یادداشت روز ؛

راه های سرایت بیماری تب مالت یا بروسلوز

قوانلو رئیس مرکز خدمات جامع سلامت شهری روستایی شبانه روزی جیرنده
تاریخ انتشار: دوشنبه 9 جولای 2018 | 17:00 ب.ظ
راه های سرایت بیماری تب مالت یا بروسلوز 🔷خانم دکتر قوانلو رئیس مرکز خدمات جامع سلامت شهری روستایی شبانه روزی جیرنده: 🔷راه های سرایت بیماری تب مالت یا بروسلوز 🔻راه های انتقال بیماری را میتوان به طور کلی به دو دسته تقسیم کرد یکی از طریق تماس با دام که در برخی مشاغل به طور شایع تری دیده میشود مانند دامداران ، دامپروران […]

🔷خانم دکتر قوانلو رئیس مرکز خدمات جامع سلامت شهری روستایی شبانه روزی جیرنده:

🔷راه های سرایت بیماری تب مالت یا بروسلوز

🔻راه های انتقال بیماری را میتوان به طور کلی به دو دسته تقسیم کرد یکی از طریق تماس با دام که در برخی مشاغل به طور شایع تری دیده میشود مانند دامداران ، دامپروران ، چوپانان ، قصابان و کارکنان کشتارگاه و دامپزشکان و پرسنل ازمايشگاه. دیگری مصرف فراورده های لبنی آلوده.

🔻باکتری میتواند از راه گوارشی ، استنشاقي ، مخاطی و جلدی وارد بدن انسان شده و ایجاد بیماری نماید. پس از طریق تماس مستقیم با ترشحات ، بافت ها و مواد دفعی حیوانات آلوده یا اشیای آغشته به ترشحات عفونی از طریق ملتحمه چشم و خراش ها و جراحات موجود در پوست دست در صورت استفاده نکردن از وسایل حفاظت فردی به انسان منتقل میشود. همچنین از طریق استنشاق ذرات عفونی موجود در فضای اصطبل و آغل ( با توجه به سبک زندگی روستایی و دامپروری سنتی و نزدیکی محل سکونت با محل نگهداري دام این قسمت حائز اهمیت است). و آزمایشگاه ( در اثر شکسته شدن محیط کشت ) سرایت پیدا میکند.
گاهی فرو رفتن سرنگ حاوی واکسن هنگام واکسیناسیون دام ها در بدن دامپزشک یا تکنسین میتواند باعث انتقال بیماری شود.
🔻مصرف فراورده های لبنی غیر پاستوریزه خصوصا شیر خام ، پنیر تازه ، سرشیر ، خامه تازه و بستنی سنتی میتواند موجب انتقال بیماری شود. موارد بروسلوز انسانی ناشی از گوشت و فرآورده های آن کمتر از استفاده از فراورده های آلوده لبنی میباشد با این وجود گوشت و کلیه بافت ها و احشا و خون حیوان ممکن است آلوده کننده باشد بخصوص اگر خوب پخته نشده باشد.
مواد لبنی که در روند تهیه آن ها شیر جوشانده میشود ( ماست یا کشک ) شانس آلودگی ندارند.

روابط عمومی شبکه بهداشت و درمان شهرستان رودبار

آخرين اخبار
پر بحث ترين
ویروهاستینگ
پست بانک رضایی
لاستیک فروشی حبیبی
زیتون حاج صفری و پسران
کانال تلگرام درفک خبر
کانال درفک خبر
محل كد آمار