یادداشت روز؛

نفس خسته جنگل ها شهرستان رودبار

رضا حیدری گنبکی
تاریخ انتشار: جمعه 28 دسامبر 2018 | 11:10 ق.ظ
نفس خسته جنگل ها شهرستان رودبار درفک خبر؛ نقش بسیار مهم جنگل ها در تامین هوای سالم و مطلوب برای انسان ها درختان و درختچه‌ها و به طور کلی پوشش گیاهی در حفظ و پایداری خاک و افزایش قابلیت نفوذ پذیری آن و جلوگیری از بروز سیلاب نقش موثری دارند. ادامه حیات ما از جنبه های گوناگون به جنگل ها وابسته […]

درفک خبر؛

نقش بسیار مهم جنگل ها در تامین هوای سالم و مطلوب برای انسان ها درختان و درختچه‌ها و به طور کلی پوشش گیاهی در حفظ و پایداری خاک و افزایش قابلیت نفوذ پذیری آن و جلوگیری از بروز سیلاب نقش موثری دارند. ادامه حیات ما از جنبه های گوناگون به جنگل ها وابسته است .

تنوع گونه های گیاهی نادر در این جنگل ها ی شمال باعث شده تا سالانه گردشگران فراوان داخلی و خارجی از این جنگل ها دیدار و برای مشاهده جنگل های شمال به ایران سفر کنند.

جنگل های شمال با بارندگی تقریبی یک هزار و 200 میلی متر در سال باعث تراکم پوشش گیاهی و تنوع گونه ای فراوان و جریان یافتن رودخانه های پر آب و خروشان در دامن طبیعت شده اند.

اما ارزش بسیار ویژه جنگل های شمال ( یا همان هیرکانی ) از سال های بسیار دور به جا مانده اند و عمر آن ها را با (میلیون ها سال) و عصر قبل از یخبندان برابر می دانند.

شهرستان رودبار نیز سهمی با وسعت تقریبی 80 هزار هکتار از عرصه های جنگلی هیرکانی را به خود اختصاص داده است حالا جنگل های هیرکانی در فهرست ثبت جهانی یونسکو قرار گرفته اند . و نکته حائز اهمیت آن نیز شهرستان رودبار در منطقه سیاهرود نیز یکی از مکان های مورد ثبت جهانی یونسکو قرار گرفته شده است .

اما پیکره جنگل های ما زخمی از رانت برداشت چوب از جنگل ها ،قاچاق چوب ، کوره های ذغال گیری ، ورود لوله های انتقال گاز به عرصه های دست نخورده که می توانست راه دیگری طی می نمود ، احداث راه ها و پروژه های عمرانی ناسازگار ، ورود آفات به عرصه های جنگلی و عدم مبارزه یا مبارزه ضعیف ، واگذاری و بهره برداری معادن ، گردشگری غیر استاندارد در عرصه جنگلی ، تصرف و پیش روی غیر قانونی به عرصه جنگلی ، آتش سوزی های عمدی و سهوی و ده ها مورد دیگر که به طور عمد یا سهوا به این ذخایر و ریه های تنفسی صدمات جبران ناپذیری وارد می نماید .

فارغ از موضوعات فوق که می تواند باعث عدم ثبت جهانی این ذخایر ارزشمند در یونسکو گردد .آینده مناطق ما نیز دچار مخاطرات جبران ناپذیر زیستی محیطی خواهد شد .

آخرين اخبار
پر بحث ترين
ویروهاستینگ
پست بانک رضایی
لاستیک فروشی حبیبی
زیتون حاج صفری و پسران
کانال تلگرام درفک خبر
کانال درفک خبر
محل كد آمار