آیت الله رئیسی در دیدار با کارکنان و قضات دادگستری گیلان:

همه مسئولان موظف به اجرای عدالت و رفتار عادلانه هستند

مجید رضایی
تاریخ انتشار: پنج‌شنبه 4 فوریه 2021 | 14:59 ب.ظ
همه مسئولان موظف به اجرای عدالت و رفتار عادلانه هستند به گزارش پایگاه خبری تحلیلی درفک خبر، آیت الله سید ابراهیم رئیسی، رئیس قوه قضاییه در دیدار با کارکنان و قضات دادگستری گیلان در سالن کنفرانس دادگستری کل گیلان در رشت، اظهار کرد: در سیره و‌سلوک امامان توجه به اجرای عدالت امر مورد تاکید است، آنچنان که بعد از توحید هیچ امری به اندازه عدالت […]

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی درفک خبر، آیت الله سید ابراهیم رئیسی، رئیس قوه قضاییه در دیدار با کارکنان و قضات دادگستری گیلان در سالن کنفرانس دادگستری کل گیلان در رشت، اظهار کرد: در سیره و‌سلوک امامان توجه به اجرای عدالت امر مورد تاکید است، آنچنان که بعد از توحید هیچ امری به اندازه عدالت و‌عدل مورد توجه نبوده است و هیچ مفهومی به اندازه عدالت در مفاهیم دینی ما ارزشمند نیست.

وی افزود: اگر بحث عدالت می‌کنیم می‌گوییم عدل از صفات ذات حق است، اگر از خلقت بحث می‌کنیم در کنارش بحث عدل است و اگر از امامت، نبوت، معاد و‌ فرج صحبت می‌کنیم در کنار آن بحث مطرح است، پس مهمترین صفتی که انسان باید در خود جلوه دهد و عدالت است.

همه مسئولان موظف به اجرای عدالت و رفتار عادلانه هستند

رئیس قوه قضائیه با بیان اینکه مهمترین ویژگی مسئولان، برخورداری از عدالت است، گفت: همه مسئولان موظف به اجرای عدالت و رفتار عادلانه هستند.

رئیسی ادامه داد: در واقع ترک کبائر و عدم اصرار بر صغایر، عدالت در کف است. انسان باید در درون و هم برون عادل باشد.

وی با بیان اینکه عدالت مراتبی دارد و برخی عادل در کف و برخی عادل در اوج هستند، افزود: آنچه که برای محاکم قضایی و دستگاه قضایی مهم است این است که تلاش کنند در اخلاق و عمل جلوه خدایی داشته باشد.

 

عادلانه دیدن یک پرونده بهتر از ۷۰ سال عبادت است

رئیسی ادامه داد: یکی از جلوه های قاضی و جایگاه قضاوت، رسیدگی عادلانه به پرونده است و عادلانه دیدن یک پرونده بهتر از ۷۰ سال عبادت است.

وی ادامه داد: ملاک رفتار این است که قانون ملاک کار باشد و و اگر بخواهیم ملاکی برای نزدیک بودن به عدالت تعیین کنیم، آن اجرای قانون است.

 

قاضی نباید بی تاب و بی حوصله شود

وی با بیان اینکه قضات محترم با حوصله عمل کنند، گفت: توصیه من به همکاران قضایی ام این است که با حوصله به پرونده ها رسیدگی کنید و عادلانه رای دهید. قاضی نباید بی تاب و بی حوصله شود. بی حوصلگی امر قضاوت را دچار خدشه می‌کند. هر چیزی را که زمینه بی حوصلگی و غیرعادلانه شدن قضاوت شود را باید ترک کنیم. در دستگاه قضایی باید مقتدرانه و با تدبیر عمل کرد و با مردم مهربان بود. لازمه اقتدار بدرفتاری نیست.

وی با بیان اینکه دادگستری و مجموعه عدلیه باید بدانند دادگستری پناه مردم است، گفت: گرفتاری مردم برای آنها کافی است و ما نباید بر گرفتاری آنها بیافزاییم.

وی با بیان اینکه اخلاق و آداب قضا، همراه با قضاوت عادلانه باید در کنار هم باشد، گفت: دادگستری تابلویی دارد که باید سفید کامل باشد و یک نقطه سیاه در آن دیده نشود. ممکن است یک نفر از دور دست بیاید و پول وکالت هم نداشته باشد اما باید بتواند حق خود را بگیرد.

رئیس قوه قضائیه ادامه داد: دستگاه قضایی باید بتواند در مقابل قانون شکنان و کسانی که به جنگل و اراضی ملی تجاوز می‌کنند، بایستد.

در مجازات ها جزء نسبت به افراد شرور، از حبس جایگزین استفاده شود

وی با بیان اینکه به دنبال تخصصی شدن دادگاه ها هستیم و دوره های آموزشی تخصصی از دوره های لازم و ضروری برای قضات است که برخی همکاران به آن اشاره کرده اند، گفت: همکاران گرامی دست به حبسشان به ویژه در شرایط کرونایی فعلی سریع نباشد. در مجازات ها جزء نسبت به افراد شرور از حبس جایگزین استفاده کنند. حبس زدایی از سیاست‌های ابلاغی و تاکیدی رهبر انقلاب است.

رئیس قوه قضائیه تصریح کرد: بعضی از رفتارها و رفت و آمدها برای مردم سوال ایجاد می کند، بعضی رفت و آمدها ممکن است به حکم عدلیه آسیب بزند. باید نسبت به این نوع رفت و آمدها بسیار مواظب بود.

وی ادامه داد: هر چقدر برای رفع مشکلات مربوط به بودجه و نیروی انسانی اقدام کنیم این مشکل امروز و فردا حل نمی‌شود و در این مدت این شما هستید که باید با امکانات موجود و تلاش خودتان این اقدامات را انجام دهید/ 8 دی نیوز

آخرين اخبار
پر بحث ترين
ویروهاستینگ
پست بانک رضایی
لاستیک فروشی حبیبی
زیتون حاج صفری و پسران
کانال تلگرام درفک خبر
کانال درفک خبر
محل كد آمار