یادداشت روز؛

چگونه روغن زیتون مرغوب را از طریق ارزیابی حسی بشناسیم؟

طیبه بشارتی سیدانی-دکتری تخصصی شیمی آلی و عضو پانل ارزیابی حسی روغن زیتون
تاریخ انتشار: چهارشنبه 22 جولای 2020 | 14:29 ب.ظ
چگونه روغن زیتون مرغوب را از طریق ارزیابی حسی بشناسیم؟ درفک خبر/روغن زیتون یکی از بهترین، سالم ترین و مفیدترین روغن های گیاهی است و منبع غنی کالری و ویتامین های محلول در چربی مانند ویتامین‌ E است. اگرچه تشخیص روغن زیتون مرغوب، کار چندان ساده ای نیست، اما ارزیابی حسی به ما کمک خواهد کرد تا احتمال خرید روغن زیتون تقلبی را تا حد […]

درفک خبر/روغن زیتون یکی از بهترین، سالم ترین و مفیدترین روغن های گیاهی است و منبع غنی کالری و ویتامین های محلول در چربی مانند ویتامین‌ E است.

اگرچه تشخیص روغن زیتون مرغوب، کار چندان ساده ای نیست، اما ارزیابی حسی به ما کمک خواهد کرد تا احتمال خرید روغن زیتون تقلبی را تا حد زیادی کاهش دهیم.
ارزیابی حسی یا به عبارتی عطر و طعم روغن زیتون یکی از بهترین و آسان ترین راه های تشخیص کیفیت روغن زیتون، توسط مصرف کنندگان است.


روغن زیتون مرغوب، عطری شبیه به چمن تازه کوتاه شده، عطر زیتون سبز یا زیتون رسیده، برگ زیتون، سایر عطرهای خوش سبزیجات مانند کنگر فرنگی، فلفل سبز، گوجه فرنگی، بوته گوجه فرنگی، و عطر میوه ها مانند عطر سیب سبز یا سیب رسیده، لیمو، بادام سبز، موز و … دارد.
از خرید روغن زیتون هایی که بوی ماندگی، کپک، ترشیدگی، بوی خاک، بوی زیتون شور، طعم فلز یا پلاستیک و … را میدهند، خودداری کنید.
برای تشخیص عطر روغن زیتون، مقداری از روغن را در داخل لیوانی ریخته و درب آن را بپوشانید، سپس لیوان را بچرخانید و روی کف دست حدود ۱_۲ دقیقه گرم کنید. سپس بینی خود را به لیوان نزدیک کرده و آن را ببوئید. روغن زیتون مرغوب دارای عطری شبیه به چمن تازه کوتاه شده، میوه سبز یا رسیده زیتون و سایر عطرهایی که پیش تر به آن اشاره شد، می باشد.


برای تشخیص طعم روغن زیتون، مقداری از روغن را بچشید، روغن را به آرامی روی سطح زبان حرکت داده و ببلعید، سپس از طریق دهان نفس کشیده و عمل بازدم را از طریق بینی انجام دهید. اگر روغن زیتون مرغوب باشد، در گلو احساس تندی میکنید که این تندی ممکن است بسیار کم و یا آنقدر شدید باشد که دچار سرفه شوید.
روغن زیتون میتواند دارای تلخی نیز باشد، تلخی و تندی از ویژگی های مثبت روغن زیتون است.

آخرين اخبار
پر بحث ترين
ویروهاستینگ
پست بانک رضایی
لاستیک فروشی حبیبی
زیتون حاج صفری و پسران
کانال تلگرام درفک خبر
کانال درفک خبر
محل كد آمار