پس از ماه ها تلاش؛

عروسک سنگی روستای آینه ده عمارلو به ثبت ملی و کشوری رسید

فرزانه احمدی
تاریخ انتشار: جمعه 19 مارس 2021 | 06:03 ق.ظ
عروسک سنگی روستای آینه ده عمارلو به ثبت ملی و کشوری رسید عروسک سنگی، (متشکل از سنگ و پارچه) که در قدیم به عنوان عروسکِ مادران مان در منطقه عمارلو و بخصوص آینه ده، به نام عَیال (بچه) بود به عنوان میراث ملی ناملموس به ثبت ملی و کشوری رسید. به گزارش پایگاه خبری تحلیلی درفک خبر؛ درجریان پروژه ای تحقیقاتی با هدف کشف و احیای عروسک […]

عروسک سنگی، (متشکل از سنگ و پارچه) که در قدیم به عنوان عروسکِ مادران مان در منطقه عمارلو و بخصوص آینه ده، به نام عَیال (بچه) بود به عنوان میراث ملی ناملموس به ثبت ملی و کشوری رسید.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی درفک خبر؛ درجریان پروژه ای تحقیقاتی با هدف کشف و احیای عروسک های سنتی”عیال”عروسک بومی استان گیلان شناسایی و برای ثبت ملی به سازمان میراث فرهنگی پیشنهاد و معرفی، سرانجام در زمره ی میراث ملی ناملموس ثبت گردید.
بدین ترتیب حاصل ماهها تلاش و پژوهش این تیم مطالعاتی بر روی میراث ناملموس گیلان فرجامی مبارک داشت و عیال از عروسک های بومی و محلی و برگرفته از اقلیم و جغرافیای منطقه عمارلو که آرام آرام در حال فراموشی و زدوده شدن از حافظه تاریخی مردم این دیار بود مجدداً متولد گردید.
بدین ترتیب عروسک عَیال، عروسک سنگی(ساخته شده از سنگ و پارچه) زنان تات منطقه عمارلو، از جمله آثار فرهنگی ناملموس ما محسوب میشدند که در طی یک فرایند تحقیقاتی و میدانی، توسط سرکارخانم ناهید بخشی زاد از روستای آینه ده کشف و شناسایی و در نهایت باز آفرینی و احیا شد.
باتوجه به قدمت اثر و بار فرهنگی بالایی که این عروسک حامل آن بود، به وزارت میراث فرهنگی ارجاع شد و در زمره ی میراث ناملموس کشور قرار گرفت.
چه بسیار دانش و علومی که با صاحبان خود به خاک سپرده شدند و برای همیشه از صحنه روزگار محو گردیدند.
لذا این برای همه ی ما یک وظیفه است تا مفاهیم تاریخ شفاهی و هر آنچه وابسته به حافظه تاریخی کهنسالان را ثبت و ضبط نمائیم، زیرا اینان هیچگاه تکرار نخواهند شد و آخرین از نسل خود هستند.
لازم است در پایان از تمام کسانی که در فرایند احیا و ثبت ملی اثر، موسسه اندیشه و اثر را یاری نمودند تقدیر و تشکر ویژه داشته باشیم:

سرکارخانم سپیده آشفته پورلیلاکوهی (مسئول پژوهشگاه میراث فرهنگی استان گیلان)
سرکارخانم هاجر صفری (استادکار)
سرکارخانم نازبانو سروری (استادکار)
جناب آقای عین اله عزیزپور (رییس میراث فرهنگی شهرستان رودبار)
جناب استاد صمد شوقی(پژوهشگر و محقق)
جناب آقای جواد همتی(دهیار روستای آینه ده)

آخرين اخبار
پر بحث ترين
ویروهاستینگ
پست بانک رضایی
لاستیک فروشی حبیبی
زیتون حاج صفری و پسران
کانال تلگرام درفک خبر
کانال درفک خبر
محل كد آمار