یادداشت روز؛

روز جهانی درخت زیتون

بابک قلی زاده دارستانی
تاریخ انتشار: جمعه 26 نوامبر 2021 | 21:33 ب.ظ
روز جهانی درخت زیتون روز جهانی درخت زیتون در چهلمین نشست کنفرانس عمومی یونسکو در سال 2019 اعلام شد و در 26 نوامبر هر سال برگزار می شود. درفک خبر/ درخت زیتون ، به طور خاص شاخه زیتون ، جایگاه مهمی در ذهن مردان و زنان دارد. از زمان های بسیار قدیم ، این نماد صلح ، خرد و […]

روز جهانی درخت زیتون در چهلمین نشست کنفرانس عمومی یونسکو در سال 2019 اعلام شد و در 26 نوامبر هر سال برگزار می شود.

درفک خبر/ درخت زیتون ، به طور خاص شاخه زیتون ، جایگاه مهمی در ذهن مردان و زنان دارد. از زمان های بسیار قدیم ، این نماد صلح ، خرد و هماهنگی است و به همین ترتیب نه تنها برای کشورهایی که این درختان نجیب رشد می کنند ، بلکه برای مردم و جوامع در سراسر جهان مهم است.

حفظ و پرورش درخت زیتون یک ضرورت رو به رشد است زیرا جهان با تغییرات آب و هوایی مبارزه می کند و با آنها سازگار می شود. حفاظت از میراث فرهنگی و طبیعی ، از جمله مناظر ، در قلب ماموریت یونسکو قرار دارد و گرامیداشت روز جهانی درخت زیتون تلاش های پایداری محیط زیست را تقویت می کند.

هدف از روز جهانی درخت زیتون تشویق به حفاظت از درخت زیتون و ارزش هایی که در آن تجسم یافته است ، به منظور درک اهمیت مهم اجتماعی ، فرهنگی ، اقتصادی و زیست محیطی آن برای بشریت.

در روز جهانی درخت زیتون چیزهای زیادی برای یادگیری ، به اشتراک گذاری و جشن گرفتن وجود دارد و یونسکو از طریق فعالیت های مختلف مانند مناظره ها ، کنفرانس ها ، کارگاه های آموزشی ، رویدادهای فرهنگی و ارائه ها یا نمایشگاه ها ، همه را تشویق می کند که در آن شرکت کنند.

شهرستان رودبار گیلان با داشتن هشت هزار هشتصد هکتار باغ زیتون و داشتن حدود ۱۲ واحد روغن گیری یکی از مناطق مهم و استراتژیک زیتون خیز در ایران می باشد که این شهرستان را با نام رودبار زیتون می شناسند .زیتون در شهرستان رودبار قدمتی بیش از هزار ساله دارد که با کشفیات تپه کلورز رستم آباد که دانه های زیتون یافت شده تخمین زده می شود قدمت این محصول بیش از سه هزار سال باشد.متاسفانه از دهه هشتاد با ظهور آفت مگس زیتون آسیب جدی به این محصول وارد شده است و حجم زیادی از باغات زیتون کاسته شده است بعد از طارم زنجان و دشت گرگان و استان فارس در مقام چهارم تولید زیتون قرار دارد.این روز باید در تقویم برنامه شهرستان رودبار از سوی فرمانداری و اداره کشاورزی و شورای شهر در قالب یک همایش گرامی داشته شود.ایستگاه بررسی زیتون شهرستان رودبار با توجه به سابقه دیرینه این محصول در ایران همانند چای به سازمان زیتون شمال کشور تبدیل شود

آخرين اخبار
پر بحث ترين
ویروهاستینگ
پست بانک رضایی
لاستیک فروشی حبیبی
زیتون حاج صفری و پسران
کانال تلگرام درفک خبر
کانال درفک خبر
محل كد آمار