معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری گیلان؛

سرقت رتبه اول عنوان مجرمانه را در گیلان دارد

صابر کریمی
تاریخ انتشار: دوشنبه 15 نوامبر 2021 | 06:00 ق.ظ
سرقت رتبه اول عنوان مجرمانه را در گیلان دارد به گزارش پایگاه خبری تحلیلی درفک خبر احمد آقایی در برنامه گفت‌وگوی خبری اظهار داشت: بر اساس اصل ۱۵۶ قانون اساسی اقدام مناسب برای پیشگیری از وقوع جرم یکی از وظایف قوه قضائیه است؛ راهبردی که با پیشگیری، شناسایی و ارزیابی خطر وقوع جرم، زمینه‌های ارتکاب جرم را کاهش می‌دهد. معاون اجتماعی و پیشگیری از […]

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی درفک خبر احمد آقایی در برنامه گفت‌وگوی خبری اظهار داشت: بر اساس اصل ۱۵۶ قانون اساسی اقدام مناسب برای پیشگیری از وقوع جرم یکی از وظایف قوه قضائیه است؛ راهبردی که با پیشگیری، شناسایی و ارزیابی خطر وقوع جرم، زمینه‌های ارتکاب جرم را کاهش می‌دهد.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری گیلان مهم‌ترین و شایع‌ترین آسیب‌های اجتماعی در استان را برشمرد و با بیان اینکه اعتیاد یک ابرچالش جهانی است، عنوان کرد: کسی که جسم و جانش با مواد مخدر مأنوس شود دیگر قدرت تفکر و تعقل ندارد بنابراین کم کم از بایدها و نبایدهای زندگی‌اش فاصله می‌گیرد.

آقایی سرقت‌های خرد را یکی از معلول‌های پدیده اعتیاد در جامعه خواند و با تاکید بر اینکه اعتیاد آسیب‌های اجتماعی نظیر گسیختگی خانوادگی را به همراه دارد، تصریح کرد: فرد معتاد برای رفع نیازهای خود دست به هر کاری می‌زند و آمارها نشان می‌دهد منشأ حدود ۵۱ درصد جرایم به شکل مستقیم و ۷۰ درصد جرایم به صورت غیرمستقیم مواد مخدر و اعتیاد است.

وی ۴۰ درصد از زندانیان را افرادی که دچار اعتیاد هستند اعلام کرد و یادآور شد: با توجه به آن وفاق و همدلی که بین متولیان امر وجود دارد و با آن بصیرت، هوشیاری و آگاهی که در نیروهای امنیتی، اطلاعاتی و انتظامی حاکم است شاهد یک روند کاهشی تعداد تشکیل پرونده‌هایی با موضوع مواد مخدر در استان گیلان هستیم.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری گیلان اضافه کرد: در هفت ماهه نخست امسال حدود هفت هزار پرونده مصرف، معامله و نگهداری مواد مخدر وارد محاکم قضایی گیلان شده که میزان آن نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۱ درصد کاهش داشته است.

آقایی با بیان اینکه ۱۰ درصد از مواد مخدر توسط قاچاقچیان به جهت شناور بودن جمعیت، کم‌هزینه بودن مسیر و خاصیت توریست‌پذیری در استان گیلان رد و بدل شده و به کشورهای خارجی می‌رود، اذعان کرد: کشور ایران با دو کشور بزرگ تولیدکننده مواد مخدر همسایه است و همه این‌ها برای ما تهدید محسوب می‌شود.

وی اینکه در آمار اطلس جنایی استان گیلان، مصرف مواد مخدر هفتمین عنوان مجرمانه و خرید و فروش مواد مخدر هم نوزدهمین عنوان مجرمانه به شمار می‌آید را متذکر شد و ابراز داشت: سرقت رتبه اول عنوان مجرمانه را در گیلان دارد و بیشترین پرونده‌هایی که جهت بررسی روی میز محاکم قضایی استان قرار می‌گیرد همین مورد است.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری گیلان اظهار داشت: در هفت ماهه نخست امسال تاکنون حدودا ۱۴ هزار پرونده وارد دستگاه قضایی استان گیلان شده است به طوری‌که در این بخش به نسبت مدت هفت ماه سال گذشته چیزی حدود چهار درصد کاهش داشته‌ایم.

آقایی سرقت، توهین، ایراد ضرب عمدی، تهدید، تصادفات، تخریب، مصرف مواد مخدر و کلاهبرداری را به ترتیب بیشترین جرایمی که در گیلان رخ می‌دهد اعلام کرد و گفت: اعتیاد تولیدکننده جرایم دیگر است و علاوه بر سرقت، ۵۰ درصد از عناوین مجرمانه مانند توهین، پرخاشگری، تصادفات و تخریب به همین امر بر می‌گردد.

وی آمار پایین وقوع سرقت‌های خشن به لحاظ بالا بودن ضریب امنیتی در گیلان را هم مورد اشاره قرار داد و با تاکید بر اینکه بیشتر در استان سرقت‌های خرد اتفاق می‌افتد اظهار داشت: دستگاه قضایی به کمک بهزیستی و ده دستگاه دیگر معتادان متجاهر را جمع‌آوری، اصلاح و احیاء می‌کند به طوری‌که ۶۸ درصد از این افراد دیگر به سوی مواد مخدر برگشت ندارند.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری گیلان گام‌های دستگاه قضایی در استان برای حمایت از تولید را برشمرد و افزود: رویکرد دستگاه قضایی کشور با توجه به اعلام شعار سال و تحریم‌های ظالمانه‌ای که توسط دشمن انجام شده این است که به نوعی موانع تولید و اشتغال را برطرف سازد.

آقایی مداخله دستگاه قضایی در جلوگیری از تعطیلی ۶۵ واحد تولیدی کوچک و بزرگ استان گیلان که در آستانه تعطیلی بودند را مورد اشاره قرار داد و خاطرنشان کرد: این آمار مربوط به اقدامات دستگاه قضایی گیلان در هفت ماهه نخست امسال است و ۲۵ بازدید هم از سطح کارخانجات و واحدهای تولیدی و صنعتی استان به عمل آمد

آخرين اخبار
پر بحث ترين
ویروهاستینگ
پست بانک رضایی
لاستیک فروشی حبیبی
زیتون حاج صفری و پسران
کانال تلگرام درفک خبر
کانال درفک خبر
محل كد آمار