مجری طرح زیتون وزارت جهادکشاورزی

راهبرد اصلی دفتر زیتون افزایش تولید روغن زیتون با کیفیت و افزایش بهره وری عوامل تولید است

عبداله بشارتی
تاریخ انتشار: یکشنبه 4 نوامبر 2018 | 15:45 ب.ظ
راهبرد اصلی دفتر زیتون افزایش تولید روغن زیتون با کیفیت و افزایش بهره وری عوامل تولید است به گزارش پایگاه خبری تحلیلی درفک خبر، مهندس پریچهر مجری طرح زیتون وزارت جهاد کشاورزی کشور در سفر به  رودبار زیتون در گفتگوی اختصاصی  به اهمیت و جایگاه  این شهرستان در تولید و عرضه فراورده های زیتون اشاره کرد و گفت : شهرستان رودبار یکی از قطب های تولید زیتون در کشور است و باغات […]

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی درفک خبر، مهندس پریچهر مجری طرح زیتون وزارت جهاد کشاورزی کشور در سفر به  رودبار زیتون در گفتگوی اختصاصی  به اهمیت و جایگاه  این شهرستان در تولید و عرضه فراورده های زیتون اشاره کرد و گفت :

شهرستان رودبار یکی از قطب های تولید زیتون در کشور است و باغات قدیمی گویای این واقعیت می باشد و ایستگاه تحقیقات زیتون رودبار که از قدیم الایام تاسیس شده  نقش بسزایی در کشت و توسعه زیتون در استان های مختلف کشور دارد . وی هدف از سفر به شهرستان رودبار را  مشاهده فعالیت های پژوهشی ایستگاه تحقیقات زیتون و دیدار با فرماندار و بررسی راهکارهای مبارزه با آفت مگس زیتون و بررسی مسایل و مشکلات باغداران زیتون و دیدن باغات سنتی  عنوان کرد  تا در تصمیم سازی و تصمیم گیری از این اطلاعات استفاده نماییم ۰ وی گفت : در دیدار با فرماندار رودبار  راهکارهای مدیریت مبارزه با آفت مگس زیتون , اهمیت  ترویج مشارکت مردمی  و فرهنگ سازی در این زمینه را مورد بررسی قرار دادیم  که می تواند در رفع مشکلات موجود بسیار راهگشا باشد و  روش مشارکت فعال مردم در استانهای زنجان و قزوین  نتیجه داده است .

مهندس پریچهر گفت :

انتظار ما از باغداران زیتون  شهرستان رودبار اینست که میزان همکاری و مشارکت خویش را در این امر حیاتی افزایش داده وبا همکاری هم بتوان مگس زیتون را کنترل کرد . وی گفت :راه اصلی و اقتصادی باغداران زیتون برای کنترل آفت مگس میوه زیتون، اصلاح باغات قدیمی و جوان سازی درختان و مبارزه مستمر با این آفت می باشد.

وی  توضیح داد :

با افزایش سن درخت بتدریج  , درخت چوب بیشتری تولید می نماید و کاهش نسبت برگ به چوب راخواهیم داشت و این مسله در عملکرد درخت  در تولید میوه زیتون اثر منفی دارد  وکاهش کیفیت محصول را سبب میگردد .

مجری طرح زیتون کشور به شیوع آفت مگس زیتون در باغات قدیمی اشاره کرد و گفت :

باغات قدیمی زیتون در شهرستان رودبار , کانون آلودگی مگس زیتون می باشند والبته طی یک دوره ۳ الی ۴ ساله با هرس و جوان سازی می شود این مشکل را مرتفع نمود و به اقتصاد باغداران هم لطمه ای وارد نمی شود . در این طرح مشارکت فعال باغداران زیتون بسیار موثر است و مدیریتی جهادی می طلبد . وی با اشاره به اینکه ” افزایش تولید روغن زیتون با کیفیت جز برنامه های اصلی ماست  ” گفت :

شهرستان رودبار یکی از مراکز عمده تولید , خرید و فروش زیتون و روغن زیتون در کشور است و لذا باید بتوانیم بخش مهمی از روغن مصرفی کشور را تولید و  تامین نماییم  . مهندس پریچهر خاطر نشان کرد : دفتر طرح زیتون وزارت جهاد کشاورزی به دنبال  طرحی هستیم تا زنجیره ای از ارزش زیتون را ایجاد کنیم تا در آن تولیدکنندگان , فرآوری کنندگان و بازرگانان هم حضور داشته باشند والبته  ” برند سازی “از تولید تا مصرف را هم در برنامه داریم.

وی با اشاره به اینکه  مقدار تولید روغن زیتون در داخل کشور  کافی نیست  وهم اکنون بخشی از روغن زیتون مصرفی را از خارج وارد می کنیم گفت : همه تلاش ما اینست که   وضعیت باغداری  در شهرستان رودبار متحول شود ,  و تولید روغن افزایش یافته و کیفیت محصول بالا برود .

ایشان  گفت : روغن زیتون ارزش غذایی بالایی دارد و خوشبختانه  هم اکنون ارزش افزوده پیداکرده و لذا باید مقدار تولید این محصول را افزایش دهیم و لازمه این کار  اینست که مردم مشارکت فعال داشته باشند  .

وی افزود : روغن زیتون با داشتن اسیدهای چرب اشباع نشده و آنتی اکسیدان های  فراوان  به لحاظ کیفیت , بهترین روغن مصرفی حال وحاضر جامعه بشری است و آزمایش  ارزیابی حسی روغن زیتون   و آزمایش های  شیمیایی  تعیین کننده سایر پارا مترهای این ماده غذایی می باشند.. و ما به دنبال این هستیم که علاوه بر شهرستان رودبار در استانهای دیگر تولید کننده زیتون این آزمایشگاه ها را دایر و افراد ببشتری را آموزش داده تا در تولید روغن زیتون باکیفیت نقش ایفا نمایند .

مجری طرح زیتون کشور به روش های مکانیزه برداشت زیتون و شناسایی ارقام ایرانی پر محصول و مقاوم هم اشاره کرد و گفت : روش مکانیزه برداشت محصول زیتون هم نقش بسزایی در تولید  روغن زیتون مرغوب و با کیفیت دارد و این روش قیمت تمام شده را کاهش می دهد و به نفع باغداران زیتون است  وی افزود : کار شناسایی ارقام امید بخش زیتون را با همکاری موسسه تحقیقات باغبانی کشور در دستور کار قرار داده ایم و از ارقام ایرانی حمایت می کنیم تا تکثیر و تجاری سازی شده

و در کشور مورد استفاده قرارگیرد.

وی در پایان گفت : یارانه نهال زیتون که در تولیدبیشتر روغن زیتون بسیار موثر است را بصورت هدفمند در نظر گرفته ایم که الویت با ارقام

زیتون روغنی داخلی است . .

آخرين اخبار
پر بحث ترين
ویروهاستینگ
پست بانک رضایی
لاستیک فروشی حبیبی
زیتون حاج صفری و پسران
کانال تلگرام درفک خبر
کانال درفک خبر
محل كد آمار