یادداشت روز؛

فرهنگ و هنر شهرستان رودبار به فراموشی سپرده شده است

شاهین آبزن روزنامه نگار – مستند ساز و فعال فرهنگی وهنری
تاریخ انتشار: یکشنبه 15 سپتامبر 2019 | 21:09 ب.ظ
فرهنگ و هنر شهرستان رودبار به فراموشی سپرده شده است درفک خبر؛ در جلسه شورای اداری مورخه ۲۴ شهریور شهرستان رودبار امام جمعه محترم، فرماندار،نماینده شهرستان و فرمانده محترم سپاه ناحیه رودبارمکررا در صحبت های خود به وضعیت بد فضای فرهنگی شهرستان اشاره نمودند و خواستار بهبود وضعیت فرهنگی شهرستان شدند. نکته حائز اهمیت این تاکیدات این است که با توجه به فهم این موضوع […]
درفک خبر؛ در جلسه شورای اداری مورخه ۲۴ شهریور شهرستان رودبار امام جمعه محترم، فرماندار،نماینده شهرستان و فرمانده محترم سپاه ناحیه رودبارمکررا در صحبت های خود به وضعیت بد فضای فرهنگی شهرستان اشاره نمودند و خواستار بهبود وضعیت فرهنگی شهرستان شدند.
نکته حائز اهمیت این تاکیدات این است که با توجه به فهم این موضوع که هم فضای فرهنگی و هنری شهرستان به واقع بغرنج و نامطلوب است چرا فکری برای بهبود و یا تغییر در مدیریت این بخش در شهرستان صورت نمی گیرد؟
با علم به این که هنرمندان خوب و مطرحی در عرصه های مختلف فرهنگی و هنری در شهرستان مشغول به کار هستند چرا باید فضای سیاسی در برنامه های فرهنگی و هنری حاکم گردد؟
آیا انتخاب یک مجری برای یک مناسبت فرهنگی، برپایی و برنامه ریزی این برنامه ها ارتباطی به سیاست وسیاست مداران دارد؟ یا باید امورات را به افراد کار بلد سپرد؟ آیا به جای نگاه سیاسی نباید نگاه تخصصی و هنری به فعالیت افراد داشت؟
صحبت از تغییر و بهبود شد، این تغییر و بهبود مادامی عملی خواهد شد که دخالت های بی مورد، حساسیت های بی دلیل و حسادت ها جای خود را به اعتماد متقابل و دوسویه بدهند.
مگر هنرمندان شهرستان غیر از توجه و دیده شدن نیاز دیگری دارند؟
الحمدالله حمایت های مالی مناسبی هم در خصوص پیشبرد امورات فرهنگی و هنری در شهرستان صورت نمی گیرد و از طرفی انشقاق و چند دستگی هنرمندان فعال و حسادت ها و دو به هم زنی ها کار را به جایی رسانده که برای برگزاری یک جشنواره، همایش و یا دورهمی هنری باید از هفت خان رستم عبور کرد تا بتوان با ترس و واهمه و بدون هیچگونه خلاقیت ادامه مسیر داد.
این امر کاملا غیرحرفه ای موجب شده تا هنرمندان شهرستان عطای فعالیت های فرهنگی و هنری را در رودبار به لقایش بخشیده و ناچار به مهاجرت و یا ادامه فعالیت در مرکز استان کنند که از طرف مردم محکوم به بی مهری و کم توجهی هستند.
در واقع مدت های مدیدی است که فرهنگ و هنر در شهرستان رودبار رو به فراموشی سپرده شده و اگر کاری صورت می گیرد به همت و غیرت خود هنرمندان است نه متولیان امر.
اگر این روال ادامه داشته باشد و شاهد این گونه رفتارها در شهرستان رودبار باشیم همین چراغ نیمه روشن و سوسو کرده فرهنگ و هنر شهرستان به زودی خاموش خواهد شد و دیگر ستاره ای در آسمان فرهنگ و هنر شهرستان سوسو نخواهد کرد.
روی سخنم با مدیرانی است که مرتب در مصاحبه ها و سخنرانی های پرطمطراق نگران وضعیت فرهنگی شهرستان هستند، دوستان عزیز، مدیران دلسوزی که دلتان برای جوانان و هنرمندان می سوزد، فرهنگ و هنر باید عاری از سیاست و بازی های پیچیده آن باشد در غیر این صورت گوشه گیری، عزلت گزینی و فراموشی به سراغ هنرمندان فعال شهرستان خواهد آمد.
جالب اینجاست که تاثیر تولیدات فرهنگی و هنری به اندازه ای است که می توان در مورد آن کتاب ها و مطالب فراوانی نوشت و بحث و تبادل نظر کرد.
وجود چند مرکز فرهنگی و هنری مانند سینما، مجتمع فرهنگی و هنری، اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و انجمن سینمای جوانان در کنار دیگر مراکز فرهنگی دولتی می تواند بیشترین کاربرد و راندمان را در شهرستان داشته باشد اما در واقع بدون هیچ تعارف مرسوم و بدون واهمه باید گفت اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان فعالیت چندانی ندارد و در امورات اداری خود با مشکلاتی هم مواجه هست، البته در این که مدیر ارشاد اسلامی رودبار تعامل و ارتباط خوبی با هنرمندان دارد جای هیچ شکی نیست اما عدم بودجه مناسب و اختصاص اعتبارات لازم عرصه را بر این عزیزان تنگ نموده اما این دلیل قانع کننده ای نیست که هنرمندان شهرستان به فراموشی سپرده شوند.
در ادامه جای تشکر دارد از امام جمعه محترم شهرستان، فرماندار، نماینده شهرستان و فرمانده محترم سپاه که اینگونه دغدغه فرهنگی دارند اما ذکر این نکته ضروری است که اگر بنا هست فعالیت های فرهنگی و هنری در شهرستان با فرهنگ رودبار شکل منسجم و اصولی به خود بگیرد باید کار را به خود هنرمندان سپرد.
چطور می شود که برای انتخاب یک مجری این همه سر و صدا و تکاپو صورت می گیرد تا افرادی انتخاب شوند که حتما باید مورد وثوق فلان شخص باشند و به جای توجه به تخصص و کارآیی و کارآمدی آن فرد به جناحی بودن و تفکرات آن توجه می کنند و در ادامه سرود سرمستی و پیروزی سردهند و ابراز خوشحالی کنند که ما نگذاشتیم، این باد به غبغبه انداختن کاش در رفع مشکلات مردم باشد نه فشار به هنرمندان شهرستان
سوال اینجاست آیا برای یک رویداد فرهنگی و هنری باید از سوی همه صاحبان قدرت فشارهای سیاسی صورت بگیرد تا چرخ فرهنگ و هنر در شهرستان بچرخد؟
آیا کار آقایانی که هیچ گونه تخصص و تعهدی در خصوص برنامه های فرهنگی و هنری ندارند این است که در کار هنرمندان دخالت کنند و قدرت سیاسی خود را به رخ بکشند؟
در کجای دنیا افراد غیر متخصص برای فرهنگ و هنرتصمیم گیری می کنند؟
چرا اجازه نمی دهید فرهنگ و هنر شهرستان در چارچوب اصولی و تخصصی خود به دست خود هنرمندان فعال و صاحب سبک به پیش برود؟
آیا زمان آن نرسیده که افراد غیر متخصص و سیاسی پای خود را از اینگونه مسائل بیرون بکشند؟
چرا باید هنرمندان شهرستان رودبار در حسرت دیده شدن و فعالیت های فرهنگی و هنری مانند شمع بسوزند و آب شوند و در عوض محکوم به فعالیت نکردن شوند؟
روی سخنم با فرد خاصی نیست، سخنم با کسانی است که مشاوران خوبی برای برخی از صاحب منصبان نیستند.
به خدا هنرمندان شهرستان رودبارمظلوم تر ازآنی هستند که برخی آن ها را قربانی مطامع شخصی خود می کنند.
اگر این روال پیچیده و نسنجیده که از سوی انگشت شماری در شهرستان رودبارشکل گرفته ادامه پیدا کند هنرمندان سکوت خود را خواهند شکست و آنوقت دیگر نمی توان انتظار زیادی از آنها داشت.
در خاتمه سخنم ضمن دعوت همه متولیان امورات فرهنگی و هنری شهرستان کهن رودبار به تعامل بیشتر و سنجیده، اعتماد و همدلی مظاعف با اصحاب فرهنگ و هنر شهرستان است و در خواست دارم تا در اسرع وقت ضمن تشکیل کانون هنرمندان فعال و زمینه سازی برای حضور پررنگ و تاثیر گذارشان در برنامه های مختلف شهرستان به این از هم گسستگی رو به زوال پایان داده و فضای فرهنگ و هنر شهرستان را رنگ و بویی هنری دهند چون دیگر زمان آن رسیده که این بی توجهی ها و کم لطفی ها پایان یافته و در عوض اعتماد و همبستگی و اتحاد بین متولیان و هنرمندان شکل جدی و حرفه ای به خود بگیرد.

زندگی صحنه یکتای هنرمندی ماست
هرکسی نغمه خود خواند و از صحنه رود
صحنه پیوسته به جاست
خرم آن نغمه که مردم بسپارند به یاد

ارادتمند شما
شاهین آبزن
روزنامه نگار – مستند ساز و فعال فرهنگی وهنری

آخرين اخبار
پر بحث ترين
ویروهاستینگ
پست بانک رضایی
لاستیک فروشی حبیبی
زیتون حاج صفری و پسران
کانال تلگرام درفک خبر
کانال درفک خبر
محل كد آمار