به گزارش پایگاه خبری تحلیلی درفک خبر محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش شامگاه شنبه ۲۹ تیرماه ۹۹ باحضور در برنامه «نگاه یک» شبکه یک سیما به تشریح برنامههای دستگاه تعلیم و تربیت کشور برای آغاز سال جدید تحصیلی و چالشهای پیش روی آن پرداخت.
وی با اشاره به شروع سال تحصیلی جدید در ۱۵ شهریور سال ۹۹ گفت: ما آگاه هستیم گه چه مسئولیت خطیری را برای سال تحصیلی جدید برعهده داریم. وقتی کرونا ما را در شرایطی قرار داد که نمیتوانستیم مدارس را دایر کنیم باید تدابیری را میاندیشیدیم. امسال سال تحصیلی را زودتر شروع میکنیم تا اگر شیوع کرونا ما را وادار به تعطیلیهای بیشتر کرد فرصت بیشتری داشته باشیم.
اگر با شرایط قرمز مواجه باشیم امکان برگزاری کلاسهای حضوری نیست
حاجی میرزایی درباره مناطق پرجمعیت که امکان فاصلهگذاری را ناممکن میکند گفت: اگر با شرایط قرمز مواجه باشیم امکان برگزاری کلاسهای حضوری نیست ولی اگر وضعیت زرد باشد و فاصله گذاری ممکن باشد کلاسها حضوری برگزار میشود. اما اگر جمعیت بالا باشد دانشآموزان بین روزهای زوج و فرد تقسیم خواهند شد.
وی افزود: باتوجه به اینکه فعلا تصویر روشنی از وضعیت شهریورماه در دست نداریم باید برنامهها منعطف باشد تا از وضعیتی به وضعیت دیگر قابل تغییر باشد.
حاجی میرزایی در ادامه درباره تصمیمات استانی در حوزه آموزش و پرورش گفت: استانها بنا به وضعیت خودشان تصمیم گیری میکنند.
هیچ کس حق ندارد قوانینی که برای سلامت جامعه وضع شده است را نقض کند
وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به پرسشی درباره فعالیت برخی مدارس در روزهای اخیر گفت: ممکن است در بعضی مدارس غیردولتی این اتفاق افتاده باشد که با آنها برخورد خواهد شد. هیچ کس حق ندارد قوانینی که برای سلامت جامعه وضع شده است را نقض کند.
وی با اشاره به برنامههای آموزشی تلویزیون در ایام کرونا گفت: یکی از قدمهای بزرگ در راه تحقق عدالت آموزشی با همکاری تلویزیون میسر شد. ما مایل هستیم این همکاری استمرار داشته باشد چون بسیار موثر واقع شده است. طبق نظرسنجیهای انجام شده همچنین آمار دانلودها نشان میدهد برنامهها موثر بودند. مثلا بعضی برنامهها بیش از ۲۷ میلیون بار دانلود شد.
حضور ۲۰درصدی دانشآموزان در مدارس برای رفع اشکال
حاجی میرزایی درباره دانشآموزانی که به ابزارهای لازم برای آموزش آنلاین دسترسی نداشتند اظهار کرد: ما متعهد بودیم به همه دانشآموزان تعلیم دهیم. آموزشهای تلویزیون خوب است ولی تعاملی نیست و سامانه شاد تعاملی است اما همگان به آن دسترسی ندارند. باتوجه به اینکه هر شیوه آموزشی ممکن است کامل نباشد ما برای آن دسته از دانشآموزان که به آموزش شبکه شاد دسترسی نداشتند از بستههای آموزشی یا رادیو استفاده کردیم. در بعضی مناطق دورافتاده هم معلمان به مدرسه رفتند و کلاسها را برای جمعیت کم تشکیل دادند. پیش از امتحانات هم برای رفع اشکال مدارس را بازگشایی کردیم که حدودا ۲۰ درصد دانشآموزان در مدارس حضور یافتند.
وی درباره ارزشیابیهای پایان سال تحصیلی گفت: سطح متوسط نمرات حتی نیم نمره افزایش پیدا کرد. درحالی که سوالات از ۱۰۰ درصد کتاب بود و ما برای آن دسته از دانشآموزان که ممکن بود ۲۰ درصد پایانی درس را خوب یادنگرفته باشند از ۸۰ درصد ابتدایی سوال انتخابی طرح کردیم.
وزیر آموزش و پرورش درباره شبکه شاد و ملزومات آن گفت: به تدریج اشکالات این شبکه را برطرف و امکانات مختلف را روی آن بارگذاری کردیم. امیدوارم برای سال تحصیلی جدید از ظرفیتهای بیشتری در شاد استفاده کنیم.
اظهار امیدواری وزیر برای تهیه تبلتهای ارزانقیمت دانشآموزی
وی ابراز امیدواری کرد برای دانشآموزانی که به اینترنت یا گوشی دسترسی ندارند تبلتهای ارزانقیمت دانشآموزی تهیه شود.
حاجی میرزایی درباره آسیب هایی که از طریق دسترسی دانشآموزان به اینترنت جامعه را تهدید میکند گفت: بسیاری از دانشآموزان از قبل به اینترنت دسترسی داشتند و ما تنها محتوای آموزشی را در شبکه شاد بارگذاری کردیم. البته برنامه داریم اینترنت دانشآموزی را برای این قشر راهاندازی کنیم. ما از این آسیبها آگاه هستیم و با وزارت ارتباطات و شورای فضای مجازی هم صحبت کردیم تا محیط مطمئن و امنی را برای دانشآموزان مهیا کنیم. البته باید این نکته را مدنظر داشته باشیم که یکی از مهمترین وظایف حکومت آموزش است و ما چارهای نداشتیم جز اینکه از طریق فضای مجازی به ارائه خدمات آموزشی بپردازیم.
شهریه مدارس غیردولتی
وزیر آموزش و پرورش درباره شهریه مدارس غیردولتی در سال تحصیلی گفت: اگر مبالغی بابت خدمات فوق برنامه دریافت شده و خدمات ارائه نشده است باید مبلغ دریافتی به خانواده بازگردانده شود یا به حساب شهریه سال بعد گذاشته شود.
وی درباره مشکلات مدارس غیردولتی نیز گفت: اگر مدارس نیرویی را اخراج نکرده باشند میتوانند از وامی به مبلغ حداکثر ۱۶ میلیون تومان استفاده کنند.
باید از آموزشمحوری
به تربیتمحوری سوق پیدا کنیم
حاجی میرزایی با اشاره به سند تحول بنیادین آموزش و پرورش به عنوان مهم ترین ماموریت آموزش و پرورش گفت: بر اساس سند تحول باید از آموزشمحوری به تربیتمحوری سوق پیدا کنیم تا به فرد هویت بدهیم و عوامل تربیت فرد در ۶ ساحت مختلف را فراهم کنیم. سند تحول باید تحول را نشان دهد و کام جامعه را از اهداف و اولویتهای سند شیرین کند. باید عناصری از سند را آشکار کنیم که آن ویژگی تبدیل به گفتمان جامعه شود. مثلا بر اساس سند باید هر فرد یک مهارت را بیاموزد. اگر این موضوع در سراسر مدرسه ظهور و بروز پیدا کند و آثار آن در جامعه مشخص شود بهتر مورد فهم قرار میگیرد. اکنون تولید محتوا بر اساس سند آغاز شده است. تلاش ما این است که ویژگیهای سند را رشد دهیم.
وی درباره معیشت معلمان و اجرای رتبهبندی آنان گفت: متاسفانه جامعه ما به نتایج کوتاهمدت واکنش نشان میدهد و به همین دلیل اقدامات اثرگذار نیست. ما چارهای جز اصلاح جریان یادگیری نداریم. ناکارامدی حکمرانی محصول ناکارامدی نهادهاست و ناکارامدی نهادها مسئول ناکارآمدی جریان یادگیری است. در مورد آسیبهای اجتماعی نیز نقطه مصونیت بخش، نظام یادگیری است.
حقوق و مسکن فرهنگیان
وزیر آموزش و پرورش درباره دستمزد فرهنگیان گفت: از سال ۹۲ تا ۹۹ حقوق معلمان بیش از سایر کارمندان دولت اضافه شد. برای معلمان هم در ۴ نوبت افزایش حقوق داشتیم. این دولت گامهای خوبی درباره حقوق معلمان برداشته است.
وی همچنین در بخش دیگری از صحبتهای خود درباره مشکل مسکن معلمان گفت: فعلا ۷۵ هزارنفر مورد تایید قرار گرفتند که از این تعداد ۲۰ هزار مسکن آماده شده است.