با مشارکت بخش خصوصی؛

غار رشی به موزه رستوران تبدیل می‌شود

مجید رضایی
تاریخ انتشار: شنبه 10 دسامبر 2022 | 13:17 ب.ظ
غار رشی به موزه رستوران تبدیل می‌شود بهره برداری از غار ۲۳۰ هزار ساله برای موزه و رستوران در گیلان   به گزارش پایگاه خبری تحلیلی درفک خبر؛ با استناد به کاوش های باستان شناسی، سابقه استقرار انسان در غار باستانی دربند روستای رشی (با شماره ثبت ملی ۱۳۲۱۸) به حدود ۲۳۰ هزار سال قبل باز می گردد و اینک خبر رسید […]

بهره برداری از غار ۲۳۰ هزار ساله برای موزه و رستوران در گیلان

 

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی درفک خبر؛ با استناد به کاوش های باستان شناسی، سابقه استقرار انسان در غار باستانی دربند روستای رشی (با شماره ثبت ملی ۱۳۲۱۸) به حدود ۲۳۰ هزار سال قبل باز می گردد و اینک خبر رسید این غار برای بهره برداری در قالب موزه، رستوران و بازارچه صنایع دستی به بخش خصوصی واگذار شد.

نزدیک به ۱۱۵ غار در گیلان شناسایی شده که ۱۵ غار با اقبال گردشگران داخلی و خارجی مواجه شده است و رشی، آویشو، دربند، دیار جان دیلمان از معروفترین این غارها هستند.

غار دربند رشی در اطراف سایت سیاهرود رودبار، قدیمی‌ترین سکونتگاه انسان در ایران با بیش از ۲۳۰ هزار سال شناسایی شده که خود نشانگر حضور طولانی مدت انسان در این منطقه از جنگل‌ها است.

نتیجه مطالعات پارینه سنگی در غار دربند رشی رودبار در مجلات بین المللی دانشگاه هاروارد آمریکا، دانشگاههای فرانسه، مجلات تخصصی باستانشناسی و زمین شناسی ایران چاپ شده و این دستاوردها به لحاظ اهمیت آن در همایش های تخصصی ایران منتشر شده است.

احصاءفرصت های سرمایه گذاری گردشگری در گیلان الگویی برای کشور

کمتر از یک ماه از همایش و نمایشگاه فرصت های سرمایه گذاری گردشگری در گیلان با حضور ۴۶ شهرداری در قالب ۶۰ غرفه در آبانماه نمی گذرد که در آن هر شهر به ارائه فرصت های گردشگری پرداخت که برای سرمایه گذاران ناشناخته بود و این نمایشگاه با ارائه ۲۵۰ فرصت سرمایه گذاری با حضور سید عزت الله ضرغامی وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به کار خود پایان داد.

برپایی همایش یاد شده ضمن قدردانی وزیر بعنوان الگویی برای همه مدیران کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کشور ابلاغ شد.

 

سرمایه دار و سرمایه گذاری موهبت است

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در آئین اختتامیه همایش و نمایشگاه فرصت‌های سرمایه‌گذاری گردشگری در گیلان در رشت با تاکید بر اینکه سرمایه گذار متهم نیست این نگاه و فرهنگ غلط باید اصلاح شود، گفت: فرهنگ غلطی داریم که خود من هم دچار آن شده‌ام آنکه تصور می کنیم هر کس پول دارد پیشاپیش متهم است در حالی که باید این رویکرد و نگرش تغییر یابد.

سید عزت الله ضرغامی افزود: خود ما شعارهای سوسیالیستی عجیب و غریبی در طول سالها گذشته داده‌ایم حالا که جلو آمده‌ایم فهمیدیم اینگونه نبوده نه دستور اسلام است و نه منطق و نه شرع بلکه سرمایه دار و سرمایه گذاری موهبت است باید این نگاه مثبت شود و همه مسائل سرمایه گذاری در استان و کشور حل و فصل شود.

وی با تاکید بر اینکه دولت سیزدهم دولت مانع زدایی‌ها است، گفت: بخشی از اختیارات ما به مدیران کل استان‌ها تفویض شده است و آنان باید با تعصب پیگیر پرونده های سرمایه گذاران بوده و شورای برنامه ریزی استان ها نیز ایجاد مشکل نکنند.

ضرغامی تصریح کرد: بخش عمده ماموریتهای وزارتخانه به استانها تفویض شده و نیازی نیست سرمایه گذاران وارد هزارتوی نظام اداری فاسدی شوند که سالهاست چون بختک روی کشور افتاده و جلوی هر کار ساده و مولدی را می گیرد.

وی گفت: همه ماموریتهای وزیر را مدیرکل دارد؛ وزارتخانه باید تسهیلات دهد و بهترین عملکرد در تبصره ۱۸ را میراث فرهنگی و گردشگری دارد چون پول نقد نداریم در این زمینه سرمایه گذاری کردیم و امسال ۱۰ هزار میلیارد تومان اعتبار برای تبصره ۱۸داریم و هر میزان در این حوزه پرونده به بانکها معرفی کنیم بدون هیچگونه سقفی این تسهیلات واگذار می شود و مانعی نداریم.

ضرغامی گیلان را ایران کوچکی خواند که ویترینی برای ایران بزرگ است و افزود: مزیت این استان جنگل های آن است و تقاضای می کنم جنگل ها و باغات و محیط زیست گیلان را از بین نبرید.

 

ساماندهی غار باستانی دربند رشی

و اینک پس از گذشت چندین روز از برپایی همایش فرصت های سرمایه گذاری گردشگری گیلان، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان خبر داد: ساماندهی غار باستانی دربند رشی از توابع بخش رحمت آباد و بلوکات شهرستان رودبار در دستور کار اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان قرار گرفت.

ولی جهانی با بیان اینکه سابقه تبدیل غار به رستوران در دنیا و از جمله کشورهای اروپایی وجود دارد، در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: با تهیه و ارائه طرح توسط سرمایه گذار بخش خصوصی و نظر به اینکه ساماندهی غارهای استان و بهره برداری بهینه یکی از اولویت های اداره کل و از مطالبات اصلی مردم و مسئولان استان است، پس از صدور مجوزهای لازم و سیر مراحل اداری با تبدیل غار دربند رشی به رستوران، موزه و ایجاد بازارچه صنایع دستی در جنب آن در نظر است برای اولین بار (متناسب و کاملا مطابق با زیست بوم منطقه) یکی از مراکز گردشگری بی بدیل در سطح استان و کشور شکل گیرد.

وی اظهار داشت: حفاظت از محیط زیست، غار و مناطق پیرامون آن را همراه با مزیت بکارگیری جاذبه های تلفیقی تاریخی و طبیعی و معرفی آن به گردشگران داخلی و خارجی، توسعه پایدار، ایجاد اشتغال مستقیم و غیر مستقیم از جمله نکات حائز اهمیت طرح است که اجرای آن می تواند بر رشد و شکوفایی استان و بخصوص شهرستان رودبار سهمی بسزا ایفا نماید.

جهانی، ایجاد مسیر دسترسی مناسب و ایمن برای گردشگران، تهیه پارکینگ اختصاصی، نصب تابلوهای راهنما، عرضه محصولات صنایع دستی و سوغات محلی و تامین روشنایی را از دیگر مواردی دانست که برای ساماندهی غار پیش بینی شده است.

غار دربند رشی شهرستان رودبار تنها غاری در ایران است که آثار دوره پارینه سنگی قدیم در آن کشف شده است و مشابه این غار تنها در کشورهای گرجستان، آذربایجان، ارمنستان و هند وجود دارد.

مطالعات باستان شناسی و بررسی در ابزارهای سنگی و گونه های جانوری، آثار و سنگواره‌های کشف شده در غار دربند رشی نشان می دهد که ۲۰۰ هزار تا ۲۵۰ هزار سال در ایران سکونت انسانی وجود داشته است.

مطالعات باستان شناسی این غار که توسط موزه ملی ایران انجام شده است، ابزارهای سنگی ساخته شده توسط انسان و بقایای چندین گونه مختلف جانوری و گرده های گیاهی به دست آمده که شرایط زیستی و پوشش گیاهی را در آن زمان در ایران نشان می دهد.

در بقایای غار دربند رشی ۲ تاریخ گذاری مطلق با روش اورانیوم روی بقایای دندانی جانوری انجام شده و همراه با ابزارسنگی پیدا شده مشخص می شود که ۲۰۰ هزار تا ۲۵۰ هزار سال قبل در یک میان یخچالی کوتاه و گرم گروه های انسانی در این غار زندگی کرده و از منابع اطراف آن استفاده می کردند و این آثار از آن زمان تاکنون به خوبی حفظ شده اند

آخرين اخبار
پر بحث ترين
ویروهاستینگ
پست بانک رضایی
لاستیک فروشی حبیبی
زیتون حاج صفری و پسران
کانال تلگرام درفک خبر
کانال درفک خبر
محل كد آمار