گزارش نشست رسانه‌ای فیلم «کامیون» در پردیس ملت به نویسندگی و کارگردانی کامپوزیا پرتوی #برارودی/قصه کردزبانان

مجیدرضایی ماشمیانی
تاریخ انتشار: سه‌شنبه 6 فوریه 2018 | 15:09 ب.ظ
گزارش نشست رسانه‌ای فیلم «کامیون» در پردیس ملت به نویسندگی و کارگردانی کامپوزیا پرتوی #برارودی/قصه کردزبانان درفک خبر تورج اصلانی فیلمبردارکامیون : کامیون قصه مظلومیت یک قوم است/من و آقای پرتوی هر دو کرد هستیم به گزارش درفک خبر؛فیلم سینمایی «کامیون» ساخته کامبوزیا پرتوی در بخش سودای سیمرغ سی و ششمین جشنواره فیلم فجرحضور دارد. «کامیون» هشتمین فیلم کامبوزیا پرتوی در مقام کارگردان و بیست و دومین فیلم او در مقام نویسندگی است.کامبوزیا پرتوی در جشنواره […]

درفک خبر

تورج اصلانی فیلمبردارکامیون :
کامیون قصه مظلومیت یک قوم است/من و آقای پرتوی هر دو کرد هستیم

به گزارش درفک خبر؛فیلم سینمایی «کامیون» ساخته کامبوزیا پرتوی در بخش سودای سیمرغ سی و ششمین جشنواره فیلم فجرحضور دارد. «کامیون» هشتمین فیلم کامبوزیا پرتوی در مقام کارگردان و بیست و دومین فیلم او در مقام نویسندگی است.کامبوزیا پرتوی در جشنواره سال گذشته، سیمرغ بلورین بهترین فیلمنامه را برای «فراری» دریافت کرد.

خلاصه داستان فیلم:

یک راننده کامیون ایرانی، خانواده‌ای از اهالی کردستان عراق را برای یافتن پدر خوانده به تهران می آورد.

عوامل فیلم:

نویسنده، کارگردان، تهیه کننده: کامبوزیا پرتوی/ مدیر فیلمبرداری: تورج اصلانی/ فیلمبردار: مهدی اصلانی/ تدوین: مصطفی خرقه‌پوش/ دستیار کارگردان و برنامه‌ریز: رامین راستاد/ صدابردار: پرویز آبنار/ طراح گریم: بابک اسکندری/ طراح صحنه: بابک صبحی/ مجری طرح: هومن احمدی توفیقی/ عکاس: کسری پرتوی/ مشاور رسانه‌ای: منصور جهانی/ محصول: موسسه سینمایی خط سوم

بازیگران: سعید آقاخانی, نیکی کریمی, تروسکا جولا, نسرین مرادی, رامین راستاد

سیدجمال ساداتیان از اعضای هیات انتخاب جشنواره فیلم فجر درباره فیلم «کامیون» گفت: “به داعش پرداخته و یک موضوع اجتماعی را دستمایه قرار داده است و کار قابل قبولی است”.
«کامیون» تازه‌ترین فیلم پرتوی درمقام کارگردان بعد از تجربه‎ی فیلم «کافه ترانزیت» است که دوازده سال پیش ساخته شد.
سعید آقاخانی نقش اصلی فیلم «کامیون» را ایفا می کند. کامبوزیا پرتوی درباره حضور او در این فیلم گفت: “فکر میکنم یکی از شانسهایی که این فیلم داشت، حضور آقای آقاخانی بود.”
کامپوزیا پرتوی درباره انتخاب بازیگر این فیلم گفت: وقتی لوکیشن به ایران رسید و زمان ساخت رسید، اولین انتخابم سعید آقاخانی بود و به دلیل آشنایی و همکاری قبلی با او و اصالت کردی‌اش این انتخاب قطعی شد.”

کامبوزیا پرتوی، فیلمنامه نویسی فیلم‌های «من ترانه پانزده سال دارم»، «دیشب باباتو دیدم آیدا»، «فراری»، «محمد رسول الله(ص)» و همچنین کارگردانی فیلم های «گلنار»، «کافه ترانزیت» و … را در کارنامه هنری خود دارد.
کامبوزیا پرتوی درباره تفاوت یا شباهت این فیلم به دیگر آثارش گفت: “حتما شباهت‌هایی وجود دارد. چون نگاه من که تغییر نکرده و این فیلم هم در ادامه جهان‌بینی‌ای است که تا الان به سینما و جهان‌ پیرامون‌ام داشته‌ام.”

فیلم سینمایی «کامیون» در مرزهای سوریه و عراق، در روستاهای اطراف منطقه «سیلوانا» در استان آذربایجان غربی، در شهرهای ارومیه و میانه و در نهایت در لوکیشن‌های مختلفی در تهران از جمله؛ آزادی، تهرانسر، گلابدره، شهرک غرب، صادقیه و … فیلمبرداری شده است.

فیلم «کامیون» یکی از چهار اثر حاضر در جشنواره فیلم فجر است که به موضوع داعش پرداخته است.
تورج اصلانی درباره فیلم «کامیون» گفت: “قصه «کامیون» خیالی نیست و هایپررئال نوشته شده است. به جزئیات توجه دارد و چالش های خاصی را برای من به عنوان فیلمبردار ایجاد می کرد. از نور مصنوعی اصلا استفاده نشده و تلاش شده از نظر بصری جلوه رئال کار بارز باشد.”

درفک خبر گزارش می دهد

💢به گفته تورج اصلانی فیلمبردار «کامیون»، این فیلم با موضوع داعش در پی این است تا مظلومیت کُردها را به تصویر بکشد.

تورج اصلانی درباره فیلمبرداری فیلم سینمایی «کامیون» به کارگردانی کامبوزیا پرتوی حاضر در سی و ششمین جشنواره ملی فیلم فجر به خبرنگار مهر گفت: یک بخش هایی از فیلمبرداری فیلم سینمایی «کامیون» در لوکیشن ثابت و بخش هایی در لوکیشن غیر ثابت انجام شد. اصل قصه این فیلم در کابین جلو و پشت یک کامیون روایت می شودکه این قسمت ها جزو لوکیشن ثابت بود و لوکیشن های متغیر و متحرک در بک گراندها وجود داشت از سوی دیگر موضوعات مختلف مثل شرایط اقلیمی و جوی روی ثبت کردن تصاویر تاثیر می گذاشت.

وی  با اشاره به نحوه فیلمبرداری در این اثر بیان کرد: از روز اول من و آقای پرتوی به این نتیجه رسیدیم که دید و تصاویرمان را به آنچه چشم انسان می بیند نزدیک کنیم یعنی هر آنچه را که چشم از نظر نوری می تواند تشخیص بدهد، ضبط کنیم. بر همین اساس ما سعی کردیم به چشمی وفادار باشیم که همه چیز را رئال می بیند تا اینکه بخواهیم از بزک های سینمایی بهره ببریم.

اصلانی با اشاره به موضوع این فیلم که درباره داعش است، گفت: چند سالی است که بیشترین فعالیت من مربوط به سینمای کُردها است و دوست دارم در این زمینه کار کنم. آنقدر افراد این قوم در حاشیه جنگ ها آسیب دیده اند که پر از قصه هایی هستند که سینما می تواند بدان بپردازد و بخشی از دردها، زجرها و رنج هایی را که می کشند ثبت کند و نمایش دهد به تبع آن من هم به عنوان یک کُرد با این رنج ها از نزدیک آشنا هستم و آنها را تجربه کرده ام از همین رو بسیار تمایل دارم با فیلمسازانی کار کنم که به موضوع قومیت ها از جمله قوم کُرد، تُرک، لُر و بلوچ می پردازند. در واقع ترجیح می دهم درباره هر قومی که مورد ظلم هستند کار کنم، از قصه های آن قوم بگویم و مظلومیت های آنها را به تصویر بکشم.

اصلانی در پایان بیان کرد: من و آقای پرتوی به حرف مشترکی رسیدیم زیرا او یک فیلمساز اجتماعی است و بیشتر در بستر رئالیسم فیلم می سازد از همین رو اشتراک نگاه بسیاری برای برخورد با بخش های تکنیکی این فیلم داشتیم ضمن اینکه ما نقطه مشترک دیگری هم داشتیم اینکه هر دوی ما کُرد هستیم و موضوع این فیلم به هردوی ما مربوط می شد.

آخرين اخبار
پر بحث ترين
ویروهاستینگ
پست بانک رضایی
لاستیک فروشی حبیبی
زیتون حاج صفری و پسران
کانال تلگرام درفک خبر
کانال درفک خبر
محل كد آمار