یادداشت روز؛

دشمن خارجی را ناامید کنیم

عبداله بشارتی
تاریخ انتشار: سه‌شنبه 12 ژوئن 2018 | 22:08 ب.ظ
دشمن خارجی را ناامید کنیم درفک خبر دشمن خارجي را نااميد کنيم بسم‌الله الرحمن الرحيم نگراني مردم از بالا رفتن قيمت‌ها و مشکلات اقتصادي قابل انکار نيست. مسئولان دولتي هم هر روز از اين مشکلات سخن مي‌گويند و با تشکيل جلسات براي رسيدن به راه حل‌هاي عملي حل اين مشکلات تلاش مي‌کنند. با اينحال به چند واقعيت مهم بايد توجه […]

درفک خبر

دشمن خارجي را نااميد کنيم

بسم‌الله الرحمن الرحيم

نگراني مردم از بالا رفتن قيمت‌ها و مشکلات اقتصادي قابل انکار نيست. مسئولان دولتي هم هر روز از اين مشکلات سخن مي‌گويند و با تشکيل جلسات براي رسيدن به راه حل‌هاي عملي حل اين مشکلات تلاش مي‌کنند. با اينحال به چند واقعيت مهم بايد توجه کرد و براي رفع نگراني‌هاي موجود بايد به ياري دولت شتافت.
اولين واقعيت اين است که به وجود آمدن شرايط کنوني که يکي از عوامل بالا رفتن قيمت‌ها و نابساماني اقتصادي است، نتيجه سياست‌هاي دولت نيست. عوامل خارج از اراده دولت و در مواردي برخلاف سياست‌هاي دولت، در پديد آمدن شرايط کنوني نقش اساسي داشتند و دارند. روشن است که هيچکس را به خاطر گناه ناکرده نمي‌توان سرزنش يا عقوبت کرد.
دومين واقعيت، بي‌ابزار بودن دولت است. در شرايط دشوار اقتصادي، دولت‌ها معمولاً از ابزارها و اهرم‌هاي موجود در کشور براي مقابله با مشکلات استفاده مي‌کنند. در جامعه‌اي که بنگاه‌هاي بزرگ و تأثيرگذار اقتصادي دردست دولت نيست، از دولت چه انتظاري مي‌توان براي مقابله با مشکلات داشت؟ علاوه بر بنگاه‌هاي بزرگ اقتصادي، اهرم‌هاي قدرت در زمينه‌هاي مختلف که مي‌توانند با عوامل مخرب اقتصادي مقابله کنند نيز در اختيار دولت نيستند. به عبارت روشن تر، زماني که دولت به مثابه يک شاه بي‌لشکر است چگونه مي‌توان انتظار داشت با عوامل مخرب اقتصاد مقابله کند؟
سومين واقعيت، که البته بسيار تلخ‌تر از ديگر واقعيت هاست، ابزارهاي جنگ رواني است که در جامعه ما در اختيار مخالفان دولت است و دولت حتي فاقد ابزارهاي مقابله با اين جنگ رواني است. بلندگوهاي مخالف دولت نقاط ضعف را چند برابر آنچه هستند جلوه مي‌دهند ولي از نقاط قوت هيچ نمي‌گويند. از اين بلندگوها هرگز در دولت خالق تحريم‌ها شنيده نشد که بگويند ارزش پول ملي چند بار به صورت ناگهاني کاهش چشمگير يافت و مردم حتي براي برنامه ريزي هفتگي معيشت خود دچار سردرگمي شدند ولي در دولت فعلي عليرغم اينکه شرايط بي‌ثبات گذشته را به ثبات تبديل کرد و حالا به دليل اقدامات خارج از اراده‌اش مشکلاتي پيش آمده که هنوز به يک دهم مشکلات آن دوران نرسيده، صاحبان بلندگوها با به راه انداختن غوغاسالاري تلاش مي‌کنند گرد و خاکي به راه بياندازند که در ميان آن خدمات و قوت‌ها ناپديد شوند، دست‌هاي پنهان هرگز به چشم نيايند و فريادها عليه دولت به آسمان برود.
انتقاد از گراني و مشکلات، حق مردم است اما کاري که صاحبان بلندگوها مي‌کنند چيزي فراتر از انتقاد است. آنها با بزرگ نمائي مشکلات آنهم بدون آنکه نقش خود را مطرح کنند درصدد ناراضي تراشي هستند. توسل به چنين شيوه‌اي براي اهل فن ناشناخته نيست. عموم مردم نيز بايد با آن آشنا شوند.
واقعيت چهارم به معرفي همين بلندگوداران که ضمناً عوامل پديد آورنده مشکلات اقتصادي هم هستند مربوط مي‌شود. الحق والانصاف، دولت در معرفي اين بلندگوداران، ضعيف عمل مي‌کند. بهتر است گفته شود اصولاً دولت، فاقد اطلاع رساني است. بسياري از مردم به رئيس‌جمهور انتقاد دارند که چرا با مردم درباره آنچه در جريان است سخن نمي‌گويد. اين، انتقاد واردي است هر چند شايد مطلع نباشند که رئيس‌جمهور هم ملاحظاتي دارد که اگر رعايت نکند ممکن است به مصالح کشور و منافع ملي لطمه وارد شود.
درست در چنين شرايطي است که به واقعيت مهم ديگري مي‌رسيم، واقعيتي که مستقيماً به منافع ملي وصل است ولي گويا براي رقباي سياسي دولت، چيزي که در کوران مقابله با رقيب اصولاً مطرح نيست همين يک قلم است!
در شرايطي که دشمن خارجي براي ضربه زدن به نظام و دولت و ملت، بنيه اقتصادي کشور را آماج حملات قرار مي‌دهد، همه بايد دست به دست همديگر بدهند و رقابت را به رفاقت تبديل کنند و با ياري رساندن به دولتمردان درصدد حل مشکلات برآيند. دشمن خارجي اينگونه است که ناکام مي‌شود ولي رقباي سياسي دولت گويا بنا ندارند به جاي تاختن به دولت، تيرهاي خود را به سوي دشمن شليک کنند. اين حضرات بايد بدانند مصالح کشور و ملت و نظام بر منافع اشخاص، گروه‌ها و جناح‌ها اولويت دارد. قطعاً جناح‌هاي رقيب با یاری رساندن به دولت مي‌توانند کشور را از وضعيتي که خواست دشمن است عبور دهند.

آخرين اخبار
پر بحث ترين
ویروهاستینگ
پست بانک رضایی
لاستیک فروشی حبیبی
زیتون حاج صفری و پسران
کانال تلگرام درفک خبر
کانال درفک خبر
محل كد آمار