یادداشت روز؛

تجربه تلخ برجام دوباره با تصويب FAFT تکرار خواهد شد

محمد میرزایی فتحکویی،فعال سیاسی
تاریخ انتشار: دوشنبه 28 ژانویه 2019 | 10:24 ق.ظ
تجربه تلخ برجام دوباره با تصويب FAFT تکرار خواهد شد نشریه الکتریکی درفک خبر؛ نواسیون بین المللی مقابله با جرایم سازمان یافته فراملی و لایحه الحاق به کنوانسیون بین المللی مقابله با تامین مالی تروریسم را بارها بارها از رسانه های مختلف شنیده ایم. باید این گونه پرسید که آیا آنها که بی‌سابقه‌ترین تحریم‌ها را برای ایران تصویب و اجرا کردند تا اقتصاد ایران را […]

نشریه الکتریکی درفک خبر؛

نواسیون بین المللی مقابله با جرایم سازمان یافته فراملی و لایحه الحاق به کنوانسیون بین المللی مقابله با تامین مالی تروریسم را بارها بارها از رسانه های مختلف شنیده ایم.

باید این گونه پرسید که آیا آنها که بی‌سابقه‌ترین تحریم‌ها را برای ایران تصویب و اجرا کردند تا اقتصاد ایران را فلج کنند اکنون نگران این موضوع شده‌اند که مبادا در ایران پولشویی رخ دهد و این موضوع به اقتصاد و ارکان نظام ایران آسیب وارد کند؟

گروه ویژه اقدام مالی از ایران می‌خواهد که به طور کامل نواقص مربوط به مبارزه با پولشویی و مقابله با حمایت از تروریسم را برطرف کند، به خصوص موارد مربوط به حمایت مالی از تروریسم را که نهادهای نظامی کشور را هم شامل می شود.

بطور کلی می توان هدف اصلی غرب برای فشار بر ایران در این زمینه اینگونه شرح داد.

1⃣کشف راههایی که ایران برای دور زدن تحریم های ظالمانه از آن استفاده می کرد که درصورت وضع مجدد تحریم ها به راحتی بتوانند این راههای ارتباطی را مسدود نمایند و حتی با طرف هایی که در این مدت با ایران همکاری کردند نیز برخورد نمایند.

2⃣مشخص شدن هویت تجار ایرانی و شرکای خارجی آن‌ها بالاخص در تبادل کالاهای استراتژیک و همچنین دسترسی به حساب های بانکی اشخاص وسازمان ها

3⃣تحمیل خود تحریمی به نیروهای انقلاب بامعیارهای استکباری مبنی بر تروریستی خواندن نیروهای انقلابی.مانند قطع یا کاهش کمک به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و نیروهای قدس.

🔹بررسی‌ها نشان می‌دهد آمریکا با همکاری برخی کشورهای عربی، راه‌های دور زدن تحریم‌های بانکی را که در سال‌های قبل از برجام مورد استفاده قرار می‌گرفت، مسدود کرده است. یکی از این راه‌ها، استفاده از ظرفیت صرافی‌ها بود. از آنجا که ایران مورد تحریم بانکی قرار گرفته بود، در دوره پیش اکثر نقل و انتقالات مربوط به صادرات و واردات کشور از طریق صرافی‌ها انجام شد، اما در سال جاری صرافی‌ها نیز با مشکل مواجه شدند.

🔸واحد اطلاعات مالی ایران در اقدامی عجیب و برطبق تعهدات ایران در FATF لیست صرافی‌هایی را که به نوعی تحریم‌ها را دور می‌زدند به واحد اطلاعات مالی طرف‌های خارجی ارائه کرده اند اطلاعاتی که FATF به ‌دست آورده، منجر به شناسایی این صرافی‌ها و نقل و انتقال دلار و ارزهای نقد به کشور کاهش شدیدی یافت و موجب ایجاد بحران ارزی اخیر شده که در کشور رخ داده است.

🔹این در حالیست که رئیس ‌آمریکایی FATF موفقیت آمریکا در به هم ریختن بازار ارز ایران را اذهان می کند.

اما برخی افراد درحالی سعی در پنهان شدن پشت رهبری را دارند که موضع ایشان همواره مشخص بوده است و در این موضوع بخصوص نیز رهبری معظم انقلاب عنوان کرده اند که (مجلس خودش مستقلا قانون بگذارند) لزومی ندارد ما برویم چیزهایی که نمی دانیم ته آن چیست یا حتی میدانیم تصویب کنیم.

اینطور که مشخص است برنامه ریزی ها فراتر از صرف یک اقدام مثبت برای سیاست های پولی و مالی است و مخصوصا در قبال ایران هدفی را دنبال می کند که در صورت بی توجهی به آن عواقب ناخوشایندی خواهد داشت.
در پایان باید عرض کنم که اصرارهای بیهوده و تلاش های نافرجام در دست دراز کردن نزد بیگانگان چیزی جز خسارت محض نصیبمان نمی شود و بیش از 5سال وقت دولت و ملت دراین مسیر به هدر رفت ای کاش این حجم از زمان و انرژی را معطوف به سرمایه های داخلی میکردیم.

قابل بيان و اين حق براي موافقان پيوستن به FAFT محفوظ بود در صورتي ك اگر جهان تجارت ،یک جهان عدالت محور بود و منصفانه عمل می شد و همه کشورها حق و حقوق همدیگر را رعایت می کردند حتما عضویت در این معاهدات مفید به فایده بود اما امروز استکبار جهانی برخی کشور ها را با آن محدود می کنند.

تجربه برجام اثبات کرد که هیچ بیگانه‌ای برای مردم و کشور ما دل نخواهد سوزاند.

تجربه برجام که تنها نتیجه آن از کارانداختن صنعت هسته‌ای کشورمان بود.

آخرين اخبار
پر بحث ترين
ویروهاستینگ
پست بانک رضایی
لاستیک فروشی حبیبی
زیتون حاج صفری و پسران
کانال تلگرام درفک خبر
کانال درفک خبر
محل كد آمار