یادداشت روز؛

نفس خسته جنگل های استان گیلان

رضا حیدری
تاریخ انتشار: یکشنبه 21 مارس 2021 | 22:04 ب.ظ
نفس خسته جنگل های استان گیلان درفک خبر / نقش بسیار مهم جنگل ها در تامین هوای سالم و مطلوب برای انسان ها درختان و درختچه‌ها و به طور کلی پوشش گیاهی در حفظ و پایداری خاک و افزایش قابلیت نفوذ پذیری آن و جلوگیری از بروز سیلاب نقش موثری دارند. ادامه حیات ما از جنبه های گوناگون به جنگل ها […]

درفک خبر / نقش بسیار مهم جنگل ها در تامین هوای سالم و مطلوب برای انسان ها درختان و درختچه‌ها و به طور کلی پوشش گیاهی در حفظ و پایداری خاک و افزایش قابلیت نفوذ پذیری آن و جلوگیری از بروز سیلاب نقش موثری دارند. ادامه حیات ما از جنبه های گوناگون به جنگل ها وابسته است.

تنوع گونه های گیاهی نادر در این جنگل های شمال باعث شده تا سالانه گردشگران فراوان داخلی و خارجی از این جنگل ها دیدار و برای مشاهده جنگل های شمال به ایران سفر کنند.

جنگل های شمال با بارندگی تقریبی یک هزار و 200 میلی متر در سال باعث تراکم پوشش گیاهی و تنوع گونه ای فراوان و جریان یافتن رودخانه های پر آب و خروشان در دامن طبیعت شده اند.

اما ارزش بسیار ویژه جنگل های شمال ( یا همان هیرکانی ) از سال های بسیار دور به جا مانده اند و عمر آن ها را با (میلیون ها سال) با درختانی خزان‌کننده دوران سوم زمین‌شناسی را تشکیل می‌دهند.

در جنگل هیرکانی ۱۵۰گونه درخت و بوته وجود دارد. آنها در دسته‌ جنگل‌های سبز تابستانی یا پهن‌برگ خزان‌کننده قرار می‌گیرند. نوع درختان هم در منطقه‌ کم‌ارتفاع، با درخت‌های دامنه‌ها و نواحی خیلی بلند با هم فرق دارد.

استان گیلان نیز سهمی با وسعت تقریبی ۵۶۰ هزار هکتار از عرصه های جنگلی هیرکانی را به خود اختصاص داده است ، که ۵۸ هزار هکتار جنگل های هیرکانی در فهرست ثبت جهانی یونسکو قرار گرفت. و نکته حائز اهمیت آن نیز ( سه سایت از جنگل های هیرکانی شامل لیسار تالش، گشت رودخان فومن و سیاه رود رودبار مربوط به استان گیلان ، از مکان های مورد ثبت جهانی یونسکو می باشد.

اما پیکره جنگل های ما زخمی از رانت برداشت چوب از جنگل ها ،قاچاق چوب ، کوره های ذغال گیری ، ورود لوله های انتقال گاز به عرصه های دست نخورده که می توانست راه دیگری طی می نمود ، احداث راه ها و پروژه های عمرانی ناسازگار ، چرای بی رویه دام ، ورود آفات به عرصه های جنگلی و عدم مبارزه یا مبارزه ضعیف ، واگذاری و بهره برداری معادن ، توسعه بی رویه کشاورزی ، گردشگری غیر استاندارد در عرصه جنگلی ، تصرف و پیش روی غیر قانونی به عرصه جنگلی ، آتش سوزی های عمدی و سهوی و ده ها مورد دیگر که به طور عمد یا سهوا به این ذخایر و ریه های تنفسی صدمات جبران ناپذیری وارد می نماید .

فارغ از موضوعات فوق این ذخایر ارزشمند ، آینده مناطق ما نیز دچار مخاطرات جبران ناپذیر زیستی محیطی خواهد شد .

#روز_جهانی_جنگل
#جنگل_های_هیرکانی
#بخشی_از_راه_حل_باشیم
#از_حرف_تا_عمل
#دوستدار_محیط_زیست
#از_خودمان_شروع‌کنیم

آخرين اخبار
پر بحث ترين
ویروهاستینگ
پست بانک رضایی
لاستیک فروشی حبیبی
زیتون حاج صفری و پسران
کانال تلگرام درفک خبر
کانال درفک خبر
محل كد آمار