به مناسبت هفته میراث فرهنگی برگزار خواهد شد؛

آیین رونمایی جام سیمین زراندود رشی در موزه باستان‌شناسی شهر رشت

فرزانه احمدی
تاریخ انتشار: چهارشنبه 18 می 2022 | 06:17 ق.ظ
آیین رونمایی جام سیمین زراندود رشی در موزه باستان‌شناسی شهر رشت مدیرکل میراث فرهنگی گیلان گفت: در هفته میراث فرهنگی برگزاری بیش از ۶۷ برنامه تخصصی و اجرایی در سطح شهرستان‌های استان در نظر گرفته شده است که از تاریخ ۲۸ لغایت سوم خرداد به اجرا گذاشته خواهد شد. به گزارش پایگاه خبری تحلیلی درفک خبر، ولی جهانی در گفت وگو با خبرنگاران، با اشاره به فرارسیدن […]

مدیرکل میراث فرهنگی گیلان گفت: در هفته میراث فرهنگی برگزاری بیش از ۶۷ برنامه تخصصی و اجرایی در سطح شهرستان‌های استان در نظر گرفته شده است که از تاریخ ۲۸ لغایت سوم خرداد به اجرا گذاشته خواهد شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی درفک خبر، ولی جهانی در گفت وگو با خبرنگاران، با اشاره به فرارسیدن روز جهانی موزه‌ها که با شعار «قدرت موزه‌ها: پایداری، نوآوری، جامعه‌سازی» نام‌گذاری شده و هفته گرامیداشت میراث فرهنگی، اظهار کرد: به منظور معرفی همه‌جانبه ظرفیت‌های تاریخی استان و آشنایی عموم افراد جامعه با این داشته‌های ارزشمند برگزاری بیش از ۶۷ برنامه تخصصی و اجرایی در سطح شهرستان‌های استان در نظر گرفته شده است که از تاریخ ۲۸ لغایت سوم خرداد به اجرا گذاشته خواهد شد.

وی با اشاره به اهداف برگزاری این ۶۷ برنامه، گفت: برگزاری نشست خبری با اصحاب رسانه، پاک‌سازی و غبارروبی اماکن تاریخی، دیدار با امامان جمعه و خانواده معزز شهدا، برگزاری نشست‌های تخصصی با دانشجویان، برگزاری جشنواره‌های متعدد و همچنین رونمایی از جام سیمین زراندود رشی در محل موزه باستان‌شناسی شهر رشت از جمله برنامه‌های در نظر گرفته شده برای گرامیداشت این هفته است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان گیلان از رونمایی از جام زراندود رشی و ظروف سیمین ساسانی در موزه رشت خبر داد و عنوان کرد: به مناسبت گرامیداشت روز جهانی موزه‌ها و در نخستین روز از هفته میراث فرهنگی، آیین معرفی جام زراندود رشی و ظروف سیمین دوره ساسانی در محل موزه باستان‌شناسی شهر رشت برگزار خواهد شد.

 

جهانی تصریح کرد: با پیگیری‌های اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان گیلان جام رشی در ماه‌های گذشته و از محل موزه ایران باستان به صورت دائمی به استان گیلان و محل موزه باستان‌شناسی رشت منتقل شده است.

 

وی ادامه داد: این ظرف سیمین زراندود براساس کارشناسی‌های تخصصی متعلق به اواخر دوره ساسانی بوده که در رویه بیرونی آن با کنده‌کاری‌های هنرمندانه مزین شده و در آن تصاویری شامل صیادان و موجودات افسانه‌ای بالدار نظیر قوچ، اسب، شیر و بز کوهی به نمایش درآمده که نشان‌دهنده مهارت فلزکاران و هنرمندان خالق این شاهکار هنری است.

 

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان خاطرنشان کرد: این جام در قطر ۲۰.۵ و ارتقاع ۴.۱ سانتی‌متر با وزن ۵۸۳ گرم یکی از آثار برجسته تمدن گیلان به شمار می‌رود که با شماره ۵۶۰ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

 

جهانی یادآور شد: جام رشی که با برنامه‌ریزی‌ها و تلاش‌های همه‌جانبه معاونت میراث فرهنگی گیلان به استان بازگشته به منظور نمایش عمومی در محل موزه باستان‌شناسی رشت و به مناسبت گرامیداشت هفته میراث فرهنگی در معرض دید بازدیدکنندگان قرار خواهد گرفت.

 

 

آخرين اخبار
پر بحث ترين
ویروهاستینگ
پست بانک رضایی
لاستیک فروشی حبیبی
زیتون حاج صفری و پسران
کانال تلگرام درفک خبر
کانال درفک خبر
محل كد آمار