هجوم ملخ مراکشی به رودبار، صدای نماینده و اشک کشاورزان رودباری را در آورد

تاریخ انتشار: پنج‌شنبه 5 می 2022 | 08:17 ق.ظ
هجوم ملخ مراکشی به رودبار، صدای نماینده و اشک کشاورزان رودباری را در آورد هجوم آفت ملخ مراکشی طی سال‌های اخیر به باغات شهرستان رودبار خسارت‌های زیادی به محصولات کشاورزی این شهرستان زده و کشاورزان از شروع دیر هنگام و بی‌اثر بودن اقدامات متولیان گلایه دارند. به گزارش پایگاه خبری تحلیلی درفک خبر، بهرام قربانپور در مهر نوشت: حدود به دو دهه است که آفت مگس زیتون مهمان ناخوانده […]

هجوم آفت ملخ مراکشی طی سال‌های اخیر به باغات شهرستان رودبار خسارت‌های زیادی به محصولات کشاورزی این شهرستان زده و کشاورزان از شروع دیر هنگام و بی‌اثر بودن اقدامات متولیان گلایه دارند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی درفک خبر، بهرام قربانپور در مهر نوشت: حدود به دو دهه است که آفت مگس زیتون مهمان ناخوانده باغات رودبار شده و آسیب‌ها و خسارت‌های جدی به اقتصاد و معیشت باغداران زیتون این شهرستان وارد کرده است. حالا نه تنها این مهمان ناخوانده از این شهرستان رخت بر نبسته بلکه چند سالی است که مهمان ناخوانده دیگری نیز نمک بر زخم کهنه کشاورزان این دیار پاشیده است.

در این سال‌ها نه تنها آفت مگس زیتون مهار، کنترل و ریشه کن نشد بلکه هجوم برق آسای ملخ مراکشی، بر مصائب کشاورزان شهرستان افزوده است. شهرستان رودبار با وسعت ۲ هزار و ۵۷۴ کیلومتر مربع دومین شهرستان استان گیلان به لحاظ وسعت است که از شمال به شهرستان رشت از جنوب به استان قزوین و از غرب به شهرستان فومن و استان زنجان محدود می‌شود و مزارع کشاورزی و باغی بخش اعظمی از این وسعت را به خود اختصاص داده که این روزها به شدت درگیر آفت ملخ مراکشی است.

اما با بحرانی‌تر شدن هجوم ملخ مراکشی در رودبار سبب شد تا استاندار گیلان و جمعی از مدیران استانی پایشان به این شهرستان باز شود تا شاید راه حلی برای مقابله با این مهمان ناخوانده پیدا کنند.

اسدالله عباسی پس از بازدید از باغات رودبار و روند مبارزه با آفت ملخ مراکشی در باغات این شهرستان با اشاره به هجوم ملخ‌های معروف به مراکشی به حدود ۳۰ هزار هکتار از مزارع مناطق اطراف لوشان و بخشی از زنجان و قزوین، بر لزوم افزایش تعداد ماشین‌آلات و نیروهای لازم و بهره‌گیری از امکانات نهادهای مختلف برای شتاب در روند اقدامات تأکید کرد.

وی افزود: حاصل دسترنج مردم نباید آسیب ببیند و با کمک همگان این نگرانی برطرف خواهد شد و رفع مشکل و مبارزه با آفت ملخ، مورد توجه دولت قرار دارد و در این مسیر با تأمین اعتبار، حمایت‌های لازم صورت می‌گیرد.

ملخ‌ها صدای نماینده را هم درآوردند

هجوم آفت ملخ مرکشی به شهرستان رودبار به قدری بحرانی و فاجعه‌آمیز بوده که صدای نماینده این شهرستان را هم درآورد و وی نسبت به آسیب‌های جدی این آفت هشدار داده است.

مهرداد گودرزوند چگینی با بیان اینکه آفت ملخ مراکشی در رودبار در حال انتشار است، گفت: اکنون این موضوع در شهر لوشان خسارت سنگینی را به مزارع و کشاورزان وارد کرده است.

وی با بیان اینکه امکانات در شهرستان رودبار به اندازه‌ای نیست که بتوان جلوی این آفت را گرفت، خواستار حمایت ویژه مسئولان کشوری نسبت به حل این موضوع شد و اضافه کرد: از وزیر کشاورزی انتظار دارم به صورت ویژه از کشاورزان حمایت و پشتیبانی کند، ملخ مراکشی باعث سلب آسایش بسیاری از کشاورزان و مردم شده است و در حال وارد کردن خسارات سنگین است.

سم‌پاشی‌ها جوابگو نیست

غیاثوند یکی از کشاورزان لوشانی با اشاره به خسارت ناشی از هجوم مرگبار ملخ مراکشی به باغات، اظهار کرد: سال‌ها است که کشاورزی و باغداری شهرستان رودبار تحت تأثیر آفات قرار گرفته و راه حل مناسبی برایش تعریف نمی‌شود.

وی با اشاره به اقدامات مقابله گرانه علیه آفت ملخ مراکشی، افزود: سم‌پاشی‌ها و اقداماتی که جهاد کشاورزی و دیگر متولیان انجام می‌دهند جوابگوی وجود حجم عظیمی از ملخ مراکشی نیست.

این کشاورز لوشانی با اشاره به تکثیر تصاعدی ملخ مراکشی، حمله این مسافر نامیمون را مرگ محصولات کشاورزی عنوان کرد و گفت: وقتی ملخ مراکشی به منطقه‌ای حمله‌ور می‌شود دیگر آن منطقه همچو آتش می‌سوزد و خاکستر می‌شود.

غیاثوند با اشاره به چالش و دغدغه‌های بخش کشاورزی، بیان کرد: افزایش هزینه‌های کشاورزی از یک سو و همچنین هجوم آفت ملخ مراکشی از سوی دیگر سبب شده تا دیگر رمقی برای کشاورزی باقی نماند.

وی از متولیان امر خواست تا چاره‌ای اساسی برای رفع این موضوع بیاندیشند و فقط به بازدیدهای میدانی و برگزاری جلسات اکتفا نکنند.

تنها منبع درآمدم از راه کشاورزی و کشت پیاز است

سلخوری یکی دیگر از کشاورزان لوشانی در حالی که از نابود شدن محصول پیازش ابراز تأسف می‌کرد، گفت: تنها منبع درآمدم از راه کشاورزی و کشت پیاز است اما با هجوم ملخ مراکشی، دیگر هیچ محصولی برای من باقی نمانده است.

وی با بیان اینکه تمام محصولاتم همچو ملخ پرواز کرد، افزود: باغ کشاورزیم فرش ملخ شده و وقتی می‌بی نم که محصولاتم در چند ثانیه نیست و نابود می‌شودهیچ کاری از دستم بر نمی‌آید.

این کشاورز لوشانی با انتقاد از عملکرد ضعیف متولیان امر در مقابله با آفت ملخ مراکشی، اضافه کرد: با سم‌پاشی‌های سطحی که صورت می‌گیرد نمی‌توان جلوی هجوم وحشتناک و مرگبار ملخ مراکشی را گرفت.

سلخوری خواستار تشکیل ستاد مدیریت بحران برای این رفع این معضل شد، و اضافه کرد: همانطور که برای سیل، زلزله و برف ستاد مدیریت بحران تشکیل می‌شود، برای مقابله با آفت ملخ مراکشی هم باید ستاد مدیریت بحران در شهرستان تشکیل شود.

وی افزایش دما را دلیل هجوم آفت ملخ مراکشی دانست و افزود: نه تنها گیلان بلکه بسیاری از استان‌ها درگیر این آفت هستند اما می‌بایست چاره‌ای اساسی برای حل این موضوع پیدا کرد.

گله مندی از عملکرد ضعیف در مقابله با ملخ مراکشی

غلامی یکی از باغداران منجیلی با گلایه از عملکرد ضعیف در مقابله با ملخ مراکشی، بیان کرد: در حالی که دو ماه از بهار نگذشته متأسفانه هجوم ملخ مراکشی، تمام سرسبزی و طراوت باغات را از بین برده و به بیابان برهوت تبدیل کرده است.

وی با بیان اینکه عملیات مبارزه با آفت ملخ مراکزی می‌بایست از اسفندماه آغاز می‌شد، افزود: پای ملخ مراکشی از اوایل اسفند سال گذشته به باغات و مزارع کشاورزی شهرستان باز شده اما آن زمان هیچ اقدام مقابله گرانه‌ای صورت نگرفت.

این کشاورز منجیلی با اشاره به خسارت سنگین هجوم ملخ مراکشی به باغات شهرستان، بیان کرد: اکثر باغداران و کشاورزان شهرستان رودبار درگیر آفت ملخ مراکشی هستند و آسیب جدی در این راستا متحمل شدند.

وی خواستار تعریف بسته حمایتی به کشاورزان آسیب دیده شد و افزود: محصول یکسال کشاورز و باغدار در عرض چند دقیقه نابود شده است و باید چاره‌ای برای جبران خسارات کشاورزان اندیشیده شود.

تاکید بر لزوم حمایت ویژه از کشاورزان و باغداران

نظامیوند یکی از کشاورزان لوشانی در حالی که با دستش اشاره‌ای به نابود شدن پیاز و دیگر محصولاتش می‌کند، گفت: تنها منبع اقتصادی کشاورزان همین کشت و فروش پیاز و دیگر محصولات است که آن هم توسط این مهمان ناخوانده و منحوس از بین رفت.

وی با تاکید بر لزوم حمایت ویژه از کشاورزان و باغداران، تصریح کرد: مسئولان برای احیا و پویایی صنعت کشاورزی باید دست کشاورزان را بگیرند و به این قشر زحمت کش بها دهند.

این کشاورز پیازکار لوشانی با اشاره به شروع دیرهنگام عملیات زه کشی و سم پاشی، بیان کرد: عملیات مبارزه با ملخ مراکشی و سم‌پاشی علیه این مهمان موذی و خطرناک باید زودتر از این موعد آغاز می‌شد.

نظامیوند با بیان اینکه بخش اعظمی از باغات شهرستان رودبار درگیر آفت ملخ مراکشی هستند، گفت: افزایش دمای هوا و همچنین تکثیر خیره کننده ملخ مراکشی سبب شده تا بخش اعظمی از باغات و مزارع کشاورزی شهرستان رودبار در گیر این آفت شود.

وی با تقدیر از تلاش‌های جهاد کشاورزی در راستای مبارزه با ملخ مراکشی، افزود: اقدامات مقابله گرانه علیه آفت ملخ مراکشی جوابگو نبوده و می‌بایست راهکار جدی در این خصوص اتخاذ شود.

مخاطره امنیت غذایی با هجوم ملخ مراکشی

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان رودبار هم در گفتگو با خبرنگار مهر، اقدامات این اداره در مقابله با ملخ مراکشی را مثبت ارزیابی کرد و گفت: از ۵ فروردین ماه تاکنون در سطح بیش از ۱۰ هزار هکتار مبارزه شیمیایی علیه آفت ملخ مراکشی صورت گرفته است.

سروش ابراهیمی با بیان اینکه بیشترین آلودگی آفت ملخ مربوط حاشیه اراضی کشاورزی، منابع طبیعی و مراتع است، اضافه کرد: هجوم ملخ مراکشی، امنیت غذایی و محصولات کشاورزی را به مخاطره انداخته است.

وی با بیان اینکه در سال گذشته حدود ۲۰ هزار هکتار عملیات مبارزه شیمیایی علیه افت ملخ مراکشی صورت گرفت، افزود: پیش بینی‌می شود امسال با توجه به شرایط اقلیمی در سطح ۳۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی، منابع طبیعی و مراتع مبارزه شیمیایی صورت گیرد.

 

همه دستگاه‌ها پای کارند

مدیر جهاد کشاورزی رودبار با تقدیر از روی کار آمدن همه دستگاه‌ها و نهادها برای مبارزه با ملخ مراکشی در این شهرستان، بیان کرد: همه دستگاه‌ها بسیج شدند تا با تلاش شبانه‌روزی خسارات وارده به محصولات و اراضی کشاورزی به حداقل میزان خود برسد.

ابراهیمی جلوگیری از وارد شدن خسارت به محصولات کشاورزی و باغی را از اهداف مهم مبارزه با آفت ملخ مراکشی برشمرد و تصریح کرد: بیشترین آلودگی آفت ملخ در عرصه مناطق مختلف لوشان، جمال آباد، علی آباد و خورگام است.

مدیر جهاد کشاورزی رودبار ادامه داد: در همین راستا با حمایت‌های مسئولان استانی و شهرستانی ۱۰ اکیپ خودرویی، ۹ اکیپ تراکتوری و ۵ اکیپ سم‌پاش کوله پشتی با همکاری نهاده‌ها و دستگاه‌های شهرستان و استان در عملیات مبارزه با این آفت مشارکت دارند.

وی از سم‌پاشی ۲۵ کانون آلوده شهرستان رودبار خبر داد و اضافه کرد: تاکنون قریب به ۵ هزار لیتر سم جهت مبارزه با آفت ملخ مراکشی در نقاط مختلف شهرستان استفاده شده است.

 

مدیر جهاد کشاورزی رودبار خواستار مشارکت و همکاری با این اداره جهت مبارزه با آفت ملخ شد و بیان کرد: کشاورزان و باغداران روزانه مزارع و باغات خود را رصد کنند و در صورت مشاهده این آفت به نزدیک‌ترین مرکز جهاد کشاورزی و یا مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان اطلاع دهند تا اقدامات بعدی صورت پذیرد.

 

مسافر مراکشی به دیار باقی می‌رود؟

 

در حالی که کشاورزان و باغداران شهرستان رودبار و بویژه پیازکاران لوشانی بیش از یک ماه است که درگیر مبارزه با آفت ملخ مراکشی هستند و از دست این مهمان ناخوانده به ستوه آمده‌اند و با از بین رفتن محصولات و حاصل دسترنج یک‌ساله خود اشکشان درآمده است، باید دید که با وجود تأکید استاندار و پیگیری‌های نماینده شهرستان، آیا متولیان امر می‌توانند نمره قابل قبولی در مبارزه با آفت ملخ کسب کنند.

 

 

آخرين اخبار
پر بحث ترين
ویروهاستینگ
پست بانک رضایی
لاستیک فروشی حبیبی
زیتون حاج صفری و پسران
کانال تلگرام درفک خبر
کانال درفک خبر
محل كد آمار