یادداشت روز؛

مجلس ویترین نظام اسلامی

حسين اميري دوگاهه
تاریخ انتشار: یکشنبه 8 دسامبر 2019 | 19:35 ب.ظ
مجلس ویترین نظام اسلامی درفک خبر؛ یکی از قوای سه‌گانه نظام جمهوری اسلامی قوه مقننه و تبلور آن مجلس شورای اسلامی است؛ که از 14 فصل قانون اساسی یک فصل و از 177 اصل آن، 29 اصل به این قوه اختصاص پیداکرده و حدود 100 بار در قانون اساسی واژه مجلس تکرار شده که این بیانگر نقش و جایگاه مجلس […]

درفک خبر؛ یکی از قوای سه‌گانه نظام جمهوری اسلامی قوه مقننه و تبلور آن مجلس شورای اسلامی است؛ که از 14 فصل قانون اساسی یک فصل و از 177 اصل آن، 29 اصل به این قوه اختصاص پیداکرده و حدود 100 بار در قانون اساسی واژه مجلس تکرار شده که این بیانگر نقش و جایگاه مجلس شورای اسلامی در نظام جمهوری اسلامی است.امام راحل (ره) در خصوص جایگاه مجلس شورای اسلامی فرموده‌اند: این مجلس ماحصل خون یک جمعیتی است که وفادار به اسلام بودند؛ و این مجلس عصاره زحمت‌های طاقت‌فرسای این ملت مسلمان بوده‌است؛ این مجلس فراهم آمده از «الله‌اکبر»‌های مردم است؛ «مجلس در رأس همۀ امور واقع است.» (6 / 9 / 61) و «در رأس همۀ نهادهاست» (22 / 11 / 61)
و در توصیه به نمایندگان می‌فرمایند: (خود را به ساده زیستن عادت دهید و از تعلق قلب بر مال‌ومنال و جاه و مقام بپرهیزید.)
از دیدگاه مقام معظم رهبری نیز مجلس جایگاه والایی در نظام اسلامی دارد چنانکه مهم‌ترین مظهر الگوی مردم‌سالاری دینی محسوب می‌شود. اطلاق مفهوم «ویترین نظام اسلامی» از سوی معظم‌له به مجلس با توجه به کاربرد کلمه ویترین در عرف مردم، نشان از اهمیت و جایگاه مجلس به‌عنوان یکی از نهادهای مؤثر و مهم حاکمیت ملی دارد؛ چراکه اصولاً مردم، چیزهای خوب و ناب را در ویترین منزل مسکونی یا محل کار خود می‌چینند. درواقع مجلس هم به‌عنوان ویترین نظام، باید از بهترین افراد جامعه شکل بگیرد و متضمن تصویب بهترین مصوبات و راهگشاترین نظارت و عملکرد باشد تا مصداق ویترین نظام بر آن صدق کند. ازاین‌رو، مقام معظم رهبری ضمن توجه هشدارگونه به نمایندگان مجلس دوره هفتم در نخستین دیدار با ایشان پس از انتخابشان به نمایندگی ملت ایران می‌فرمایند: مجلس، مهم‌ترین مظهر مردم‌سالاری دینی است؛ بنابراین از جایگاه خودتان غفلت نکنید. توجه داشته باشید اینجا کجاست و مجلس شورای اسلامی یعنی چه؟ اهمیت تصمیم و موضع‌گیری را در این مجلس مورد غفلت قرار ندهید. اینجا مرکز و قله و به تعبیری ویترین مجموعه نظام اسلامی است که جلوی چشم قرار دارد. (بیانات در دیدار با نمایندگان دوره هفتم مجلس، 27/3/1383)
مجلس شورای اسلامی جایگاه توحید، عشق به خدا و خدمت به مردم، مجلس قرآن و سنت، صداقت و تعهد و اخلاص و ایثار است. مسلمانان در آن احساس عزت و سرافرازی می‌کنند و منافقان در آن حقیر و زبون‌ هستند.خداترسی، مردم‌دوستی، تلاش، جهاد و پاسداری از معروف و نبرد با منکر از ویژگی‌های مجلس اسلامی است. کارگزاران صادق در مجلس اسلامی، بیش از آنکه به دنیا بیندیشند به آخرت می‌اندیشند؛ بیش از آنکه به خواست بین‌المللی ارج نهند، به نیاز داخلی فکر می‌کنند و بیش از آنکه به پرستیژ و ابهت کاذب فکر کنند، به واقعیت، مشکلات و نیازهای مردم توجه می‌کنند. مجلس شورای اسلامی، مجلس محرومان، جایگاه دین‌داران و محل اجتماع مؤمنان است.مجلس شورای اسلامی، مجلس نیکان و مقربان است و نمایندگان آن، وضع‌کنندگان قوانین در چارچوب قرآن و سنت و رهنمودهای عترت علیهم‌السلام هستند. مجلس شورای اسلامی به‌عنوان خانه پارسایان بوده و تقوا و توکل از مهم‌ترین شاخصه‌های کارگزاران مجلس است. اگر تقوا نباشد، کارگزاران و نمایندگان از درون می‌پوسند و اگر توکل نباشد همگی از برون ضربه می‌پذیرند.
نیروی تقوا؛ یعنی رعایت واجبات الهی و پرهیز از گناهان، مسؤولان و کارگزاران مجلس را در برابر هوس‌های درونی و نفس اماره مصونیت می‌بخشد و نیروی توکل و اعتماد به خدا و قدرت و حکمت آن‌ها، ریشه پاسداری از استقلال امت اسلامی در برابر تهدید و تطمیع خارجی می‌شود. مجلس، مظهر حاکمیت ملی و مردمی، مظهر قانون‌گذاری و خانه ملت است؛ بنابراین باید افرادی به این خانه قدم بگذارند که دلسوز ملت باشند و شبانه‌روز در راهِ حل مشکلات مردم بکوشند. امروزه حل مسائل و مشکلات مالی و اقتصادی در رأس انتظارات مردم از مجلس قرار دارد. برقراری عدالت اجتماعی و رفاه، کم شدن فاصله طبقاتی، رفع تبعیض‌ها و برخورداری عادلانه از امکانات، حل مشکل بیکاری و ازدواج جوانان، جلوگیری از فساد مالی، مقابله با تهاجم فرهنگی و بسیاری موارد دیگر از خواسته‌های مردم از مجلس شورای اسلامی است.
وظایف خطیر نماینده مجلس
نماینده مجلس گاه در مقام قانون‌گذاری می‌نشیند و قوانین مصوبش مسیر زندگی انسان‌های زیادی را دگرگون می‌کند، زمانی در مقام قضاوت و داوری به ارزیابی و رد یا تأیید صلاحیت اعتبارنامه‌های نمایندگان می‌پردازد و به هیئت دولت، رأی اعتماد یا عدم اعتماد می‌دهد و گاه به‌عنوان محاسبه‌گری دقیق و ارزش‌یابی امین، به بررسی عملکرد نهادها و وزارتخانه‌ها می‌نشیند که در ‌همه این موارد چه‌بسا مصالح شخصی، منافع گروهی و حب و بغض‌های فراوان، مانع تصمیم‌گیری درست او شود، اما از این گذرگاه مهیب و ظریف، فقط کسانی به‌سلامت می‌گذرند که با تقوا، شجاعت و قاطعیت این میدان را درنوردند.
مجلس شورای اسلامی و پاسداری از نظام
بدون شک، عمده‌ترین وظیفه دینی و ملی نمایندگان مجلس شورای اسلامی، حفظ و پاسداری از نظام مقدس جمهوری اسلامی و اصول و ارزش‌های آن است. از بالاترین اصول آن، اصل مقدس «ولایت‌فقیه» بوده که امروزه در رهبری داهیانه حضرت امام خامنه‌ای و پیروی همه‌جانبه آحاد جامعه از وی تجلی‌یافته؛ بنابراین شکوه و عظمت مجلس و نمایندگان آن، فقط در راستای حفظ و تقویت نظام اسلامی قابل‌تحلیل و ارزیابی است؛ نظامی که ثمره سال‌ها پایداری و ایثار خون‌های فراوان است.
مجلس شورای اسلامی، خانه بزرگ همه کسانی است که به این آب‌وخاک دل‌بسته‌اند و به آن صمیمانه عشق می‌ورزند. مجلس شورای اسلامی فقط محلی برای تصویب قوانین و امور مربوط به سیاست نیست، بلکه جایگاه بندگی خدا و دین‌داری نیز هست، چراکه مجلس عصاره فضایل ملت است.در حرمت این خانه سرنوشت‌ساز همان بس که سرنوشت ملت و تصمیم‌گیری سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و غیره در اختیار نمایندگان ملت است، پس بیایید از این جایگاه خطیر، به‌درستی مراقبت کنیم و اجازه ندهیم نامحرمان وارد این خانه‌ شوند و اسرار آن را برای دیگران بازگویند. بیایید در این مکانِ پرارج، دست از نزاع و کشمکش‌های جناحی برداریم و همه باهم برای عزت، سربلندی و آبادانی ایران اسلامی تلاش و فعالیت کنیم. فراموش نکنیم که مجلس، خانه من، خانه تو، خانه ما و خانه همه ملت ایران است.

آخرين اخبار
پر بحث ترين
ویروهاستینگ
پست بانک رضایی
لاستیک فروشی حبیبی
زیتون حاج صفری و پسران
کانال تلگرام درفک خبر
کانال درفک خبر
محل كد آمار