رئیس کل دادگستری گیلان در بازدید از ۸ کیلومتر باقیمانده پروژه آزادراه قزوین - رشت:

تعلل در ایمن سازی تونل‌های باقیمانده به هیچ عنوان پذیرفته نیست

بهرام قربان پور
تاریخ انتشار: سه‌شنبه 8 نوامبر 2022 | 15:50 ب.ظ
تعلل در ایمن سازی تونل‌های باقیمانده به هیچ عنوان پذیرفته نیست آزاد راه قزوین- رشت با وجود گذشت سه دهه از آغاز ساخت همچنان در ایستگاه ۸ کیلومتر باقیمانده در محدوده منجیل به رودبار، در بن بست اعتبارات متوقف شده است. به گزارش پایگاه خبری تحلیلی درفک خبر؛ گیلان در کنار ظرفیت‌های کشاورزی، صنعتی و اقتصاد دریا، ظرفیت مغفول مانده‌ای چون گردشگری دارد که نتوانسته در این […]

آزاد راه قزوین- رشت با وجود گذشت سه دهه از آغاز ساخت همچنان در ایستگاه ۸ کیلومتر باقیمانده در محدوده منجیل به رودبار، در بن بست اعتبارات متوقف شده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی درفک خبر؛ گیلان در کنار ظرفیت‌های کشاورزی، صنعتی و اقتصاد دریا، ظرفیت مغفول مانده‌ای چون گردشگری دارد که نتوانسته در این بخش اقتصادمحور عمل کند.

طبق گفته مسئولان استانی بیش از ۵۲ میلیون مسافر و گردشگر سال جاری به گیلان سفر کرده که اگر درآمد حاصل نیمی از این افراد وارد چرخه اقتصادی و درآمدی این استان می‌شد تا حدودی وضعیت اقتصادی استان گیلان را متحول می‌کرد.

نبود زیرساخت‌های مناسب، عدم برنامه ریزی و هدف گذاری درست برای گردشگران، چالش‌هایی را برای صنعت گردشگری گیلان ایجاد کرده است.

روایت سه دهه انتظار برای تکمیل یک آزاد راه

روایت سه دهه انتظار

گذشته از اقداماتی که باید در حوزه گردشگری صورت گیرد و در این گزارش مجال پرداختن به آن نیست، فراهم نمودن زیرساخت‌های بزرگراهی در استان است. آزادراه قزوین – رشت یکی از شریان‌های اصلی ورود مسافران به استان گیلان به شمار می‌رود که بعد از گذشت سه دهه هنوز به بهره برداری کامل نرسیده و در ایستگاه ۸ کیلومتر باقیمانده، متوقف شده است.

پروژه ملی آزادراه قزوین -رشت در ۸ کیلومتر باقیمانده (محور منجیل به رودبار)، که به علت بدهی کارگران این پروژه متوقف شده پای رئیس کل دادگستری گیلان را برای بررسی و پیگیری این موضوع به رودبار کشاند.

«حجت الاسلام حمزه خلیلی» در بازدید از ۸ کیلومتر باقیمانده پروژه آزادراه قزوین – رشت اظهار کرد: پرداخت مطالبات کارگران باید در اولویت قرار گیرد.

وی با اشاره به توقف باقیمانده پروژه آزادراه قزوین – رشت افزود: این آزادراه برای تسهیل ترافیکی اتان گیلان حیاتی است و نباید در اجرای این پروژه وقفه‌ای ایجاد شود.

تعلل در ایمن سازی تونل‌های باقیمانده به هیچ عنوان پذیرفته نیست

رئیس کل دادگستری گیلان با تاکید بر استحکام و ایمنی دو تونل باقیمانده آزادراه قزوین – رشت بیان کرد: ایمن سازی و استحکام تونل‌های باقیمانده آزادراه بسیار حائز اهمیت است و باید در اولویت پیمانکاران پروژه قرار گیرد.

حجت الاسلام خلیلی با اشاره به نگرانی‌هایی مبنی بر ریزش احتمالی تونل‌های باقیمانده آزادراه قزوین – رشت در محدوده منجیل – رودبار تصریح کرد: تعلل در ایمن سازی تونل‌های باقیمانده به هیچ عنوان پذیرفته نیست و اگر اتفاقی در این بخش رخ دهد متولیان اجرای پروژه باید پاسخ دهند.

وی با اشاره به نقش نظارتی دستگاه قضا در بخش‌های مختلف افزود: دستگاه قضائی گیلان از چگونگی روند اجرای پروژه و پرداختی‌های صورت گرفته نظارت جدی دارد و هیچ گونه کوتاهی در این زمینه را نمی‌پذیرد.

روایت سه دهه انتظار برای تکمیل یک آزاد راه

انتقاد از توقف روند اجرای پروژه باقیمانده آزادراه قزوین – رشت

«احمد آقایی» معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری گیلان هم در بازدید از این پروژه اظهار کرد: پرداخت مطالبات و معوقات کارگران پروژه باقیمانده آزادراه قزوین – رشت جز دغدغه‌های اصلی دستگاه قضائی است و به جد پیگیری می‌شود.

وی با اشاره به تخصیص اعتبار ۱۰۰ میلیارد تومانی برای پرداخت مطالبات کارگران پروژه افزود: این میزان اعتبار در مرحله تخصیص و پرداخت قرار دارد و به زودی به حساب کارگران واریز می‌شود.

معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری گیلان با انتقاد از توقف روند اجرای پروژه باقیمانده آزادراه قزوین – رشت بیان کرد: با پرداخت بخشی از مطالبات پیمانکار از سوی دولت، اجرای پروژه باید آهنگ سرعت به خود بگیرد.

تخصیص ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای روند اجرای پروژه ۸ کیلومتر باقیمانده

«مسعود کاظمی» معاون امور عمرانی استاندار گیلان نیز اظهار کرد: عدم لاینینگ کردن تونل‌های باقیمانده آزادراه قزوین – رشت احتمال رانش آن را افزایش می‌دهد و خطرات جبران ناپذیری را به دنبال دارد.

وی با اشاره به ملی بودن پروژه آزادراه قزوین – رشت افزود: نگاه به این پروژه باید ملی باشد در غیر این صورت کارها ابتر می‌ماند.

معاون امور عمرانی استاندار گیلان از تخصیص ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای روند اجرای پروژه ۸ کیلومتر باقیمانده خبر داد و اضافه کرد: اولویت اصلی این اعتبار پرداخت مطالبات و معوقات کارگران پروژه باقیمانده آزادراه قزوین- رشت است.

کاظمی با بیان اینکه اجرای پروژه‌های ملی پیمانکار محور است، گفت: در اجرای پروژه‌های بزرگ بخش اصلی آورده و هزینه‌های اجرا بر دوش پیمانکار است و تا زمان اجرای کامل پروژه مطالبات پیمانکار تسویه می‌شود.

وی ادامه داد: در اجرای ۸ کیلومتر باقیمانده پروژه آزادراه قزوین -رشت از ظرفیت پیمانکار خوب بهره گرفته نشده است.

معاون امور عمرانی استاندار گیلان با بیان اینکه اجرای باقیمانده پروژه آزادراه قزوین – رشت از نان شب هم واجب تر است، گفت: برای تأمین مصالح مورد نیاز این پروژه تمام برداشت‌های شن و ماسه به این پروژه منعطف شده است.

کاظمی با اشاره به اختصاص بودجه متناسب با میزان جمعیت اضافه کرد: گیلان اعتبار سرانه جمعیتی دو میلیون و ۵۰۰ هزار نفری را جذب می‌کند در حالی که فقط در چهارماهه نخست سال بیش از ۵۲ میلیون مسافر وارد این استان شده است.

وی ناترازی سرانه جمعیت شناور و مسافر با میزان اعتبارات استان افزود: گیلان استان گردشگر پذیر است و باید برای فراهم کردن زیرساخت‌ها نگاه ویژه‌تری در بخش اعتبارات به این استان شود.

روایت سه دهه انتظار برای تکمیل یک آزاد راه

اجرای این پروژه چهار هزار تن میلگرد نیاز دارد

یکی از متولیان اجرای باقیمانده پروژه آزادراه قزوین – رشت، پرداخت معوقات کارگران را دغدغه اصلی برشمرد و بیان کرد: توقف پروژه بیشتر به دلیل مشکلات اعتباری بوده است و کارگران رمقی برای ادامه فعالیت ندارند.

وی با اشاره به اهمیت سرعت بخشی اجرای پروژه بویژه لاینینگ کردن تونل‌ها افزود: اگر لاینینگ تونل در اولین زمان انجام نشود احتمال رانش وجود دارد.

این مجری پروژه باقیمانده آزادراه قزوین – رشت کمبود مصالح را چالش دیگری اجرای این پروژه عنوان کرد و گفت: برای ادامه اجرای پروژه حدود چهار هزار تن میلگرد نیاز است که اعتبار آن بالغ بر ۱۰۰ میلیارد تومان برآورد شده است.

وی ادامه داد: برای اجرای عملیاتی و بهره برداری کامل دو تونل باقیمانده پروژه آزادراه قزوین – رشت حدود ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

پرداخت معوقات کارکنان ظرف یک هفته

جمعی از کارگران اجرای ۸ کیلومتر باقیمانده پروژه آزادراه قزوین – رشت که به علت عدم پرداخت چندین ماهه حقوق، دست از کار کشیده بودند، درد و دل‌هایشان را رئیس کل دادگستری گیلان در میان گذاشتند و بنا شد در اولین فرصت ظرف کمتر از یک هفته همه معوقات و مطالباتشان پرداخت شود و روند اجرای پروژه مجدد شکل رسمی به خود بگیرد.

آنطور که معلوم است چالش اعتباری، صعب العبور بودن اجرای پروژه و همچنین عدم بهره گیری از ظرفیت پیمانکار و نظارت بر عملکردها سبب شده تا ۸ کیلومتر باقیمانده آزادراه قزوین – رشت به کابوسی برای مسئولان استان و شهرستان رودبار تبدیل شود که با توجه به نگاه ویژه دولت و مسئولان ملی و استانی و پیگیری‌های دستگاه قضائی در راستای سرعت بخشی به اجرای پروژه، روند اجرای این پروژه تاریخی وارد فاز جدیدی شود و البته چشم همه این اما و اگرها به «اعتبارات» دوخته شده است.

آخرين اخبار
پر بحث ترين
ویروهاستینگ
پست بانک رضایی
لاستیک فروشی حبیبی
زیتون حاج صفری و پسران
کانال تلگرام درفک خبر
کانال درفک خبر
محل كد آمار