به منظور حمایت از تولیدکننده و پایداری زراعت محصول برنج؛

طرح کشت قراردادی برنج در استان گیلان اجرایی می‌شود

فرزانه احمدی
تاریخ انتشار: جمعه 25 مارس 2022 | 17:58 ب.ظ
طرح کشت قراردادی برنج در استان گیلان اجرایی می‌شود رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان، از آغاز کشت قراردادی برنج در استان‌های شمالی خبر داد و گفت: هدف از اجرای طرح کشت قراردادی برنج حمایت از تولیدکننده و پایداری زراعت محصول برنج و حذف سودا گران و دلالان در زمان برداشت محصول است. به گزارش پایگاه خبری تحلیلی درفک خبر؛ رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان […]

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان، از آغاز کشت قراردادی برنج در استان‌های شمالی خبر داد و گفت: هدف از اجرای طرح کشت قراردادی برنج حمایت از تولیدکننده و پایداری زراعت محصول برنج و حذف سودا گران و دلالان در زمان برداشت محصول است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی درفک خبر؛ رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان، از آغاز کشت قراردادی برنج در استان‌های شمالی خبر داد و گفت: هدف از اجرای طرح کشت قراردادی برنج حمایت از تولیدکننده و پایداری زراعت محصول برنج و حذف سودا گران و دلالان در زمان برداشت محصول است.

صالح محمدی با اشاره به اینکه این طرح برای نخستین بار اجرایی می شود افزود؛ کشت قراردادی شامل فرایند تولید محصولات کشاورزی براساس قرارداد مکتوب بین تولید کننده و خریدار است ومحصول به صورت توافقی ،تضمینی و با قیمت مشخص خریداری می‌شود .

وی با بیان اینکه در کشت قرار دادی، تولیدکننده نیز در طول زمان قرارداد از خدمات فنی، مشاوره ای، آموزشی و نهاده های ضروری مورد نیاز بهره مند می شود، افزود: نهاده های مورد نیاز این طرح را در اختیار تولیدکنندگان قرار می دهیم که شامل بذر اصلاح و گواهی شده برنج ( ارقام هاشمی، شیرودی، آنام و خزر )، سموم (علف کش، قارچ کش و حشره کش ) وکودهای اصلی و مورد نیاز کشاورزی شامل ازته، فسفاته و پتاسه می باشد. دستگاههای پشتیبان شامل؛ شرکت خدمات حمایتی کشاورزی که نهاده ها را در اختیار تولیدکنندگان قرار می دهد، صندوق بیمه محصولات کشاورزی، بانک کشاورزی وصندوق حمایت از توسه بخش کشاورزی ارائه خدمات خواهند داد.

وی بیمه محصولات کشاورزی و ارائه تسهیلات از صندوق حمایت از توسعه محصولات کشاورزی را از دیگر ویژگی های طرح کشت قراردادی برنج دانست و بیان کرد: در این راستا سامانه رصد و پایش کشت قراردادی برنج راه اندازی می شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان، با بیان اینکه در هر قرارداد منعقد شده شامل حداقل تحویل سه تن شلتوک یا یک تن برنج سفید است، عنوان کرد: تعیین نرخ خرید شلتوک توافقی، تضمینی ویا با فرمول قیمتی مشخص که از طریق کمیته شورای قیمت گذاری در وزارت جهاد کشاورزی میباشد و خدمات ارائه شده به تولیدکنندگان در زمان خرید محصول محاسبه می شود.

وی هدف از اجرای طرح کشت قرار دادی برنج را حمایت از تولید کننده و مصرف کننده همچنین پایداری زراعت محصول برنج و حذف سوداگران و دلالان در زمان برداشت محصول دانست که با قیمت پایین از کشاورز خریداری می کنند یادآور شد: شالیکاران می توانند با مراجعه به مدیریت و‌‌ مراکز جهاد کشاورزی در شهرستانها جزییات طرح را جویا شوند و راهنمایی لازم را دریافت کنند.

 

آخرين اخبار
پر بحث ترين
ویروهاستینگ
پست بانک رضایی
لاستیک فروشی حبیبی
زیتون حاج صفری و پسران
کانال تلگرام درفک خبر
کانال درفک خبر
محل كد آمار