به قلم نویسنده خورگامی؛

کتاب فرهنگ واژگان کُرمانج های گیلان منتشر شد

مجید رضایی
تاریخ انتشار: جمعه 25 فوریه 2022 | 15:57 ب.ظ
کتاب فرهنگ واژگان کُرمانج های گیلان منتشر شد فرهنگ واژگان کرمانج‌های گیلان منتشر شد به گزارش پایگاه خبری تحلیلی درفک خبر؛ کتاب «فرهنگ واژگان کرمانج‌های گیلان» با پژوهش و نگارش رامین جهان‌پور توسط انتشارات ارشدان منتشر شد. رامین جهان‌پور (1351- ) نویسنده و منتقد رودباری، در بخشی از مقدمه کتاب آورده است: «کرمانج‌های ساکن گیلان بیش از سه قرن است که از خراسان شمالی به […]

فرهنگ واژگان کرمانج‌های گیلان منتشر شد

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی درفک خبر؛ کتاب «فرهنگ واژگان کرمانج‌های گیلان» با پژوهش و نگارش رامین جهان‌پور توسط انتشارات ارشدان منتشر شد.

رامین جهان‌پور (1351- ) نویسنده و منتقد رودباری، در بخشی از مقدمه کتاب آورده است:

«کرمانج‌های ساکن گیلان بیش از سه قرن است که از خراسان شمالی به مناطق کوهستانی گیلان کوچیده‌اند و تقریبا دوفرهنگه شده‌اند. در تاریخ دو دلیل برای کوچ اجباری کردهای کرمانج به گیلان آورده شده. یکی اینکه نادرشاه افشار برای اینکه جلوی حمله روسها را به ایران از طریق شمال کشور بگیرد عده زیادی از آنها را برای مبارزه به گیلان می‌فرستد و آنها در گیلان ساکن می‌شوند. علت دوم مهاجرت کرمانج‌ها را هم بعضی از تاریخ نویسها شورش کرمانج‌ها در مقابل سلطنت نادرشاه قید کرده اند. درواقع کرمانج‌ها به خاطر شورش از خراسان به مناطق کوهستانی و جنگلی گیلان تبعید می‌شوند. عمارلو نام منطقه وسیعی در مجاورت شهرستان رودبار است که جمعیت کثیری از کرمانج‌ها از دیرباز درآنجا سکونت دارند وعلاوه بر زبان کرمانجی به زبان‌های دیلمی گیلانی و گیلکی هم حرف می‌زنند.»

«فرهنگ واژگان کرمانج‌های گیلان» اثر رامین جهان‌پور در 76 صفحه و با قیمت ۳۰ هزارتومان توسط انتشارات ارشدان منتشرشده است.

فرهنگ واژگان کُرمانج های گیلان

این اثر شانزدهمین کتاب رامین جهان پور نویسنده عمارلویی (خورگامی) است که در اسفند ماه ۱۴۰۰ توسط انتشارات ارشدان تهران در تیراژ ۱۰۰۰ نسخه با قطعی رقعی در ۷۶ صفحه منتشرشده است.

این کتاب از سه بخش مقدمه، نگاهی به نویسنده و واژگان کرمانجی به فارسی تشکیل شده است. نویسنده کتاب در مقدمه کتاب با عنوان از خراسان تا گیلان نگاهی مختصر دارد: به تاریخچه شکل گیری ایل عمارلو وچگونگی مهاجرت آنها به شمال کشور

علاقه مندان جهت تهیه کتاب با شماره زیر تماس حاصل نمایند

02147625500

 

آخرين اخبار
پر بحث ترين
ویروهاستینگ
پست بانک رضایی
لاستیک فروشی حبیبی
زیتون حاج صفری و پسران
کانال تلگرام درفک خبر
کانال درفک خبر
محل كد آمار