معاون پرورشی و فرهنگی در همایش گرامی‌داشت سالروز تاسیس نهاد امور تربیتی:

۱۱ هزار مربی پرورشي بر اساس نياز مناطق مختلف كشور جذب خواهد شد

مجید رضایی
تاریخ انتشار: دوشنبه 27 فوریه 2023 | 19:15 ب.ظ
۱۱ هزار مربی پرورشي بر اساس نياز مناطق مختلف كشور جذب خواهد شد معاون پرورشی و فرهنگی در همایش گرامی‌داشت سالروز تاسیس نهاد امور تربیتی؛ ۱۱ هزار مربی پرورشي بر اساس نياز مناطق مختلف كشور جذب خواهد شد معاون پرورشی و فرهنگی در همایش گرامی‌داشت سالروز تاسیس نهاد امور تربیتی از جذب ۱۱ هزار مربی بر اساس نياز مناطق مختلف كشور خبرداد.   به گزارش پایگاه خبری تحلیلی […]

معاون پرورشی و فرهنگی در همایش گرامی‌داشت سالروز تاسیس نهاد امور تربیتی؛

۱۱ هزار مربی پرورشي بر اساس نياز مناطق مختلف كشور جذب خواهد شد

معاون پرورشی و فرهنگی در همایش گرامی‌داشت سالروز تاسیس نهاد امور تربیتی از جذب ۱۱ هزار مربی بر اساس نياز مناطق مختلف كشور خبرداد.

 

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی درفک خبر؛ اصغر باقرزاده در همایش گرامی‌داشت سالروز تاسیس نهاد امور تربیتی و آغاز هفته امور تربیتی و تربیت اسلامی، ضمن تبریک به مناسبت فرارسیدن اعیاد ماه مبارک شعبان و سالروز تاسیس نهاد امور تربیتی و آغاز هفته تربیت اسلامی، اظهار کرد: در ابتدای مراسم یاد می‌کنیم از شهدای بزرگ انقلاب اسلامی، به‌ویژه شهیدان رجایی، باهنر و بهشتی و همچنین یاد می‌کنیم از امام شهدا(ره) که مربی بزرگ و واقعی همگان بودند. قطعا برکات و موفقیت‌های نظام حمهوری اسلامی در گرو رشادت‌ها و مجاهدت‌های شهدای عزیز بوده است.

باقرزاده در ادامه به چالش‌های مهم امور تربیتی پرداخت و گفت: با توجه به بررسی‌ها و مطالعاتی که از ادوار گذشته برجای مانده و همچنین براساس سوابق موجود و نشستی که با مربیان، معلمان و مدیران داشتیم و گفت‌وگویی که با مسئولان آموزش و پرورش صورت گرفت، گستردگی اهداف و محورهای کانونی و فرعی که آموزش و پرورش به دنبال آن بود، موجب شده تا امروز نقش کار تربیتی کم‌رنگ شود.

وی افزود: برداشت‌های متفاوت، مختلف و متضاد از امور تربیتی منجر به برنامه‌هایی می‌شود که اثربخشی کار امور تربیتی را کم می‌کند، همچنین روشن نبودن نقش مربی امور تربیتی در مدرسه، بالا بودن حجم بخشنامه‌ها بدون توجه به سطح جنسیت و منطقه مدارس، بی‌توجهی به اثربخشی فعالیت‌ها و کیفیت برنامه‌ها، ابلاغی بودن برنامه‌ها و کم بودن نقش دانش‌آموزان در برنامه‌ها، تلقی شدن اینکه تربیت فقط بر عهده مربی است، مشکل نیروی انسانی اعم از تعداد و کیفیت، اعتبارات و انحصاری تلقی کردن تربیت در معاونت پرورشی و فرهنگی، موارد مهمی از چالش‌های نهاد امور تربیتی است.

معاون پرورشی و فرهنگی وزیز آموزش و پرورش با بیان اینکه رویکردهایی بر اساس چالش‌های عنوان شده در معاونت پرورشی و فرهنگی در نظر گرفته شد، خاطرنشان کرد: یکی از رویکردها ایجاد گفتمان واحد در معنای تربیت بر اساس سند تحول بنیادین آموزش و پرورش بود که این سند، تربیت را در همه ابعاد به حساب می‌آورد و هویت را به عنوان کانون محوری تربیت معرفی کرده و هویت را مجموعه بینش‌ها باورها و اَعمال و صفات حسنه بیان کرده است.

وی در ادامه با اشاره به سایر رویکردهای این معاونت گفت: نقش مربی امور تربیتی در مدرسه طبق سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، تنظیم‌گری، هدایت و تسهیلگری است وگرنه همه ارکان مدرسه، نقش اساسی در تربیت دارند.

وی اظهار کرد: رویکرد بعدی، کم کردن کارها و فعالیت‌های مربیان است که برای این کار سامانه «نورینو» طراحی شد که برنامه‌ها به راحتی در اختیار معلمان، مربیان و دانش‌آموزان قرار می‌گیرد. رویکرد بعدی، تفکیک بین امور تربیتی و آموزشی بود که تلاش کردیم تلفیقی از آموزش و تربیت را داشته باشیم و بر همین اساس منابع تمام مسابقات قرآنی و فرهنگی و هنری، کتاب درسی شد و کتاب درسی به عنوان پایه قرار گرفت.

باقرزاده خاطرنشان کرد: در بخش سرود مقرر شد هر دانش آموزی که شعر درسی را تبدیل به سرود کند به آن امتیاز تعلق می‌گیرد و همچنین جشنواره ملی تئاتر درسی طراحی شد. مشارکت فعال دانش‌آموزان، جدی گرفتن مسئولیت آن‌ها و جدی گرفتن نقش تشکل‌های دانش‌آموزی از دیگر رویکردها است و به تمام استان‌ها توصیه شده که برنامه‌های دانش‌آموزمحور در استان‌ها انجام شود.

معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اداره مدرسه توسط دانش‌آموزان، عنوان کرد: اداره یک روز مدرسه توسط دانش‌آموزان در روز ۱۰ اسفند مبحث مورد نظر بود که تقویت شده و این برنامه در همه مدارس کشور اجرا می‌شود.

باقرزاده ادامه داد: ارزیابی‌ برنامه ها را به صورت کیفی و اثربخشی دنبال می‌کنیم و تخصیص اعتبارات هم بر اساس ارزشیابی کیفی است و بر همین اساس در سالی جاری اعتبارات به صورت یکسان در بین استان‌ها توزیع نشده است.

وی در ادامه رویکردهای این معاونت اظهار کرد: نیروی انسانی امور تربیتی، احصا شد و دوره‌های آموزشی برای آن‌ها برگزار شد و هیات‌های اندیشه‌ورز در همه استان‌ها تشکیل شده و نظرات معلمان و پیشکسوتان در تصمیم‌گیری‌ها اِعمال می‌شود.

باقرزاده با بیان اینکه خبرهای خوشی برای آینده داریم، خاطرنشان کرد: مجوز جذب ۱۱ هزار مربی در سطح کشور بر اساس نياز مناطق مختلف كشور از رئیس‌جمهوری اخذ شده و بخش قابل توجهی از ظرفیت دانشگاه فرهنگیان هم به مربیان تخصیص خواهد یافت.

 

وی افزود: طرح مربیان ۱۴۰۱ آغاز و با همه مربیان و مشاوران که ۱۰ هزار نفر هستند، ارتباط‌گیری شده و زمینه‌های ارتباط فرهنگی نیز برقرار شده تا مهارت‌های لازم را به آن‌ها آموزش داده شده است.

باقرزاده ادامه داد: طرح استقبال از مربیان سال ۹۸ را داریم که عده‌ای از امسال در مدارس حاضر شده‌اند و بقیه هم از مهر سال آینده در مدارس حاضر می‌شوند.

وی با اشاره به رویکرد انسجام در درون و ارتباط با بیرون با این هدف که متولی تربیت فقط معاونت پرورشی و فرهنگی نیست و ارکان داخل و خارج از مدرسه در تربیت نقش روشن و مشخص دارند، گفت: بر همین اساس طرح «اتقان» در دوره ابتدایی و جشن‌های تکلیف و جشن‌های تشرف در دوره متوسطه را در نظر داریم، همچنین با سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان همکاری‌هایی آغاز شده است. البته همکاری با آموزش و پرورش استثنایی را نیز در دستور کار خود داریم و ‌ان‌شالله کمک‌های لازم را انجام خواهیم داد.

معاون پرورشی و فرهنگی در پایان با بیان اینکه ضمن پیاده‌سازی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، چند رویداد مهم طراحی شده و اجرا خواهد شد، تصریح کرد: همکاری‌هایی که در بیرون از آموزش و پرورش صورت گرفته بود و معاونین قبلی آن‌ها را آغاز کرده بودند، ادامه می‌دهیم که یکی از آن‌ها جشن فرشته‌ها بود که با همکاری بخش‌های مختلف برگزار و در نهایت منجر به برگزاری جشن فرشته‌ها در محضر رهبر معظم‌انقلاب شد

آخرين اخبار
پر بحث ترين
ویروهاستینگ
پست بانک رضایی
لاستیک فروشی حبیبی
زیتون حاج صفری و پسران
کانال تلگرام درفک خبر
کانال درفک خبر
محل كد آمار