مهندس عرب در جلسه ارزیابی حسی روغن زیتون :

با هرس و جوانسازی باغات قدیمی در رودبار , آفت مگس زیتون کنترل خواهد شد

عبداله بشارتی
تاریخ انتشار: شنبه 22 دسامبر 2018 | 05:48 ق.ظ
با هرس و جوانسازی باغات قدیمی در رودبار , آفت مگس زیتون کنترل خواهد شد درفک خبر؛ خبرنگار روزنامه جمهوری اسلامی ,به منظور آشنایی بیشتر تولید کنندگان و مصرف کنندکان با روغن زیتون مرغوب و با کیفیت , جلسه ارزیابی حسی روغن زیتون با حضور مجری سابق طرح زیتون وزارت جهاد کشاورزی , رییس ایستگاه تحقیقات زیتون رودبار و جمعی از مسولین , کارشناسان .تولید کنندگان و اساتید مجرب ارزیاب […]
درفک خبر؛ خبرنگار روزنامه جمهوری اسلامی ,به منظور آشنایی بیشتر تولید کنندگان و مصرف کنندکان با روغن زیتون مرغوب و با کیفیت , جلسه ارزیابی حسی روغن زیتون با حضور مجری سابق طرح زیتون وزارت جهاد کشاورزی , رییس ایستگاه تحقیقات زیتون رودبار و جمعی از مسولین , کارشناسان .تولید کنندگان و اساتید مجرب ارزیاب حسی روغن زیتون از سراسر کشور در محل آزمایشگاه ایستگاه تحقیقات زیتون رودبار برگزار گردید .
در این جلسه مهندس جهانگیر عرب مجری سابق طرح زیتون وزارت جهادکشاورزی به سوابق کشت زیتون در ایران اشاره کرد و گفت :بر اساس اسناد تاریخی , ایران خاستگاه زیتون بوده و این محصول در سراسر کشور وجود داشته است ولی شهرستان رودبار علاوه بر داشتن پیشینه تاریخی در کاشت زیتون ,خدمات ارزنده ای را درسال های اخیر در امر توسعه کشت زیتون به استانهای مختلف کشور ارایه داده است .
وی به اهمیت کشت زیتون در جهان اشاره کرد و گفت : امروزه در دنیا ۱۴۰۰ رقم زیتون شناسنامه دار وجود دارد و ۵۰۰ رقم دیگر هم معرفی شده و در این رابطه ارقام زیتون ایران مستقل می باشد .
مهندس عرب به ارزش واقعی محصول زیتون در کشور و رودبار اشاره کرد و گفت :مسولین شهرستان رودبار باید ارزش واقعی این ماده غذایی را استخراج , تبلیغ و تروبج نمایند تا تولیدکنندگان بهای واقعی دسترنج خود را بدست آورند و مصرف کنندگان هم کالای مرغوب و با کیفیت تهیه نمایند .
وی به جایگاه و اهمیت آزمایش ارزیابی حسی روغن زیتون در دنیا اشاره کرد و گفت : امروزه در دنیا آزمایش ارزیابی حسی روغن زیتون , تعیین کننده کیفیت و قیمت این ماده غذایی است ولی متاسفانه در کشور ما به آن توجهی نمی شود در صورتی که آزمایشگاه ارزیابی حسی ایستگاه تحقیقات زیتون رودبار , دوره های عملی ارزیابی حسی مورد نیاز را گذرانده و وارد دوره علمی شده و در آینده به یک آزمایشگاه بین المللی تبدیل خواهد شد تا در آن نمونه های روغن زیتون دیگر کشورها تست گردد و لذا این آزمایشگاه نیاز به حمایت های بیشتر دارد . وی افزود : آزمایشگاه رودبار . اولین و تنها آزمایشگاه ارزیابی حسی روغن زیتون در کشور است که نیازمند توجه خاص مسولین شهرستان و استان گیلان می باشد .
مهندس عرب گفت : تحولات بسیار خوبی در شهرستان رودبار ایجاد شده که نمونه بارز آن وجود کارخانجات روغن کشی , کارگاههای بسته بندی مدرن محصولات زیتون و غیره می باشد که نشانه پیشرفت این شهرستان است .
ایشان به وجود مشکلات آفت مگس زیتون در رودبار اشاره کرد و گفت :در سالهای اولیه هجوم آفت مگس زیتون به کشور , این آفت همه نقاط زیتون خیز کشور را فراگرفت , خوشبختانه در باغات جدید و مدرن استانهای دیگر کشور با مشارکت مردمی این آفت کنترل شده ولی در شهرستان رودبار که قطب تولید و فروش زیتون و روغن زیتون در کشور است همچنان خسارت این آفت وجود دارد و عامل اصلی این مشکل وجود باغات قدیمی درختان زیتون وعدم مشارکت مردمی در جوانسازی این باغات می باشد وی افزود : اگر باغداران توصیه های کارشناسان امر در خصوص هرس و جوان سازی درختان قدیمی را نپذیرند و اقدام نکنند این آفت مگس در شهرستان رودبار ماندگار خواهد بود و هرساله خسارات هنگفتی بر مردم وارد خواهد کرد
مهندس عرب افزود : با هرس و جوان سازی درختان قدیمی , میزان باردهی آنها بیشتر و درآمد باغداران افزایش می یابد.
و آفت مگس هم کنترل می شود. وی مشکل دیگر رودبار را وجود روغن های بی کیفیت در بازار عنوان کرد و گفت : امروزه در دنیا روغن زیتون با کیفیت تولید و با قیمت مناسب در بارارهای جهانی عرضه میگردد و جایی برای فروش اینگونه روغن های نامرغوب وجود ندارد و لذا وظیفه همه ماست که بهترین روشها را به باغداران زیتون آموزش دهیم و یکی از روش های تولید روغن زیتون با کیفیت , دقت در زمان برداشت نوع خاص محصول زیتون است و لذا باید زمان , روش برداشت , چگونگی حمل و نقل محصول به کارخانه را بدانیم و همه شرایط استاندارد را رعایت نماییم . در ادامه جلسه , چند نمونه از روغن های زیتون از نقاط مختلف شهرستان رودبار مورد آزمایش اساتید گروه ارزیاب حسی روغن زیتون کشور قرار گرفت و کیفیت آنها مشخص گردید .
آخرين اخبار
پر بحث ترين
ویروهاستینگ
پست بانک رضایی
لاستیک فروشی حبیبی
زیتون حاج صفری و پسران
کانال تلگرام درفک خبر
کانال درفک خبر
محل كد آمار