عباس صفایی، کاندیدای دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در جمع فرهنگیان شهرستان رودبار:

صنعت در رودبار نفس های آخر خود را می‌کشد

فرزانه احمدی
تاریخ انتشار: دوشنبه 26 فوریه 2024 | 06:27 ق.ظ
صنعت در رودبار نفس های آخر خود را می‌کشد عباس صفایی در جمع فرهنگیان شهرستان رودبار گفت: عشق و امید کارکنان دولت به کار خودشان و تمایلشان به حفظ بیت المال و کیان دولت با چنین اقداماتی در یک دهه گذشته مورد تضعیف قرار گرفته است   به گزارش پایگاه خبری تحلیلی درفک خبر؛ جلسه هم‌اندیشی عباس صفایی، کاندیدای دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی شهرستان […]

عباس صفایی در جمع فرهنگیان شهرستان رودبار گفت: عشق و امید کارکنان دولت به کار خودشان و تمایلشان به حفظ بیت المال و کیان دولت با چنین اقداماتی در یک دهه گذشته مورد تضعیف قرار گرفته است

 

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی درفک خبر؛ جلسه هم‌اندیشی عباس صفایی، کاندیدای دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی شهرستان رودبار با فرهنگیان فرهیخته شهرستان رودبار منطقه رحمت آباد و بلوکات و عمارلو برگزار شد

 

 

عباس صفایی (نامزد انتخاباتی حامی معلمان از حوزه انتخابیه رودبار و از مدیران وزارت آموزش و پرورش) در رابطه با معضلات اشتغال و چالش‌های تولید و کار در منطقه رودبار، با اشاره به معضل اشتغال و تولید در استان گیلان اظهار کرد: ما باید به بررسی علت تعطیلی واحدهای تولیدی و صنعتی استان‌هایی مانند گیلان بپردازیم تا بتوانیم راهکاری مناسب برای احیای آن داشته باشیم. چه در سطح استان گیلان و چه در سطح شهرستان رودبار و حومه، در سال‌های اخیر شاهد بسته شدن واحدهای تولیدی بودیم.

 

وی با بیان اینکه در سطح شهر رودبار ۱۲۵ واحد تولیدی طی یک دهه گذشته بسته شده است، اظهار کرد: واحدهای صنعتی استان گیلان و شهر رودبار در سال‌های گذشته اشتغال خوبی فراهم آورده بودند. اکنون اما تنها ۱۰ درصد واحدهای تولیدی شهرک نسبتاً صنعتی رودبار فعال است و همه واحدهای دیگر تعطیل شده است. بر باقی واحدهای باقی مانده نیز رکود حکمفرماست.

 

 

این نامزد انتخابات مجلس از حوزه انتخابیه رودبار تصریح کرد: متاسفانه مالکین واحدهای تولیدی بسته شده در بستن این واحدها منافع داشتند. آن‌ها به دنبال راهکار بقای تولید و حفظ اشتغال منطقه نبودند بلکه راه‌های بهتری برای تحقق سود پیدا کردند و به آن سمت رفتند. این نه تنها معضل رودبار که معضل بسیاری از واحدها در استان گیلان و کل استان‌های شمالی کشور است.

 

صفایی ادامه داد: همانطور که افراد به دنبال تغییر کاربری اراضی کشاورزی و باغی و دامداری برای ویلاسازی هستند، در حوزه سوله‌ها و واحدهای تولیدی چند هکتاری نیز شاهد آن هستیم که مالکین و کارفرمایانی وجود دارند که پس از خصوصی‌سازی یا خرید کارخانه، به دنبال فروش ماشین آلات و اخذ مجوز تغییر کاربری اراضی هستند. مثلا می‌بینیم که یک خریدار بخش خصوصی شرکت راکدی را می‌خرد و مردم خوشحال می‌شوند که یک کارخانه احیا خواهد شد. اما مانند شرکت کاشی گیلانا دستگاه‌های شرکت به صورت آرام آرام باز شده و در استان‌های دیگری نصب و به فروش می‌رسد و به مرور سوله تخریب و تغییر کاربری زمین ایجاد می‌شود.

 

 

وی تاکید کرد: ما باید بتوانیم قانونی در مجلس بگذرانیم که هر واحد تولیدی که به دلیل سود کارفرما از ناحیه فروش زمین و تغییر کاربری قصد تعطیلی واحد را دارد، فوراً به نفع دولت مصادره شود و به همین نحو از تعطیلی تولید به وسیله افراد سودجو جلوگیری شود. اگر در این حوزه قانون محکمی وجود داشته باشد، ما مطمئن هستیم که می‌توانیم جلوی این رفتارها را بگیریم.

 

این نیروی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به مشکلات معلمان، کارمندان و اقشار حقوق بگیر و موضوع افزایش سن بازنشستگی گفت: ضمن قدردانی از تلاش نمایندگان دلسوزی که در مجلس یازدهم حضور داشتند، در کلیت امر می‌توان گفت که این مجلس نسبت به کارمندان، معلمان و بازنشستگان و کارگران دغدغه‌مند نبود. اگر مجلس دغدغه جدی در این حوزه داشت، افزایش سن بازنشستگی به ۳۵ سال را به این راحتی تایید و سپس تصویب نمی‌کرد.

 

صفایی با اشاره به اینکه کارمندان، کارگران و بازنشستگان که حقوق ثابت می‌گیرند در این دوره فقیر شده‌اند، اظهار کرد: دولت باید حداقل خانواده خود را در برابر مشکلات معیشتی مورد حمایت قرار می‌داد. دولت در نقش پدر خانواده و کارکنان دولت در نقش فرزندان، مورد حمایت قرار نگرفتند. مجلس در تصمیمات خود برای کارمندان بسیاری از دستگاه‌ها از جمله جهاد کشاورزی، کار، آموزش و پرورش و. . که از دریافتی کمتری به نسبت سایر دستگاه‌ها دارند، چندان مایه نگذاشت. عشق و امید کارکنان دولت به کار خودشان و تمایلشان به حفظ بیت المال و کیان دولت با چنین اقداماتی در یک دهه گذشته مورد تضعیف قرار گرفته است.

 

 

وی با بیان اینکه «این مجلس با افزایش حقوق ۲۰ درصدی کارکنان دولت و بازنشستگان، جامعه را قانع نکرده و تورم ۴۰ درصدی را لحاظ نکرد» گفت: برخی تصور می‌کنند که گویی نمایندگان فعلی مجلس فشار تورمی و فقر را تحمل نکرده و نمی‌کنند. وقتی فردی نفهمد که فقر و تحمل تورم چیست، قاعدتاً نه مردم می‌توانند او را قانع کنند و نه او می‌تواند مردم را در تحمل این فقر قانع کنند.

 

این کاندیدا از حوزه انتخابیه رودبار با اشاره به معضلات این منطقه بیان کرد: استان گیلان در سال‌های اخیر از رشد در رتبه بیکاری در بین سایر استان‌ها رنج می‌برد و رودبار در میان همه شهرستان‌های این استان، خود از بالاترین نرخ بیکاری برخوردار است که این معضلات اقتصادی و اجتماعی گسترده‌ای را در این منطقه ایجاد کرده است.

 

صفایی تصریح کرد: ما معادن سنگرود، چسب‌سازی‌ها و واحدهای تولیدی و صنعتی خوبی داشتیم. صنعت به دلایلی که گفته شد نفس‌های آخر خود را در رودبار می‌کشد. در چنین شرایطی این ضرورت وجود دارد که اعتبار توسعه صنعتی به این منطقه تخصیص یابد که تاکنون چنین نشده است.

 

بیش از یکصد واحد غیرفعال تولیدی نسبتاً بزرگ و متوسط مقدار کمی نیست و امکان احیای واحدهای تولیدی وجود دارد. در سطح معادن، ۷۵ درصد محیط‌های معدنی مکشوفه گیلان در شهرستان رودبار قرار دارد. اما به اعتراف خود مسئولین رودبار، درآمد این معادن به کلی از شهرستان رودبار و گاه استان گیلان خارج می‌شود.

 

این نیروی با سابقه آموزش و پرورش استان گیلان تصریح کرد: مردم به وضوح می‌بینند که به صورت شبانه‌روزی، شن، سنگ‌های معدنی و دیگر اقلام از دل زمین رودبار استخراج شده و از منطقه خارج می‌شود، ولی ثروتی به واسطه این استخراج نصیب رودبار نمی‌شود. این روند مردم را نگران و ناراضی می‌کند و قطعاً باید مسیر این اتفاقات تغییر کند. ما نمی‌توانیم مردم را در این زمینه توجیه کنیم.

 

 

وی با بیان اینکه در زمینه زیرساخت‌های انرژی و آب نیز همین وضعیت در رودبار حکمفرماست، گفت: ما دو سد در نزدیکی این منطقه داریم و پرآب‌ترین منطقه استان گیلان رودبار است. اما عملا باغداری و تولید زیتون که اصلی‌ترین برند تجاری و اقتصادی رودبار است، به دلیل‌ عدم توزیع این آب در مزارع و باغات رودبار و فرستادن آب این منطقه به مناطق دیگر، از بین رفته است. ظرفیت بالای اشتغال ایجاد شده ناشی از رشد کشاورزی و باغداری و به ویژه تولید زیتون، به شدت در جریان این سیاست‌های آبی تحلیل رفته است. اکنون شهرهای استان گلستان از رودبار در حوزه تولید زیتون پیشی گرفته و باغات ما درحال نابودی است. ضمن اینکه در سال‌های اخیر در زمینه توسعه نیروگاه بادی معروف منجیل و بهره‌برداری از ظرفیت‌های تولید انرژی در منطقه نیز کم‌کاری صورت گرفته است.

 

صفایی با بیان اینکه سرمایه‌گذاران در حوزه‌های زیرساختی در استان گیلان چنان برخوردهایی می‌بینند که فورا عطای کار را به لقای آن می‌بخشند، گفت: ما در داخل شهر منجیل گاه به خاطر مشکل آب تا ۱۸ ساعت قطعی شبکه آبی را داریم که آب بی‌کیفیت است. در حوزه جاده‌ای نیز پس از احداث راه آهن و آزادراهی که از از محور قزوین-رشت از درون شهر رودبار می‌گذرد، برای مردم این منطقه و اشتغال و زندگی آنان مصیبت عظیمی فراهم کرده است. حریم اتوبان عملا بسیاری از اراضی تولیدی، کشاورزی و. . را درگیر خود کرده و به اشتغال ضربه زده است. ما شاهد آن هستیم که کلیه مناطق لوشان، رستم آباد، منجیل و خود رودبار در اثر سیاست‌های ناصحیح توسعه جاده‌ای ضرر کردند و بازارها فلج شدند.

 

وی با اشاره به موضوع تغییر کاربری اراضی کشاورزی و تخریب اشتغال این حوزه گفت: واقعیت این است که کشاورزی از نظر اقتصادی دیگر به صرفه نیست زیرا هزینه تولید برنج و دیگر محصولات بالاتر از قیمت فروش است. هم واسطه‌ها و هم شبکه فروش و هم کنترل قیمتی باعث شده تا هزینه تولید بیش از فروش باشد و همه کشاورزان و باغداران به تغییر کاربری اراضی خود تمایل پیدا کنند. دولت و مجلس است که باید در این حوزه ریل‌گذاری و سیاستگذاری خود را تغییر دهد تا کشاورزی و تولید و اشتغال این حوزه را به صرفه کند.

 

صفایی تصریح کرد: حریم رود سفیدرود، مشکلات عظیمی را در توسعه تولید منطقه ما ایجاد کرده است. پس از ایجاد سد سفیدرود، مسئولین یک حریم ۱۲۰۰ متری را درنظر گرفتند که با این حریم، بسیاری از اراضی مردم را به نام شرکت توزیع آب و بهره‌برداری از سد سند زده و خلع مالکیت کردند. این موضوع عجیب و بسیار مهمی است که حتی صداوسیما باید به آن ورود کند. این اقدامات کاملا اشتباه است و لازم است بابت آن علاوه بر عقب‌نشینی از بابت آن عذرخواهی شود.

 

آخرين اخبار
پر بحث ترين
ویروهاستینگ
پست بانک رضایی
لاستیک فروشی حبیبی
زیتون حاج صفری و پسران
کانال تلگرام درفک خبر
کانال درفک خبر
محل كد آمار