یادداشت روز؛

توصیه های بهداشتی به زائران پیاده روی اربعین حسینی

فاطمه محمود پور
تاریخ انتشار: یکشنبه 14 اکتبر 2018 | 06:48 ق.ظ
توصیه های بهداشتی به زائران پیاده روی اربعین حسینی درفک خبر ‍ ‍ ‍ توصیه‌های بهداشتی به زائران پیاده‌روی اربعین‌حسینی ۱ -قبل از سرو غذا و بعد از توالت حتماً دستها بخوبی شسته شود ، زمان شست ‌و شوی دست‌ها بین 20 تا 30 ثانیه طول بکشد علاوه ‌بر آن از وسایل شخصی مثل مسواک، خمیردندان، حوله، وسایل اصلاح، صابون، شامپو، لیوان، پتوی مسافرتی […]

درفک خبر

‍ ‍ ‍ توصیه‌های بهداشتی به زائران پیاده‌روی اربعین‌حسینی

۱ -قبل از سرو غذا و بعد از توالت حتماً دستها بخوبی شسته شود ، زمان شست ‌و شوی دست‌ها بین 20 تا 30 ثانیه طول بکشد علاوه ‌بر آن از وسایل شخصی مثل مسواک، خمیردندان، حوله، وسایل اصلاح، صابون، شامپو، لیوان، پتوی مسافرتی و ملحفه، سجاده، مُهر و تسبیح و چادر نماز در طول سفر استفاده شود.

2- از منابع آب مطمئن جهت آشامیدن استفاده شود و در صورت عدم اطمینان به آب از آب‌های بطری شده که در مجاورت آفتاب نمانده باشد استفاده کنید.

3-  از ماسک مناسب برای جلوگیری از انتقال بیماری‌ها استفاده کنید و آن را روی بینی و دهان خود قرار دهند.

4-  زوار دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال یا بازو(بخش فوقانی آستین) بپوشانند، از روبوسی، دست دادن و در آغوش گرفتن افراد دارای علائم بیماری تنفسی خودداری کنند، از فردی که دارای علائم تنفسی مانند سرفه و عطسه است ترجیحاً 1 تا 2 متر فاصله بگیرند در غیر این‌صورت از ماسک برای پیشگیری استفاده کنند.

5- از غذاهای گرم که تازه تهیه شده استفاده کنند و از مصرف غذای مانده و سرد پرهیز کرده و غذا را به مدت طولانی و برای وعده‌های غذایی دیگر نگهداری نکنند؛ به‌هیچ ‌عنوان باقی‌مانده غذا را با خود حمل نکنند.

6- برای جلوگیری از آلودگی مواد غذایی و آب آشامیدنی، استفاده از پوشش مناسب برای مواد غذایی آماده مصرف ضروری است

7- مواد خام مصرفی باید سالم و بهداشتی باشد و از مواد غذایی و فرآورده‌های خام دامی با کشتار مجاز و بسته بندی مورد تایید وزارت و یا سازمان دامپزشکی استفاده شود و باید توجه شود که احشام مورد استفاده برای ذبح و قربانی از مراکز مجاز مورد تایید دامپزشکی تهیه شده و از نمک‌های بسته بندی یددار تصفیه شده و روغن‌های دارای مجوز ساخت از سازمان غذا و دارو با ترانس پایین استفاده شود.

8- باید دقت شود که از نگهداری مواد غذایی پخته شده در دمای محیط به مدت طولانی (حداکثر دو ساعت) خودداری شود و در صورت الزام به نگهداری بیشتر از دو ساعت، باید مواد غذایی پخته در زیر ۴درجه سانتی گراد یا در بالای ۶۳درجه سانتی گراد (روی شمعک گاز) نگهداری شود تا درجه حرارت ماده غذایی به زیر ۶۳درجه نرسد.

9- مسئولین هیئت‌ها  توجه کنند از بسته بندی غذا بیش از دو ساعت قبل از مصرف خودداری شود و درعین حال از نگهداری مواد غذایی خام و پخته شده در مجاورت هم در داخل یخچال و یا سردخانه خودداری شود و در صورت توزیع سبزی و سالاد، رعایت مراحل چهارگانه سالم سازی الزامی است و توصیه می‌شود از سالاد و سبزی بسته بندی شده با پروانه ساخت از وزارت بهداشت استفاده شود.

10- سالاد و سبزی‌های خام که بخوبی شستشو نشده  و مواد غذایی، گوشت، مرغ و ماهی که کاملاً پخته  نشده ، شیر، پنیر، بستنی و دیگر محصولات لبنی غیرپاستوریزه، غذاهای نگه‌داری شده در دمای اتاق، مواد غذایی کنسرو شده نجوشیده یا باد کرده، سوراخ شده با بوی نامطبوع استفاده نشود و ترجیحاً از میوه هایی استفاده شود که دارای پوست هستند و در هنگام خوردن پوست میوه گرفته شود.

11- شستشو و گندزدایی مستمر ظروف چندبار مصرف که برای توزیع آب، چای و مواد غذایی استفاده می شود، ضروری است و در صورت استفاده از ظروف یکبار مصرف برای توزیع چای و مواد غذایی گرم از ظروف یکبارمصرف مناسب ترجیحا ظروف یکبارمصرف گیاهی، سلولزی و آلومینیومی استفاده شود.

12-  زائران در پیاده‌روی لیموترش یا آب‌ لیمو و مواد غذایی خشک همراه داشته باشند.

13-  زائران از خوراک‌های آماده و عرضه شده توسط فروشندگان دوره‌گرد هم‌چنین از مواد غذایی روباز و در معرض ورود حشرات و گردوغبار استفاده نکنند.

14- زائرین محترم اگر دچار بیماری‌های تنفسی شدند اطلاع دهند و از کسانی که عطسه و سرفه می کنند با فاصله 2 متری حرکت کرده و در شب ها نیز در موکب‌های که تهویه مناسب دارند استراحت کنند.

15- مسئولان موکب ها در خصوص شستشوی صحیح ظروف و دست‌ها و همچین استفاده از آب بهداشتی جهت تهیه ی غذا نظارت نموده و افرادیکه در تهیه ی غذا و پذیرایی نقش دارند حتما کارت معاینه پزشکی (کارت بهداشت) از نزدیکترین مرکز بهداشتی درمانی دریافت نمایند.

✅ فاطمه محمودپور کارشناس مسئول بهداشت محیط مرکز بهداشت رودبار

آخرين اخبار
پر بحث ترين
ویروهاستینگ
پست بانک رضایی
لاستیک فروشی حبیبی
زیتون حاج صفری و پسران
کانال تلگرام درفک خبر
کانال درفک خبر
محل كد آمار