پورشعبان برارودی : 🔺با حفر گمانه اکتشافی و کانال بالادست از رانش بیشتر جاده خورگام جلوگیری کنید

مجیدرضایی ماشمیانی
تاریخ انتشار: شنبه 5 می 2018 | 19:09 ب.ظ
پورشعبان برارودی : 🔺با حفر گمانه اکتشافی و کانال بالادست از رانش بیشتر جاده خورگام جلوگیری کنید 🌎درفک خبر @dorfakkhabar 🗣 #اردشیر_پورشعبان_برارودی، عضو هیات علمی جهاد دانشگاهی، دانشگاه شهید بهشتی تهران در گفتگو با سردبیر نشریه الکترونیکی #درفک_خبر ،علل و راهکار جلوگیری و کنترل رانش جاده محدوده برارود را تشریح کرد: 💥علل اصلی رانش جدید جاده رستم آباد خورگام ۱_جنس خاک ۲_آبهای زیر زمینی ۳_جاده سازی(عامل انسانی) 💥موارد پیشنهادی جهت کنترل و […]

🌎درفک خبر
@dorfakkhabar

🗣 #اردشیر_پورشعبان_برارودی، عضو هیات علمی جهاد دانشگاهی، دانشگاه شهید بهشتی تهران در گفتگو با سردبیر نشریه الکترونیکی #درفک_خبر ،علل و راهکار جلوگیری و کنترل رانش جاده محدوده برارود را تشریح کرد:

💥علل اصلی رانش جدید جاده رستم آباد خورگام

۱_جنس خاک ۲_آبهای زیر زمینی ۳_جاده سازی(عامل انسانی)

💥موارد پیشنهادی جهت کنترل و ترمیم محدوده رانشی

۱_حفر گمانه اکتشافی ۲_حفر کانال بالادست

📢قابل توجه مسولان ذی ربط علی الخصوص راه و جاده ای شهرستان رودبار

💥متن خلاصه گفته های مهندس پورشعبان

هفته های گذشته که برارود بودم زمین لغزش کرده را مطالعه مختصری کردم به اعتقاد من مهمترین عوامل در بروز این پدیده به شرح زیر می باشد

1- جنس خاک : که از هوازدگی و آلتراسیون سنگهای حد واسط آذرین تشکیل شد است این گونه از سنگها حاوی مقدار زیادی کانیهای فلدسپات می باشند که می توانند تشکیل کانیهای رسی را بدهند که در برخی نقاط میان لایه های رسی مشاهده می شود. لازم به ذکر می باشد رس با جذب آب متورم می شود و افزایش حجم می دهد که همین عامل می تواند نیروی محرک برای زمین لغزش و چین خوردگی و یا تورم زمین شود.

2- آب زیر زمینی : مطالعات نشان می دهد جهت جریان هرز آبهای روستاهای جلالده و لیاول علیا و همچنین آب حاصل از بارش برف و باران به سمت محل زمین لغزش لرده می باشد که همین عامل موجب تورم میان لایه ها و لنزهای رسی شده و موجبات زمین لغزش را فراهم می کند.

3- جاده سازی: علاوه بر دو عامل ذکر شده که جزء عوامل طبیعی می باشد عامل انسانی یعنی ساخت جاده عامل محرک برای لغزش شده است مطالعاتی که در برخی نقاط ایران و دنیا صورت گرفته است نشان می دهد که جاده سازی می تواند در رانش زمین عامل موثری باشد .

💥پیشنهاد می گردد برای کنترل این پدیده و جلوگیری از بروز خسارت بیشتر مالی و جانی موارد زیر مورد توجه قرار گیرد.

1- حفر گمانه اکتشافی حداقل به تعداد دو حلقه و بررسی دانه بندی و جنس خاک تا عمق 50 متری

2- حفر کانل در بالا دست جاده (بالاتر از درز به وجود آمده در اثر رانش) با هدف کنترل آب زیر زمینی که در صورت حفر کانال امیدوار هستیم ضمن کنترل اب زیر زمینی در این بخش نسبت به تامین آب کشاورزی و آب شرب ( در صورت بهداشتی بودن) در باغات و منازل مسکونی بخش انتهایی برارود استفاده کرد. (انشالله در فرصت مقتضی نسبت به نوشتن مقاله جامع در خصوص این پدیده اقدام می کنم ).

اردشیر پورشعبان – عضو هیات علمی جهاد دانشگاهی دانشگاه شهید بهشتی و کارشناس رسمی دادگستری در امور معادن

 

آخرين اخبار
پر بحث ترين
ویروهاستینگ
پست بانک رضایی
لاستیک فروشی حبیبی
زیتون حاج صفری و پسران
کانال تلگرام درفک خبر
کانال درفک خبر
محل كد آمار