یادداشت روز؛

خورگام، جای پای خورشید در یک نگاه

علی اکبری لیاولی
تاریخ انتشار: جمعه 14 آگوست 2020 | 19:53 ب.ظ
خورگام، جای پای خورشید در یک نگاه بخش خورگام در 40 کیلو متری شهرستان رودبار زیتون واقع است. خورگام یعنی (جای پای خورشید) خورگام نگینی با طبیعت سبز ،زیبا ، دلنشین و تکیه کرده به آسمان که 43 روستا و يک شهر بره سر و بزرگترین روستا رودبار بعبارتی روستا کوهپايه ای چهارمحل را درخود جای داده و در جنوب گیلان واقع […]

بخش خورگام در 40 کیلو متری شهرستان رودبار زیتون واقع است. خورگام یعنی (جای پای خورشید)

خورگام نگینی با طبیعت سبز ،زیبا ، دلنشین و تکیه کرده به آسمان که 43 روستا و يک شهر بره سر و بزرگترین روستا رودبار بعبارتی روستا کوهپايه ای چهارمحل را درخود جای داده و در جنوب گیلان واقع است ودرمجاورت با بخش عمارلو ،دیلمان و پیره کوه و بخش رحمت آباد و بلوکات و بخش مرکزی سیاهکل محدود می شود.

منطقه ای زیبا و زرخیزباچشمه ساران جوشان و باغ های فراوان و کوههای سر به فلک کشیده از جمله ( کو ه درفک ( قسمتی از جنوب شرقی )و گیاش و دربندطالکوه ، شینه چاک) . برفراز جنگلهای سبز و انبوهی که تمام کوههای این سرزمین را فتح کردند . تمام این مناطق را کوهها محاصره کرده اند همانند کاسه ای چینی که پر از رنگ ولعابهای صفوی ، قاجاری که ازهر زاویه به آن نگاه میکنی نقشی نو می بینی و میرسی به ابتدای هرچه زیبایست.
منطقه ای که دو قوم دیلم وکرد (کرمانج) را درخود جای داده است و دیلمیان ساکنان نخستین و کوردهای کُرمانج مهاجر از قوچان به منطقه خورگام کوچانده شدند وسیع ترین گستره منطقه خورگام(که بعد ها بواسطه ی کوچ کردها به این منطقه به عمارلو تغییر نام یافت) در زمان افشاریان بوده  که از کرانه سد سفید رود و تا منطقه پیر کوه دیلمان را نیز در بر می گرفته است. سرزمین خورگام سرزمینی که همه آبادی های آن کوهستانی و در بخشی از البز غربی امتداد یافته است . خورگام کنونی به جغرافیای کوچکتری اطلاق گردیده که چشم اندازهایی بسیار زیبایی را پدید آورده و می توان گفت آفریدگار توانا نگاهی ویژه به این مناطق دارد.
ساکنان سرزمین خورشید دارای آداب و رسوم قابل تامل و چهره های مردم این دیار از نیک اندیشی می درخشد تو گوئی وارد بهشت شده ای.
سختی سنگها حکایت از مردمانی دارد که از مسیر هزارها سال عبور کرده اند و اینک آرام و صبور آن نوای کهن را سر می دهند. کوهستانی گسترده ای به نام  خورگام  با رود ی پیچ در پیچ تورنگ لات در دامن جنگل و کوههای سرسبز که تاریخ پر تنش را پشت سر گذاشته و امروز به آرامی فرشتگان در دستان پر سخاوت بهار آرمیده است.
این دیار باستانی آداب ، رسوم، موسیقی، زبان و آثار کهن منحصر به فردی دارد که در هر زمان و مکان جلوه خاصی از آن هویدا می شود. مردان و زنان سخت کوش منطقه در اقتصاد خانواده نقش به سزایی ایفا می کنند و در تابستان فعالیتهایشان اوج می گیرد . در خورگام و در گستره کوه و دشت و جنگل ، زنها در کنار همسرانشان مشغول کار کشاورزی و دامداری هستند .
بافت پارچه های پشمی ، جاجیم ، نمد ،گلیم، جوراب، دستکش ،و شال در این بخش رواج داشت.

روستاهای تابعه خورگام:
شهر زیبا و کوهپایه ای بره سر – روستاها
پشتکلاه،تیه،دوسالده،اسپهبدان، پسطالکوه،سیبن،شاه شهیدان،طالکوه،گردویشه،نورالعرش،چیچال،سیاه دشتبن،ناوه،اسطلخ کوه،چلوانسرا،دنبالده،سه پستانک،صیقلده،قوشلانه،کرف چال،کشکش،گرزنه چاک،مگس خانی،ناش،سنگ سرک،اسیابرک،چهیش،گلنکش،گوفل،نوده،برارود،جلالده،شیرکده،لیاول سفلی،لیاول علیا،ماشمیان،ویشان،حشمت اباد، ، چمل،  و چهارمحل( بلوک سوسف سرمل – ماشميان – لياول علیا)

برخی از رود ها ی جاری در خورگام: چلا رود گیاش (چهل فدیم )تورنگ لات(سوسف)
انواع گیاهان دارویی این منطقه مهر سلیمان (شقاقل) بابونه – گل گاوزبان- ازگیل- آلوی وحشی –تمشک – بنه – زرشک جنگلی و درختان راش – بلوط – سرو و میوه های درختی و جالیزی سیب- به- گلابی- آلو- گیلاس- گردو-خیار- کدو- باقلا-ولوبیا ونخود را تشکیل می دهند.

در ذیل به راههای که بخش خورگام ختم میشود می توان اشاره کرد:
رستم آباد- بره سر
چهار محل- دیلمان
چهار محل- داماش
داماش- جیرنده
جیرنده-لوشان
چهارمحل- معدن سنگرود
معدن سنگرود- لوشان
پاینده باشید

آخرين اخبار
پر بحث ترين
ویروهاستینگ
پست بانک رضایی
لاستیک فروشی حبیبی
زیتون حاج صفری و پسران
کانال تلگرام درفک خبر
کانال درفک خبر
محل كد آمار