یادداشت روز؛

حفظ فرهنگ بومی

غزاله شعبانی سرخنی
تاریخ انتشار: شنبه 24 اکتبر 2020 | 08:34 ق.ظ
حفظ فرهنگ بومی درفک خبر/ تا حالا هیچ وقت به کلیپ هایی که توی فضای مجازی از شهرهای شمال از جاهای دیدنی منتشر میشه دقت کردید؟؟؟ شاید برای خیلی ها جذاب باشه و بعضا چون از سبک های جدید تصویربرداری استفاده می‌شود (مثلا تصاویر هواپیمای بدون سرنشین) و برای اولین بار از اون زاویه دیده میشه جذابیت آن […]

درفک خبر/ تا حالا هیچ وقت به کلیپ هایی که توی فضای مجازی از شهرهای شمال از جاهای دیدنی منتشر میشه دقت کردید؟؟؟ شاید برای خیلی ها جذاب باشه و بعضا چون از سبک های جدید تصویربرداری استفاده می‌شود (مثلا تصاویر هواپیمای بدون سرنشین) و برای اولین بار از اون زاویه دیده میشه جذابیت آن را دوچندان می کند وبه خاطر هماهنگی بین صدا و تصویر و خالی نبودن صدا، موسیقی متناسب با ضرب آهنگ تدوین به کار گرفته می شه و یک اثر جذاب از محیط اطرافمان و شهرستان به نمایش گذاشته می شود تا این جای داستان خیلی عادی است اما در این نوشتار قصد داریم توجه شما رو به چیز دیگری جلب کنم.چرا بیش از 80% این نوع کلیپ ها که اساس و علت تهیه آن نشان دادن یک سنت و فرهنگ بومی باشد چه آثارباستانی چه آثارملی و هرچیزی حتی منابع طبیعی….. چرا با این همه پروموشن های (یک هدف) قوی، موسیقی آن اساساً از موسیقی های نامربوط و نامتناسب با آن فرهنگ و منطقه می باشد مثلا در کلیپ معرفی یک غار ما شاهد آنیم که به جای استفاده از موسیقی بومی و محلی و یااستانی و حداقل ملی ایرانی استفاده نمایند اما می‌بینیم که از موسیقی های غربی، کاملا نامتعارف استفاده می شود و چون آن موسیقی جذابیت و هیجان مربوط به خودش را دارد از هیجان خودش به این کلیپ تزریق می کند و اثری که خود آن کلیپ داشته است را ازبين برده و وابستگی صمعی و بصری به این نوع آهنگ ها ایجاد می شود یعنی شخص بیننده عادت می کند این کلیپ ها را با موسیقی غربی ببیند که ثابت شده موسیقی بر ذائقه تأثیر می گذارد نمونه مثال سبک هایی که در برنامه خندوانه اجرا می شد سبک‌های بود که قبلا ذائقه ما با آن سازگارنبود که بعداز مدتی با طنز و دست‌زدن و… ممزوج شد و الان هم خودمان و هم سن های کوچکتر لذت می‌بریم از گوش دادن به آن….. علت چیست؟؟؟چندین نظریه برای این اتفاق توانسته ام جمع آوری کنم که به سه مورد آن کخ مهم تر می باشد به اختصار اشاره می کنم:
1_عدم خودباوری و نداشتن شناخت کافی از موسیقی و فرهنگ عامه، مشکلی که ما اکثرایرانی ها دچارآن هستیم، کالا، فرهنگ، تاریخ و موسیقی که از غرب باشد را کامل تر و غنی تر می دانیم.
2_ بحت فالورینگ و جذب تماشاگر، بازدید و لایک باعث می‌شود که از موسیقی های غیربومی استفاده شودد
3_فرهنگ سازی غلط از لحاظ با کلاسی و گوش دادن به موسیقی های غربی و مدرن
کلاس شخصیتی برای انسان می آورد و بر عکس گوش دادن به موسیقی های بومی و محلی سنت گرایی و عقب ماندگی را نشان می دهد دقیقا مثل با لهجه و زبان مادری صحبت کردن را عقب ماندگی و بی کلاسی می گویند و فارسی صحبت کردن. را باکلاسی و به روز بودند می نامند.
با سوال تمسخرانه می گویند که شما روی این کلیپ آهنگ و آواز بومی گذاشتید این کلیپ در جهان پخش می شود و آن اروپایی چه می فهمد این موسیقی چه می گوید؟؟
درپاسخ واضح و روشن باید گفت علت آن که آن شخص اروپایی می خواهد این کلیپ را ببیند چیست؟ غیر این که می خواهد با فرهنگ، تاریخ آن منطقه آشنا بشود؟ آیاموسیقی بومی، فرهنگ و تاریخ یک منطقه نیست؟؟ در نتیجه گذاشتن این نوع موسیقی هم به خودمان داریم خیانت می کنیم و هم به آن اروپایی خیانت میکنیم…
ادامه دارد….
پایان بخش اول

آخرين اخبار
پر بحث ترين
ویروهاستینگ
پست بانک رضایی
لاستیک فروشی حبیبی
زیتون حاج صفری و پسران
کانال تلگرام درفک خبر
کانال درفک خبر
محل كد آمار