در گفت‌وگو اختصاصی مطرح شد:

مخالفت مجلس با افزایش حقوق کارکنان «جهاد کشاورزی»

صابر کریمی
تاریخ انتشار: سه‌شنبه 8 مارس 2022 | 06:26 ق.ظ
مخالفت مجلس با افزایش حقوق کارکنان «جهاد کشاورزی» به گزارش پایگاه خبری تحلیلی درفک خبر به نقل از ایلنا، کارکنان جهاد کشاورزی که از ماه‌ها پیش چشم انتظار تصویب تسری «فوق‌العاده خاص» در مجلس بودند تا شاهد افزایش حقوق خود در سال ۱۴۰۱ باشند، ناامید شدند. از قضا مجلس در بررسی تبصره ۱۲ لایحه بودجه به پرداخت فوق‌العاده خاص به این گروه از […]

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی درفک خبر به نقل از ایلنا، کارکنان جهاد کشاورزی که از ماه‌ها پیش چشم انتظار تصویب تسری «فوق‌العاده خاص» در مجلس بودند تا شاهد افزایش حقوق خود در سال ۱۴۰۱ باشند، ناامید شدند. از قضا مجلس در بررسی تبصره ۱۲ لایحه بودجه به پرداخت فوق‌العاده خاص به این گروه از کارکنان دولت «نه» گفته است. این در حالی است که در همین تبصره ۱۲ میزان افزایش حقوق‌ها در سال آینده ۱۰ درصد درنظر گرفته شده است. اعتراض کارکنان جهاد کشاورزی به این تصمیم مجلس و عواقب آن را در گفتگو با «یحیی عزیزی» و «جمشید جان‌نثار» از نمایندگان کارکنان و اعضای تیم پیگیری حقوق آنها، بررسی کردیم.

تیم پیگیری حقوق کارکنان وزارت جهاد کشاورزی در سال‌های اخیر موضوع‌های مختلفی را برای پیگیری مطرح کرده است، با این حال به دلیل اینکه همکاری صورت نگرفته، موردی مانند فوق‌العاده خاص، مغفول مانده است. مجلس هم با رد این موضوع در لایحه بودجه، سبب سردرگمی کارکنان شد. باتوجه به اهمیت فوق‌العاده خاص برای ترمیم حقوق‌ها، چرا کارکنان جهاد نادیده گرفته شدند؟  

جان‌نثار: تیم پیگیری حقوق کارکنان جهاد کشاورزی از سال ۹۸ پیگیر تحقق امتیازات فصل دهم قانون مدیریت خدمات کشوری برای کارکنان این وزارتخانه بود. این پیگیری‌ها موجب شد که کارکنان جهاد هم از این امتیاز قانون مدیریت خدمات کشوری که برای سایر وزارتخانه‌ها برقرار شده بود، بهره‌مند شوند. جهاد کشاورزی آخرین وزارتخانه‌ای است که از امتیازات کارکنان دولت بهره‌مند می‌شود. مدتی است که پیگیر الحاق کارکنان این وزارتخانه به جزء الحاقی ۱ تبصره ۱۲ لایحه بودجه ۱۴۰۱ در مورد تسری فوق‌العاده خاص به کارکنان جهاد کشاورزی هستیم. کارکنان خدماتی آموزش و پرورش هم پیگیر این موضوع برای خود هستند اما کمیسیون تلفیق بودجه مجلس مخالف است! در کشور بحث «امنیت غذایی» با کارکنان جهاد پیوند خورده است. در حال حاضر کارکنان دامپزشکی از این مزایا استفاده می‌کنند. اگر بحث امنیت غذایی است، جهاد با ۶۶ هزار کارمند و تعداد زیاد وظایف، مشاغل و نظارت بر بازار و توزیع غذا هم باید از این امتیاز مندرج در قانون مدیریت بهره‌مند شود. توجه داشته باشید که چرخه تولید تا مصرفِ تامین غذا برعهده جهاد کشاورزی است. نباید کارکنان زحمتکش این وزارتخانه را که در امر تولید مشارکت دارند را مانند یک مجموعه‌ی غیرتولیدی نگاه کنند. چرا تولید را رها کنیم؟ چرا انگیزه را در کارکنان جهاد پایین بیاوریم؟

زمانی که از اصلاح وضعیت حقوق و دستمزد صحبت می‌شود، اینطور به نظر می‌رسد که سهم تمام وزارتخانه‌ها دیده می‌شود اما اینگونه که عنوان می‌کنید، در جهاد کشاورزی عقب‌‌‌ماندگی‌های زیادی وجود دارد. زمانی که از فاصله‌ی جهاد با سایر وزارتخانه‌ها صحبت می‌کنیم، یعنی چه میزان تفاوت وجود دارد؟ 

جان‌نثار: کارکنان جهاد در مقابل تحریم‌ها ایستادند. سموم و کودهای شیمیایی را با همه دغدغه‌هایی که وجود داشت به دست کشاورزان رساندیم. این کارکنان جهاد کشاورزی هستند که در صف اول تعامل با کشاورزان معترض قرار دارند و آنها را به وعده‌‌های دولت امیدوار و نیازهایشان را تامین می‌کنند. اگر سامانه «کارمند‌ ایران» را رصد کنید، متوجه می‌شوید که پایین‌ترین حقوق را به کارکنان جهاد کشاورزی پرداخت می‌کنند؛ در صورتی که بیشترین آسیب را از کم و کسری‌های بودجه و کمبود استخدام نیروی انسانی دیده‌ایم. دولت و نمایندگان مجلس می‌دانند که تسری فوق‌‌العاده خاص به کارکنان جهاد، از محل منابع داخلی باید اجرا شود؛ یعنی دولت نیاز به تخصیص بودجه ندارد. در واقع، وزارت جهاد کشاورزی متعهد شده بار این موضوع را از محل منابع داخلی و صرف جویی و فروش املاک و اموال مازاد تامین کند.

در مورد برقراری این حق برای کارکنان جهاد کشاورزی، بارها با نمایندگان مجلس رایزنی کردیم تا عدالت برقرار شود اما مجلس با برقراری عدالت در حق کارکنان جهاد کشاورزی مخالفت کرده است. در این روزها که دولت به نظام عادلانه حقوق و دستمزد می‌پردازد، باید یادآور شویم که تعدادی از دستگاه‌ها برخلاف سایرین خودشان را از امتیازات و جداول فصل دهم قانون مدیریت مستثنی کردند؛ البته فصل دهم اشکالات زیادی دارد اما از اینکه یک عده خود را مستثنی کرده‌اند تا مزایای رفاهی خارج از عرف دریافت کنند، رنجیده‌ایم. یادآور می‌شوم که عدالت راستین این نیست که کفه‌‌ی ترازو را مشاهده کنی و از مشاهده‌ات خشنود شوی! عدالت راستین اجرای حکم است.

 سهم جهاد کشاورزی در تولید محصول که به ۱۳۰ میلیون تن می‌رسد. چه کم و کاستی‌هایی در این وزارتخانه وجود دارد؟ 

عزیزی: هر سازمان یا هر وزارتخانه‌ای بخشی نگری می‌کند. در این میان دست کارکنان جهاد کشاورزی خالی مانده است؛ چراکه رتبه آخر را داریم؛ البته برخی دستگاه‌ها مانند میراث فرهنگی و گردشگری هم مشکلات ما را دارند. جهاد کشاورزی به سبب اینکه در تولید ۱۳۰ میلیون تن محصول مشارکت دارد، در بین سایر وزارتخانه‌ها نادیده گرفته شده است. مدیران جهاد کشاورزی می‌دانند و می‌گویند که همکاری با ما حرکت می‌کند که در جیبش پول باشد؛ الان چه قدر زمین داریم که بلااستفاده مانده‌اند و کِشتی در آنها انجام نمی‌شود. انگیزه که نباشد حرکت هم نیست.

جهاد کشاورزی در جنوب تا شمال کشور، تعداد قابل توجهی مرکز خدمات دارد که باید بیش از ۱۰ نفر در این مراکز مشغول باشند اما برخی مراکز را با ۱ نفر اداره می‌کنیم. همکاران ما با این حداقل حقوق جور چند نفر را می‌کشند. 

به معضل کمبود نیرو در وزارت جهاد اشاره شد. در گذشته چه تعداد نیرو داشتید و امروز چه وضعیتی دارید؟ 

جان‌نثار: بعد از ادغام وزارت جهاد با کشاورزی در دهه ۸۰، ۱۶۰ هزار نیرو داشتیم؛ حالا تعداد آنها به ۶۶ هزار نفر رسیده است اما کار ما با همان گستردگی و با همان مراکز خدمات، ادامه دارد. در نتیجه نفرات یک سوم شده‌اند. در سال ۹۳، ۱۰ هزار نیرو از وزارتخانه رفتند. قانون داشتیم که به ازای هر ۳ خروجی یک نفر را جذب کنیم؛ اما چه شد؟

وزارت جهاد کشاورزی باید پاسخگوی بخش زیادی از مردم باشد. همه اینها خدمات می خواهند چه کسی باید اجابت کند؟ امروز در این وزارتخانه یک نفر به جای ۴ تا ۵ نفر کار می‌کند. این حجم کار و توان پاسخگویی، با حقوق‌‌ها نمی‌خواند. 

در بودجه ۱۴۰۱ صحبت از ۱۰ درصد افزایش حقوق کارکنان جهاد مطرح است. این وضعیت در قیاس با تورم حاکم، آثاری را بر جای گذاشته است. در مورد جنبه‌های اجتماعی و فرهنگی این آثار صحبت کنید. 

عزیزی: باید توجه داشته باشیم که فرهنگ و آموزش می‌توانند ساختار یک کشور را تغییر دهد. در حال حاضر از مشوق‌های فرزندآوری رونمایی می‌شود اما مهمترین مشوق یعنی افزایش حقوق کارکنان دیده نمی‌شود. کسی که بخواهد با حقوق کارمندی جهاد کشاورزی هزینه‌های زندگی را تامین کند، حتما در کار خود می‌ماند، چه برسد به پاسخگویی به فرزندان! کارکنان ما قادر نیستند که برای آموزش فرزندان خود هزینه کنند. قاعدتا فقر فرهنگی از تبعات فقر اقتصادی است. رفتارهایی که باید از کارکنان دولت ببینیم به سبب کم و کسری‌های معیشتی، دیده نمی‌شود. کارمند دولت به خاطر حقوقش از شخصیتی که باید داشته باشد، فاصله گرفته است. جامعه به کارمند دولت این نگاه را دارد که زندگی‌اش تامین است اما برای کارکنان جهاد کشاورزی چنین وضعیتی حاکم نیست. امروز دست افزایش حقوق ۱۴۰۱ پوچ است. دولت برای حقوق‌های ما چه تصمیمی دارد؟ ۱۰ درصد افزایش حقوق! مگر تورم انتهای سال ۱۴۰۰ به ۴۴ درصد نرسیده است؟

چرا می‌گویند شاغلان تحمل کنند تا تورم کاهش یابد؟ تورم جامعه را بر اساس «چندر غازی» که بر روی حقوق‌ها می‌گذارند، می‌سنجند! رشد پایه پولی به خاطر افزایش حقوق است که ۱۰ درصد را برای آن در نظر می‌گیرند؟ کارکنان دولت انتظار دارند که با حقوق خود زندگی‌شان را تامین کنند اما مجلس چنین نگاهی را در بودجه ۱۴۰۱ ندارد. 

تفاوتی که بین حقوق کارکنان وزارتخانه‌ها وجود دارد، در جهاد ملموس‌تر است، این تفاوت با توجه به حجم مسئولیت‌هایی که برای شما تعریف شده، تا چه اندازه جدی است؟ 

جان‌نثار: شیلات و آبازیان، گندم چغندر قند، ذرت و … برعهده جهاد کشاورزی است. سفره مردم را جهاد کشاورزی تامین می‌‌کند. با این مشقات، می‌بینیم که تعداد نیروها کمتر و مشکلات بیشتر شده است. کار در مناطق صعب العبور جان و رمق معیشتی می‌خواهد. در بدنه جهاد کشاورزی ۱۲۰۰ شغل تعریف شده است که آن را با ۴۰۰ شغل اداره می‌کنیم. جور آن ۸۰۰ شغل دیگر را چه کسانی می‌کشد؟ همین ۴۰۰ نفر! کسانی که پشت میز دستگاه خود نشسته‌اند و ماهانه بیش از ۱۰ میلیون تومان «رفاهیات» دریافت می‌کنند، به ۷۲۲ وظیفه‌ای که در جهاد کشاورزی وجود دارد، نگاه کنند. کارکنان جهاد مقابل خانواده‌های خود شرمنده هستند.

کارکنان جهاد کشاورزی تنها ۴۰۰ هزار تومان رفاهیات دارند که آن را هم دریافت نمی‌کنند. همین حالا در جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری، ۴ و نیم میلیارد کسری بودجه برای پرداخت حقوق‌های اسفند ماه وجود دارد. رفاهیات، اضافه کار، حق ماموریت و… بماند!

حقوق کارکنان جهاد کشاورزی در قیاس با تورم و هزینه‌های زندگی تا چه اندازه فاصله دارد؟ 

عزیزی: حقوق کارکنان جهاد کشاورزی بر اساس سال ۸۲ باید به ۱۸ تا ۱۹ میلیون تومان برسد. امروز یک سوم این میزان را دریافت می‌کنیم؛ آیا دولت می‌پذیرد که ساعت کار و مسئولیت‌های ما یک سوم شود؟ بنابراین تناقضی حاکم است که زیان را ۶۶ هزار نفر کارکنان جهاد کشاورزی می‌بینند. امروز عده‌ای شعارِ ولایت مداری خود را سر می‌دهند؛ در حالی که به تذکر مقام معظم رهبری به کرات فرموده امر تولید را جدی بگیرید، توجه نمی‌کنند. یادآور می‌شوم؛ ملتی که در تولید مستقل باشد، عزتمتد است اما مجلس با رد تسری فوق‌العاده خاص به پشتوانه‌های تولید به این مهم ضربه زد. اخیرا رییس جمهوری در راستای تولید و کنترل بیشتر بر مواد غدایی به وزارت جهاد کشاورزی دستور داده‌اند اما فکر و چاره‌ای برای معیشت همکاران ما صورت نمی‌گیرد. از مقام عالی وزارت، انتظار داریم که در اسرع وقت مشکلات معیشیتی همکاران را در جلسات هیت دولت مطرح کند تا انشالله تصمیمی عاجل برای رفع بحران همکاران صورت گیرد.

آخرين اخبار
پر بحث ترين
ویروهاستینگ
پست بانک رضایی
لاستیک فروشی حبیبی
زیتون حاج صفری و پسران
کانال تلگرام درفک خبر
کانال درفک خبر
محل كد آمار