مجتبی عسکری، مداح اهل بیت(ع) طی مصاحبه ای بیان کرد:

مداح باید سیاسی و اثرگذار بخواند

فرزانه احمدی
تاریخ انتشار: جمعه 28 آگوست 2020 | 13:00 ب.ظ
مداح باید سیاسی و اثرگذار بخواند مجتبی عسکری مداح اهل بیت(ع)، گفت: مردم برای اینکه مسیر اصلی را گم نکنند همواره باید همگام با رهبر زمان خودشان باشند نه جلوتر و نه عقب تر، همگام نبودن مردم در عصر امام حسین(ع) باعث رخ دادن واقعه کربلا شد. به گزارش درفک خبر،“مجتبی عسکری” مداح اهل بیت(ع) همزمان با ایام دهه اول محرم […]

مجتبی عسکری مداح اهل بیت(ع)، گفت: مردم برای اینکه مسیر اصلی را گم نکنند همواره باید همگام با رهبر زمان خودشان باشند نه جلوتر و نه عقب تر، همگام نبودن مردم در عصر امام حسین(ع) باعث رخ دادن واقعه کربلا شد.

لزوم بسترسازی، تقویت و گسترش اشعار سنتی و گیلکی در عزاداری ها/ ریشه واقعه کربلا در همگام نشدن مردم با امام بود
به گزارش درفک خبر،“مجتبی عسکری” مداح اهل بیت(ع) همزمان با ایام دهه اول محرم در دفتر پایگاه خبری تحلیلی 8 دی حضور پیدا کرد.مجتبی عسکری با تأکید بر اینکه پیروزی و شکوه انقلاب اسلامی به برکت قیام امام حسین(ع) و عاشورا است اظهار کرد: مردم برای اینکه مسیر اصلی را گم نکنند همواره باید همگام با رهبر زمان خودشان باشند نه جلوتر و نه عقب تر، همگام نبودن مردم در عصر امام حسین(ع) باعث رخ دادن حادثه کربلا شد.

اسلام با شهادت امام حسین(ع) ادامه پیدا کرد

وی ادامه داد: شهادت امام حسین(ع) و یاران وفادارش با آن مظلومیت در صحرای کربلا نیاز آن زمان بود شاید اگر آخرین قطرات خون امام حسین(ع) و خانواده و یارانش در کربلا ریخته نمی‌شد این راه آزادی خواه استمرار پیدا نمی کرد و شاید چیزی از اسلام باقی نمی ماند.

این مداح اهل بیت(ع) با بیان اینکه انقلاب اسلامی ایران نیز ماحصل خون هایی است که در طول تاریخ انقلاب ریخته شده است افزود: در طول انقلاب اسلامی بزرگمردان بسیاری به شهادت رسیدند و ترور حاج قاسم سلیمانی و یک دست بریده وی خود یک روضه مجسم در انقلاب ایران ثبت شده است.

عسکری با اشاره به ارادت جهانیان نسبت به امام حسین(ع)، ببان کرد: امام حسین(ع) تنها گزینه و شخصی است که با شهادتش یک عالم را عزادار می کند، در ماه محرم کل عالم سیاه پوش می شوند و ملت ایران به صورت خودجوش ارادت خود را به ایشان و اهل بیت(ع) نشان می دهند.

تمام طوایف در رودبار بصورت متحد زیر خیمه امام حسین(ع) اند

این مداح اهل بیت(ع) با تأکید بر اینکه شهرستان رودبار با وجود داشتن طوایف مختلف زیر خمیه امام حسین(ع) متحد هستند افزود: امام حسین(ع) برای همه عشاق است، هرکس در حد وسع خود ارادتش را نسبت به ایشان حتی با نذر جرعه ای آب ثابت می کند و وحدت بین ارادتمندان امام حسین(ع) در لشکر بیست و چند میلیونی اربعین در پیاده روی اربعین حسینی خاری بر چشم دشمنان اهل بیت است.

وی تصریح کرد: در عشق و ارادت به دستگاه امام حسین(ع) علاوه بر احساس، منطق هم وجود دارد، در سال های اخیر روضه های خانگی زیاد شده است، خیلی از مردم مریض دارند، پای این سفره حاجت روا شدند، برکت مال و خانه خود را از این روضه ها می دانند، مردم از عمق وجود خود به اهل بیت(ع) اعتقاد دارند و می دانند که اگر مخلصانه دم خانه آنها بروند دست رد به سینه شان نمی زنند‌.

امروز ما لشکری هستیم که باید در رکاب صاحب الزمان(ع) باشیم

کربلایی مجتبی عسکری با اشاره به تأثیر نام خود در دوری از لغزش و خطاها گفت: باعث افتخار است که دو سال قبل شهدا در زمان خدمت به زائرین راهیان نور دست من را گرفتند و راه زندگی من تغییر کرد، از طرفی وقتی به نام کربلایی صدایم می کنند یاد اولین سفر به کربلا در زمانی که چشمانم به حرم آقا اباعبدالله الحسین(ع) افتاد می افتم و هم نام بودن با امام حسن مجتبی(ع) مرا یاد مظلومیت ایشان می اندازد و نام خانوادگی “عسکری” نیز یادآور این است که ما یک لشکری هستیم که باید در رکاب صاحب الزمان(عج)، لیاقت سربازی امام عصر را داشته باشیم.

این مداح اهل بیت(ع) با بیان اینکه جد، پدربزرگ و دایی ام مداح بودند درباره چگونگی ورود خود به دستگاه امام حسین(ع) بعنوان مداح بیان کرد: ما در شهرستان رودبار کتابی با عنوان گلشن حسینی داریم که شاعر آن آقای موسوی و پدر شهید است، من این شعرها را همواره می خواندم و با خود زمزمه می کردم.

وی ورود خود در عرصه مداحی را مدیون پیرغلامان روستای محل زندگی خود حاج عبدالله براری و نقوی خود عنوان کرد و افزود: یک بار شبکه دو سیما مداحی مخصوص نوجوانان را پخش می کرد من این شعر را یادداشت کردم و در طول حدود یک سال آن را زمزمه کردم، تا اینکه برای اولین بار همراه مادرم پیش “حاج عبدالله” براری رفتیم و مادرم به او گفت “مجتبی” می خواهد مداح شود هوای او را داشته باش و “حاج عبدالله” هم قبول کرد و قرار بر این شد پس از روضه و مداحی خود میکروفن را در اختیار من قرار بدهد و از آن زمان استارت مداحی من زده شد.

عسکری درباره رسم و رسوم خاص مردم رودبار در ایام محرم گفت: مردم شهرستان رودبار بسیار متدین هستند، مراسم علم واچینی شاه شهیدان را داریم که ریشه آن به سال ۶۴باز می گردد، زمانی که میخواستند ضریح مطهر امام زادگان را بردارند بدن شهدا سالم بود که سر یکی از این شهدا از تنش جدا شده است و آنجا واقعا بوی کربلا می دهد.

وی ادامه داد: مراسمی دیگر در ۲۸صفر ماه در امامزاده محمد حنفیه برگزار می شود که جمعیت انبوهی از سراسر کشور در این مراسم شرکت می کنند، در مراسمی دیگر در روز هفتم شهادت امام حسین(ع) نوجوانانی که هنوز به سن تکلیف نرسیدند را می اوردند در جلوی دسته، قرآن را بر گردن آنها آویزان می کنند و در روستا می چرخند و دعای جوشن کبیر می‌خوانند و جلوی در تک تک خانه ها می روند.

این مداح اهل بیت (ع) با اشاره به مراسم آیین علم بندی گفت: در این مراسم مردم جمع می شوند یک نشانه و علامت را با پارچه روی علم می بندند و در محل جلوی در خانه هایی که عزیزی را از سال گذشته تا امسال از دست دادند می روند و عزاداری می کنند.

بسترسازی، تقویت و گسترش اشعار سنتی در مراسم اهل بیت(ع)

عسکری با تأکید بر اینکه یکی از دغدغه‌های وی خواندن اشعار محلی است افزود: در حق اشعار محلی کم لطفی شده است، در گیلان معمولا در مجالس ختم سنتی می خوانند و در مجالس اهل بیت گاهی سنتی و گیلکی می خوانند ولی نیاز به بروزرسانی دارد که در این خصوص باید مداحان و پیرغلامان اهل بیت و شاعران اهل بیت بستر سازی کنند که این آیین و آداب عزاداری اصیل باقی بماند.

وی با اشاره به ارادت خود نسبت به شش ماه ابا عبدالله(ع) گفت: امسال به دلیل ویروس منحوس کرونا نشد آنطور که باید مراسم شیرخوارگان را برگزار کنیم، خیلی ها چشم امید به قنداق علی اصغر(ع) بسته بودند.

این مداح اهل بیت (ع) ادامه داد: رهبرمعظم انقلاب می فرمایند من رزق هر ساله ام را در فاطمیه میگیرم، من هم رزق خود را از مجلس شیرخواره امام حسین(ع) می گرفتم، امسال همه ما از این فیض بزرگ باز ماندیم، مردم ۱۴۰۰سال است که داغ حسین(ع) را سینه به سینه برای هم نقل می کنند و این داغ هرسال جانسوزتر می شود، ان شاءالله به علی اصغر حسین(ع) این بلا از بلاد اسلامی دور شود.

مردم رفتار و خطای مداح را پای دستگاه امام حسین(ع) میگذارند

عسکری درباره ویژگی های یک مداح حسینی گفت: یک مداح در درجه اول باید اخلاق خوش داشته باشد، مداح هر رفتار و خطایی که داشته باشد مردم آن را از چشم دستگاه امام حسین(ع) می بینند، بر این اساس مداح باید مراقب رفتار و اخلاق خود باشد‌ و بداند در این دستگاه اول تا آخر نوکر اهل بیت(ع) باید باشد.

وی با اشاره به خدمت رسانی مداحان در دوران اوج شیوع کرونا بیان کرد: خیلی از مداحان در آن دوران مشغول ضدعفونی کردن شهرها یا توزیع ماسک و…بودند این نشان دهنده افتادگی آنها درب خانه اهل بیت (ع) در جهت خدمت به مردم است.

آیا هدفی خاص پشت تغییر ناگهانی دستورالعمل ها در برگزاری مراسم های عزاداری بود!

این مداح اهل بیت(ع) درباره تغییر ناگهانی دستورالعمل ها در برگزاری عزاداری محرم گفت: مشخص نیست با چه هدفی ۲۴ ساعت قبل از شب اول محرم دستورالعمل ها را تغییر و هیئت ها را تعطیل کردند، اما برخی مداحان بزرگ مثل حاج محمود کریمی با افتخار پشت یک ماشین می ایستد و در کوچه‌ها حتی برای ۲_۳نفر روضه می‌خوانند.

دفاع از انقلاب و ولایت از طریق تریبون مداحی

عسکری با تاکید بر اینکه مداحان در جایگاه خود از انقلاب و ولایت دفاع می کنند درباره برگزاری مراسم عزاداری حسینی در رودبار و منجیل بیان کرد: کرونا ماهیت مداحی را هم مثل سایر امور تغییر داده است، ما بوسیله یک حسینیه سیار در رودبار ارادت خود را نسبت به امام حسین(ع) نشان می دهیم، از طرفی دیگر در حسینیه ریحانه و النبی متشکل از بچه‌های منجیل است که در کوچه پس کوچه های شهر منجیل بویژه کوچه هایی که به نام شهید مزین شده است یا خانواده‌های شهدا هستند حضور پیدا می کنیم تا از این طریق در سطح شهر نام امام حسین(ع)طنین‌انداز شود.

وی با اشاره به پیوند عمیق بین مردم و امام حسین(ع) و با بیان اینکه نه تنها کرونا بلکه هیچ عاملی نمی تواند این پیوند را جدا کند افزود: امام حسین(ع) ۱۴۰۰ سال پیش در قتلگاه تنها ماند اما امروز جوانان و مداحان انقلابی گوش به امر ولی فقیه هستند، امروز هم مانند ۱۴۰۰سال قبل اگر قدمی عقب تر یا جلوتر از فرمایش رهبرمعظم انقلاب قدم برداریم دچار آسیب میشویم.

عسکری با تأکید بر اینکه مداحان باید در مراسم های خود سبک زندگی اسلامی، فرهنگ شهید و شهادت را ترویج دهند گفت: مداح باید سیاسی باشد و سیاسی بخواند و نباید مثل زنبور بی عسل باشد، بلکه می بایست با نگاه و موضع انقلابی بصورت گذار در اجتماع باشد، در همه صحنه‌ها مداح نوکر امام حسین(ع) است و باید امام زمان خود را هم حفظ کند.

آخرين اخبار
پر بحث ترين
ویروهاستینگ
پست بانک رضایی
لاستیک فروشی حبیبی
زیتون حاج صفری و پسران
کانال تلگرام درفک خبر
کانال درفک خبر
محل كد آمار