یادداشت روز؛

چرا سلامت زنان در دوران کرونا اهمیت دارد؟

صابر کریمی
تاریخ انتشار: سه‌شنبه 3 نوامبر 2020 | 17:39 ب.ظ
چرا سلامت زنان در دوران کرونا اهمیت دارد؟   به گزارش نشریه الکترونیکی درفک خبر؛چرا سلامت زنان در دوران کرونا اهمیت دارد؟ اگرچه شواهد ملی و بین المللی حاکی از آن است که در همه گیری کووید ۱۹ ، خطر مستقیم بیشتری، سلامتی و حیات مردان را تهدید می کند، اما تاثیر طولانی مدت این همه گیری، برسلامتی جسمی، روا نی و اجتماعی […]

 

به گزارش نشریه الکترونیکی درفک خبر؛چرا سلامت زنان در دوران کرونا اهمیت دارد؟
اگرچه شواهد ملی و بین المللی حاکی از آن است که در همه گیری کووید ۱۹ ، خطر مستقیم بیشتری، سلامتی و حیات مردان را تهدید می کند، اما تاثیر طولانی مدت این همه گیری، برسلامتی جسمی، روا نی و اجتماعی زنان می تواند آسیبهای جدی به خانواده و جامعه وارد نماید.علاوه بر بیماری و مرگ و میر ناشی از کووید 19 در زنان، نگرانی های مرتبط با سلامت مادر و نوزاد دردوره بارداری و پس از زایمان در همه گیری فوق، افزایش وظایف و مسئولیتهای زنان در دوره همه گیری درخانواده، وظایف سنگین زنان برای اقدامات پیشگیرانه و مراقبت از بیماران مبتلا در خانواده، وظایف زنانرای اداره امور فرزندانشان در شرایط تعطیلی مدارس، مشکلات ناشی از مرگ و بیماری همسران، مشکلات زنان سرپرست خانوار و زنان بد سرپرست و بد رفتاری ها و آسیبهای آنان درون خانواده، فشارهای اقتصادی ناشی از تعطیلی و قرنطینه ها و…. آسیبهای جدی به سلامت جسمی، روانی و اجتماعی زنان وارد خواهد آورد.


چرا زنان در دوران بیماری کرونا باید تغذیه سالم داشته باشند؟
چاقی و دیابت از مهمترین عوامل خطرساز برای بیماران مبتلا به کووید 19 هستند، بر طبق یک مطاله ازبانک جهانی، چاقی )شاخص توده بدنی بالاتر از (30 احتمال بستری شدن بعلت کووید 19 را دو برابر میکند. زنان نه تنها برای خود بلکه برای کل افراد خانواده، تعیین کننده الگوی تغذیه هستند. تغذیه سالم در واقعا عادات غذایی را شامل میشود که بتواند در مجموع املاح، ویتامین، پروتئین و سایر نیازهای بدن را تامین کند.
با توجه به اهمیت “ماندن در منزل” برای پیشگیری از کرونا ،چگونه زنان در این دوران از کم تحرکی پیشگیری کنند؟
به همان اندازه که ویروس کرونا خطرناک و مرگ آفرین است، اثرات ناگوار و مخرب بی تحرکی و نشستن طولانی مدت بر سلامتی،میتواند منجر به عواقب ناخوشایندی مانند سکته قلبی و مغزی، دیابت، فشارخون بالا، چاقی، چربی خون بالا، کبد چرب، افسردگی، کاهش قوای عضلانی و ….گردد. ازسوی دیگر، فعالیت بدنی با شدت متوسط،ایمنی بدن را در مقابل کووید 19 بالا میبرد؛ همچنین در کاهش استرسهای ناشی از پاندمی موثر است. حتی تنها10 دقیقه فعالیت در ساعت میتواند اثرات مخرب نشستن طولانی مدت را خنثی کند. توصیه میشود در این روزها که در خانه به سر میبریم، حرکت و فعالیت را به عنوان قسمتی ازبرنامه روزمره خود در نظر بگیریم، انجام بسیاری از فعالیتهای ورزشی بخصوص حرکات کششی یاقدرتی در منزل امکان پذیر است. از نشستن طولانی مدت و بی تحرکی پرهیز کنید. در شرایط خانه نشینی ناشی از شیوع کرونا میتوان راه رفتن درحیاط یا پارکینگ منزل یا تردمیل را در نظر گرفت. فعالیت بدنی را میتوان با جمع دوره هایی که حداقل ۱۰ دقیقه یا بیشتر طول میکشند، تا حداقل 30 دقیقه روزانه انجام داد.
زنان باردار برای جلوگیری از ابتلا به کووید19 چه اقداماتی بایستی انجام دهند؟
1- بطورمرتب دستهای خود را با آب و صابون بشویند یا با مواد ضدعفونی کننده حاوی الکل تمیزکنند
2- فاصله خود را با دیگران رعایت کنند و از رفتن به مکانهای شلوغ پرهیز کنند .
3- از لمس کردن چشمها، بینی و دهان خودداری کنند .
4- بهداشت تنفس را رعایت کنند. این به معنی پوشاندن دهان و بینی با آرنج خمیده یا استفاده ازدستمال هنگام سرفه و عطسه کردن است. سپس بلافاصله دستمال استفاده شده را در سطل زباله بیاندازند .
5- اگر تب یا سرفه دارند و یا به سختی نفس میکشند ، سریعاً به دنبال مراقبت های پزشکی باشند.
6- قبل ازرفتن به یک مرکز بهداشتی درمانی، با آن مرکز تماس بگیرند و به توصیه های مسئولین بهداشتی محل زندگیشان عمل کنند.
7- زنان باردارو خانمهایی که اخیراً زایمان کرده اند از جمله آنهایی که مبتلا به کووید – 19 شده اند بایدحتما به معاینه های دوره ای خود ادامه دهند.
در خصوص سلامت روانی زنان در همه گیری کووید 19چه توصیه هایی دارید؟
از تماشا و گوش دادن به اخباری که برای شما ایجاد اضطراب میکند پرهیز کنید. فقط به اطلاعات منابع معتبر توجه کنید. فقط به اطلاعاتی توجه کنید که در عمل به شما برای برنامه ریزی خود وخانواده کمک میکند.
اقدامات حفاظتی برای خود را انجام دهید و به دیگران نیز در این زمینه کمک کنید. کمک به دیگران و باعث ایجاد همبستگی شده، شرایط روانی را بهتر میکند.
در زمانهای استرس به احساسات و نیازهای خود توجه کنید. فعالیتهای سالم داشته باشید. ورزش وخواب منظم داشته باشید و غذای سالم مصرف کنید
– اگر بیماری زمینه ای دارید، از دسترسی به داروها، آذوقه و خدمات مورد نیاز خود اطمینان حاصل کنید. اطمینان حاصل کنید که داروی مورد نیاز مصرف دو هفته را دارید. برای مسائلی که ممکن است بصورت فوری برای شما پیش بیاید ) به عنوان مثال درخواست تاکسی( آمادگی داشته باشید.
چه آسیبهای اجتماعی زنان را در همه گیری کووید تهدیدی می کند؟
زمانی که شوک اقتصادی

ناشی از کووید 19 به جامعه وارد شود، زنان بیش ازمردان صدمه می بینند چرا که بطور کلی زنان درآمد و پس انداز کمتری نسبت به مردان دارند. سهم بیشتری از مشاغل ناپایدار مربوط به زنان میشود و بالطبع از حمایتهای شغلی کمتری برخوردارند. بسته شدن مدارس و فاصله گذاری اجتماعی، باعث افزایش بار کاری زنان در خانه، وکم شدن فرصت اشتغال و درآمدزایی میشود. برای کم کردن بار این همه گیری از روی زنان، لازم است فعالیتهای حمایت جویی با سازمانها و نهادهای حمایتگر دولتی )مانند کمیته امداد، بهزیستی( و سازمانهای خیریه و مردم نهاد صورت گیرد.به این ترتیب زنانی که از نظر اقتصادی در شرایط بدتری قرار دارند بیشترین میزان آسیب را خواهند دید.

آخرين اخبار
پر بحث ترين
ویروهاستینگ
پست بانک رضایی
لاستیک فروشی حبیبی
زیتون حاج صفری و پسران
کانال تلگرام درفک خبر
کانال درفک خبر
محل كد آمار