوید و یک جنسی را انتخاب کنید، اگر یک جنس بیشتر نیست، یک مارک هم بیشتر نیست، دیگر انتخاب لازم نیست، دیگر بزرگ خانواده لازم نیست برود فروشگاه ، یک بچه هم برود، یک مارک است دیگر می‌گویند این جنس را برداریم پول را بده و بیا. دیگر نیازی نیست.

آخرين اخبار
پر بحث ترين
ویروهاستینگ
پست بانک رضایی
لاستیک فروشی حبیبی
زیتون حاج صفری و پسران
کانال تلگرام درفک خبر
کانال درفک خبر
محل كد آمار