مهرداد گودرزوند چگینی نماینده مردم رودبار در مجلس شورای اسلامی:

بخشی از خانواده‌ها با وجود تلاش‌های بسیار جزو اقشار ضعیف هستند

صابر کریمی
تاریخ انتشار: چهارشنبه 10 ژوئن 2020 | 08:05 ق.ظ
بخشی از خانواده‌ها با وجود تلاش‌های بسیار جزو اقشار ضعیف هستند به گزارش نشریه الکترونیکی درفک خبر نماینده مردم رودبار در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بودجه نفتی، ما را از تورم رها نمی‌کند و نتیجه ای جز کسری ندارد، اظهار کرد: سالها است اعلام می‌کنند که دیگر در بودجه وابستگی به نفت وجود ندارد درحالی که عملا این امر اتفاق نیفتاده است. مهرداد گودرزوند […]

به گزارش نشریه الکترونیکی درفک خبر نماینده مردم رودبار در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بودجه نفتی، ما را از تورم رها نمی‌کند و نتیجه ای جز کسری ندارد، اظهار کرد: سالها است اعلام می‌کنند که دیگر در بودجه وابستگی به نفت وجود ندارد درحالی که عملا این امر اتفاق نیفتاده است.

مهرداد گودرزوند چگینی در رابطه با ضرورت اصلاح ساختار بودجه کشور، گفت: یکصد سال است که بودجه کشور ما تک محصولی و وابسته به نفت است و خروج از این وابستگی با شعار ممکن نیست؛ سالها است اعلام می‌کنند که دیگر در بودجه وابستگی به نفت وجود ندارد درحالی که عملا این امر اتفاق نیفتاده است؛ بنابراین برای رسیدن به این مهم، باید توانمندی های داخلی کشور را شناسایی کنیم. در تمام دنیا هم برای اینکه بودجه کشور را به داخل وابسته کنند از مالیات استفاده می کنند؛ بخش دیگر هم صادرات است که به تشویق و توجه بیشتر نیاز دارد.

بودجه مالیاتی کفاف دولت را نمی‌دهد/چاپک سازی دولت در دستور کار قرار بگیرد

او با اشاره به لزوم چابک سازی دولت، اظهار کرد: از طرف دیگر اخذ صحیح مالیات در صورتی امکانپذیر است که دولت چابک شده باشد؛ زیرا با وضعیتی که دولت دارد، بودجه مالیاتی به تنهایی کفاف این نهاد را نمی دهد. اگر بحث اصلاح بودجه مطرح است؛ بنابراین باید دو کار به طور هم زمان رخ بدهد؛ اقدام اول «چاپک سازی دولت» است که باید در دوره‌هایی مثلا پنج ساله تعریف شود؛ به طور مثال ورودی های دولت کمتر از خروجی های آن باشد در غیر اینصورت تعدیل نیرو در شرایط فعلی کار درستی نیست و فشار بر جامعه را بیشتر خواهد کرد.

منابع جدید درآمدی شناسایی شود

برای اصلاح ساختار بودجه نیاز به اصلاح ساختار دولت داریم

نماینده مردم رودبار در مجلس شورای اسلامی در ادامه افزود: اقدام دوم، شناسایی راههای جدید برای رسیدن به منابع درآمدی است. این موارد می تواند در بحث اخذ مالیات، صادرات و همچنین جلوگیری از قاچاق نیز وجود داشته باشد. من عقیده دارم که باید از این وضعیت بودجه خارج شده و بودجه نویسی غلتان را پیگیری کنیم. ما برنامه ۵ ساله داریم و بودجه یکساله ما بر آن اساس نوشته می‌شود، اما نقطه هدف های برنامه پنج ساله ما باید هر سال تغییر کند و اگر ثابت باشد و بودجه یکساله هم بر آن اساس نوشته شود، نمی توانیم به اصلاحات ساختاری در بودجه دست پیدا کنیم. بنابراین برای اصلاح ساختاری در بودجه، نیاز به اصلاح ساختار دولت و شناسایی منابع جدید درآمدی داریم که وابسته به شرایط داخلی کشور باشد؛ مانند اخد مالیات، جلوگیری از قاچاق، صادرات و واردات و تحولاتی که در زنجیره تولید رخ دهد.

بودجه نفتی ما را از تورم رها نمی‌کند و نتیجه ای جز کسری ندارد

گودرزوند ادامه داد: اما اگر این کارها را کنار بگذاریم و بگوییم تمام بودجه سال آینده ما بر اساس نفت است، قطعا کسری بودجه خواهیم داشت و برای جبران آن باید سراغ فروش اوراق یا استقراض برویم؛ در هر صورت همه این موارد چندان مناسب کشور ما نیست و به نظر نمی رسد که هر دو مورد بتواند تورم را کنترل کند. ما باید در اقتصاد و برنامه ریزی بودجه ای، واقع بینانه عمل کنیم و نباید چشم خود را بر واقعیت‌ها ببندیم و فکر کنیم با شعار به واقعیت می‌رسیم. سختی هایی وجود دارد ولی اگر تحمل کنیم حتما به موفقیت می رسیم. این مواردی که ذکر کردم حتما جزو برنامه های من در صورت عضویت در کمیسیون برنامه و بودجه خواهد بود.

چرا از سهامدارانی که ارزش سهامشان چند برابر شده است مالیات نمی‌گیرند!

نماینده مردم رودبار تصریح کرد: می توان بسیاری از این برنامه ها را در یک دوره ۵ ساله دید که کار سختی هم نیست. در سال های اخیر عدد اخذ مالیات بالا رفته است اما چون حجم بودجه هم بالا رفته تاثیر آن خیلی دیده نمی‌شود. البته منظور من اخذ مالیات از حقوق بگیری که مالیات او قبل از واریز حقوقش از حسابش کسر می شود، نیست بلکه منظور من مراکز و یا افرادی هستند که مالیات نمی دهند؛ به عنوان نمونه از سهامی که امروز خرید و فروش و ارزش آن ظرف یکسال یا یک ماه سی برابر شده است چرا مالیات نمی‌گیرند!

شفافیت را باید در ابعاد اقتصادی ببینیم

طبقه متوسط جامعه در حال از بین رفتن است

گودرزوند در خصوص شفافیت آراء اظهار کرد: بحث شفافیت در مجلس نیز نباید تنها به آراء برگردد بلکه باید این اتفاق را در ابعاد اقتصادی ببینیم که در اینصورت بسیاری از مشکلات حل خواهد شد. نمونه این شفافیت ها گردش های مالی و تراکنش های مالی است که باید با قدرت صورت بگیرد و اگر این موارد انجام شود فاصله طبقاتی کم می شود. در واقع اگر از هر طبقه ای که بیشتر درآمد دارد به همان میزان مالیات اخذ شود، قطعا تاثیر آن در توزیع ثروت دیده خواهد شد. یکی از مشکلات ما امروز در توزیع ثروت است که باعث شده طبقه متوسط ضعیف شود و طبقه قوی و ضعیفی در کشور به وجود بیاید که یقینا دلیلش عدم اخذ مناسب مالیات است.

بخشی از خانواده‌ها با وجود تلاش‌های بسیار جزو اقشار ضعیف هستند

اگر توزیع ثروت درست بود طبقه ثروتمند این اندازه بزرگ نمی‌شد

او در پایان خاطرنشان کرد: یکی از کارهای برجسته ای که در گروه کشور های پیشرفته صنعتی انجام می شود، اخذ درست مالیات‌ است. اگر دریافت مالیات ها به درستی انجام شود طبقه ثروتمند به این بزرگی نخواهد بود؛ در یک نمودار نرمال، نهایتا ۱۰% می تواند بسیار قدرتمند باشند و ۶۰ تا ۸۰ درصد باید در طبقه متوسط قرار بگیرند اما طبقه متوسط ما بسیار کوچک شده است و بسیاری از آنها طی سال‌های گذشته در طبقه ضعیف قرار گرفتند که بسیار خطرناک است. ما باید آمار طبقه متوسط را بیش از طبقه ضعیف و قوی داشته باشیم در عین حال هم این عقیده را داریم که همه باید در یک سطح باشند اما به هر حال این امر اجتناب ناپذیر است. متاسفانه خانواده ها بعضا تمام تلاش خود اما با این وجود در بین اقشار ضعیف قرار دارند

آخرين اخبار
پر بحث ترين
ویروهاستینگ
پست بانک رضایی
لاستیک فروشی حبیبی
زیتون حاج صفری و پسران
کانال تلگرام درفک خبر
کانال درفک خبر
محل كد آمار