رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان گیلان با صدور پیامی به مناسبت زلزله سال 69 رودبار گفت؛

زلزله رودبار، سبب پیشگیری از حوادث دلخراش دیگر و تاسیس سازمان نظام مهندسی ساختمان شد

فرزانه احمدی
تاریخ انتشار: دوشنبه 20 ژوئن 2022 | 18:34 ب.ظ
زلزله رودبار، سبب پیشگیری از حوادث دلخراش دیگر و تاسیس سازمان نظام مهندسی ساختمان شد بدون تردید حفظ جان و مال انسان‌ها جز با تدبیر دست اندرکاران حوزه ساخت و ساز و توجه ویژه به مقاوم‌سازی ساختمان در برابر حوادث طبیعی چون زلزله حاصل نمی‌شود که این مهم افزایش پایداری سازه‌های حجیم، حفظ سرمایه‌های ملی و ارتقای تاب آوری جامعه را به دنبال خواهد داشت. به گزارش پایگاه خبری تحلیلی […]

بدون تردید حفظ جان و مال انسان‌ها جز با تدبیر دست اندرکاران حوزه ساخت و ساز و توجه ویژه به مقاوم‌سازی ساختمان در برابر حوادث طبیعی چون زلزله حاصل نمی‌شود که این مهم افزایش پایداری سازه‌های حجیم، حفظ سرمایه‌های ملی و ارتقای تاب آوری جامعه را به دنبال خواهد داشت.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی درفک خبر، بهزاد پارسا، رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان گیلان با صدور پیامی به مناسبت سالروز زلزله دلخراش رودبار و منجیل سال ۱۳۶۹، اعلام کرد: این زلزله در واقع نقطه عطفی در تاریخ حوادث ایران است چرا که مسئولین ذی ربط وقت را بر آن داشت تا با تاسیس سازمان نظام مهندسی ساختمان و همچنین تدوین مقررات ملی ساختمان و مباحث ۲۲ گانه آن از تکرار این دست اتفاقات دلخراش پیشگیری نمایند.

متن پیام به شرح زیر است:

دفتر تاریخ سرزمین پهناورمان ایران، خاطرات تلخ وقوع حوادث طبیعی گوناگونی مانند سیل، زلزله، خشکسالی، طوفان و… را در بردارد که در این میان، صفحاتی از تاریخ وقوع زلزله‌ها و داستان خرابی‌ها و آسیب‌های عمیقی بر جان و مال و روان هموطنانمان را نقل می‌کند.

۳۱ خرداد ماه هر سال یادآور وقوع زلزله رودبار و منجیل در سال ۱۳۶۹ است، زلزله‌ای که موجب ویران شدن ۷۰۰ روستا شد، حدود ۳۵ هزار نفر را به کام مرگ کشاند، بیش از ۲۰۰ هزار واحد مسکونی را تخریب کرد تا ۵۰۰ هزار نفر از داشتن سرپناه محروم شوند. این زلزله در واقع نقطه عطفی در تاریخ حوادث ایران است چرا که مسئولین ذی ربط وقت را بر آن داشت تا با تاسیس سازمان نظام مهندسی ساختمان و همچنین تدوین مقررات ملی ساختمان و مباحث ۲۲ گانه آن از تکرار این دست اتفاقات دلخراش پیشگیری نمایند و از این طریق راهکاری درخور به منظور بالابردن کیفیت و ایمنی و مقاوم‌سازی ساختمان‌ها و کاهش اثرات ناشی از بلایای طبیعی برگزیند.

گرچه فلات ایران و سرزمین عزیزمان ناگزیر زخمی از بلایای طبیعی نظیر زلزله و جابجایی گسل بر پیکر دردمند خود دارد، این غرش و سرکشی زمین جز با درایت و تدبیر و افزایش استحکام بناها درمان نمی‌شود. لذا برنامه ریزی زیربنایی و ساختاری در حوزه شهرسازی و ساخت و ساز، زمینه ساز کاهش خسارات مالی و تلفات انسانی در شرایط بحرانی از قبیل سیل، زلزله و سایر بلایا است

بدون تردید حفظ جان و مال انسان‌ها جز با تدبیر دست اندرکاران حوزه ساخت و ساز و توجه ویژه به مقاوم‌سازی ساختمان در برابر حوادث طبیعی چون زلزله حاصل نمی‌شود که این مهم افزایش پایداری سازه‌های حجیم، حفظ سرمایه‌های ملی و ارتقای تاب آوری جامعه را به دنبال خواهد داشت.

میزان اثرگذاری زلزله و تخریب بناها و تاسیسات وابسته به عوامل مختلفی است و استهلاک ساختمان متاثر از تغییرات آب و هوایی، استفاده ساکنین، گذر زمان و … می‌باشد و موجب می‌شود کیفیت آن‌ها از تراز استاندارد افول یابد. هنگامی که این مسائل در کیفیت ساختمان جدی گرفته نشوند، می‌توانند مشکلات جدی و غیرقابل جبرانی را به بار آورند که هزینه‌های ناشی از این رخدادها در اکثر موارد بیشتر از هزینه‌های نگهداری آن است.

فعالیت‌هایی که در راستای نگهداری و تعمیر ساختمان انجام می‌شوند، علاوه بر مزایایی که در راستای حفظ یا ارتقای کیفیت ساختمان دارد یک سرمایه‌گذاری بلند مدت محسوب می‌شود. به عنوان مثال درکنار بررسی و کنترل ایمنی و ایستایی سازه، بررسی عملکرد آسانسورها، بررسی سیستم اعلام و اطفای حریق، بررسی ایمنی لوله‌کشی‌های گاز و سیم کشی برق، عایق‌بندی و …از بخش‌های مهم در تعمیر و نگهداری بنا، است و مراقبت و نگهداری از این بخش‌ها می‌تواند از وقوع فجایایی که جان انسان را به خطر می‌اندازد، جلوگیری کند.

مقایسه بین طول عمر ساختمان در ایران و کشورهای توسعه یافته نشان می‌دهد که اجرای صحیح و اصولی و استفاده از مصالح استاندارد در زمان ساخت و توجه به تعمیر و نگهداری در زمان بهره‌برداری، مهمترین عامل طول عمر ساختمان است و بنابراین در کنار رعایت مباحث مقررات ملی ساختمان تنها راهی که می‌تواند نقش مهمی در حفظ این سرمایه ملی و کاهش تهدیدات جانی و مالی بهره بردان ساختمان داشته باشد توجه و اجرای مبحث ۲۲ مقررات ملی ساختمان است. برای این منظور نیازمند هماهنگی سازمان‌هایی نظیر شهرداری، سازمان ملی استاندارد، آتش‌نشانی، قوه قضاییه، نظام مهندسی ساختمان کشور، وزارت راه و شهرسازی و دیگر نهادهای ذیربط هستیم تا با همکاری یکدیگر بتوانند این مبحث را اجرایی نمایند و جامعه‌ای تاب‌آور در برابر حوادث طبیعی ایجاد کنند.

آخرين اخبار
پر بحث ترين
ویروهاستینگ
پست بانک رضایی
لاستیک فروشی حبیبی
زیتون حاج صفری و پسران
کانال تلگرام درفک خبر
کانال درفک خبر
محل كد آمار