درفک خبر
علی اکبر مردی سرپرست اداره کل ساخت و توسعه راهآهن منطقه ۲ کشور با اشاره به اتصال ریلی قزوین به رشت، گفت: در پایان بهمنماه امسال، خطآهن قزوین-رشت به صورت کامل به همراه ابنیه تکمیل خواهد شد.
بزرگترین پل ریلی کشور در خطآهن قزوین – رشت
مردی به مشخصات خطآهن قزوین- رشت اشاره کرد و گفت: در این خط ریلی ۵۳ دستگاه تونل به طول ۲۲ کیلومتر و ۶۲ دستگاه پل خاص به طول ۹ کیلومتر داریم و طول کل مسیر خط ۱۶۴ کیلومتر است.
وی با بیان اینکه این خطآهن ۶ ایستگاه در کوهین، لوشان، منجیل، رستمآباد، امامزاده هاشم و رشت دارد، افزود: این مسیر ریلی ۳.۵ کیلومتر گالری در راستای ارتقاء ایمنی دارد همچنین بزرگترین پل ریلی کشور به طول ۱۴۳۰ متر در این خطآهن ساخته شد که بر روی دریاچه سد منجیل احداث شده است و از منظر زیبایی و معماری شرایط بسیار مناسبی دارد.
مردی ادامه داد: خطآهن قزوین – رشت در قالب هشت قطعه ساخته شده و از ایستگاه سیاه چشمه به سمت رشت جدا شده است؛ این مسیر ریلی، از ایستگاه سیاه چشمه تا ابتدای ایستگاه کوهین به طول ۳۰ کیلومتر یک خطه، از ایستگاه کوهین تا ایستگاه لوشان به طول ۴۰ کیلومتر دو خطه و از ایستگاه لوشان تا انتهای مسیر یک خطه است.
سرپرست اداره کل ساخت و توسعه راهآهن منطقه 2 کشور اضافه کرد: ظرفیت حمل مسافر در خطآهن قزوین – رشت سالانه سه میلیون و ۳۸۱ هزار نفر و ظرفیت حمل بار آن ۹ میلیون و ۸۶۷ هزار تن است، حداکثر سرعت قطارهای باری این خط آهن ۱۲۰ کیلومتر و قطارهای مسافربری ۱۶۰ کیلومتر در ساعت خواهد بود.
مردی اضافه کرد: عملیات اجرایی این پروژه ریلی از سال ۸۴ آغاز شد و برای ساخت این مسیر ریلی یکهزار و ۸۵۰ میلیارد تومان هزینه شده است.
قرار است نخستین قطار مسافری بابت افتتاح رسمی خطآهن قزوین-رشت، بهمنماه امسال از رشت عازم مشهد مقدس شود.
خیرالله خادمی، مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل، ارزش روز خطآهن قزوین – رشت را بین ۳۵۰۰ تا ۴هزار میلیارد تومان برآورد کرده است.
خطآهن قزوین – رشت به صورت یک خطه برای حمل بار و مسافر از ایستگاه سیاهچشمه در قزوین آغاز و با عبور از منطقه کوهین، لوشان، منجیل، رودبار و امامزاده هاشم به شهر رشت میرسد؛ 50 درصد این خط در دشت، ۱۰ درصد آن در تپه ماهور و ۴۰ درصد در مناطق کوهستانی قرار گرفته و ۸۰ پل به طول ۱۳ هزار متر و پنجاه و سه متر و تونل به طول ۲۲ هزار متر از مشخصات فنی این پروژه ملی است.
احداث این پروژه ملی از نظر حمل و نقل بار و مسافر و اتصال استان گیلان به شبکه ریلی و به دلیل ایجاد یک کریدور ریلی بین المللی در مسیر شمال به جنوب برای صادرات و ترانزیت کالا از خلیج فارس به طرف روسیه کشورهای آسیای میانه و اروپا از اهمیت بالایی برای جمهوری اسلامی ایران برخوردار است.