نماینده رودبار در مجلس: کشاورزان با مسئولان برای پشت سرگذاشتن سال زراعی موفق همکاری کنند

مجیدرضایی ماشمیانی
تاریخ انتشار: سه‌شنبه 1 می 2018 | 07:58 ق.ظ
نماینده رودبار در مجلس:  کشاورزان با مسئولان برای پشت سرگذاشتن سال زراعی موفق همکاری کنند درفک خبر نماینده مردم شهرستان رودبار در مجلس شورای اسلامی، مدیریت برای هدررفت آب را امری ضروری دانست و گفت: همه باید برای پشت سر گذاشتن سال زراعی موفق، همکاری کنند. منوچهر جمالی در گفت و گو با ایرنا، با تاکید بر اینکه همه ازجمله کشاورزان و مسئولان بایستی برای پشت سرگذاشتن سال زراعی موفق […]

درفک خبر

نماینده مردم شهرستان رودبار در مجلس شورای اسلامی، مدیریت برای هدررفت آب را امری ضروری دانست و گفت:

همه باید برای پشت سر گذاشتن سال زراعی موفق، همکاری کنند.

منوچهر جمالی در گفت و گو با ایرنا، با تاکید بر اینکه همه ازجمله کشاورزان و مسئولان بایستی برای پشت سرگذاشتن سال زراعی موفق در استان همکاری های کنند، افزود: لازم است از تنش ها پرهیز شود و با آرامش کارها پیش رود.

وی آرامش کشاورزان برای گذراندن سال زراعی را موضوعی حائز اهمیت دانست و خاطرنشان کرد: کشاورزان با حوصله برای گذراندن سال زراعی موفق تلاش کنند؛ دستگاه های مربوطه نیز بایستی با آنان درباره بهره مندی از چاه و برقدار کردن چاه های تامین آب که در قانون نیز پیش بینی شده، همکاری داشته باشند.

به گفته جمالی، نهرها بایستی با بتن و شرایط استاندارد اصلاح شوند تا آب با سرعت بیشتری عبور کرده و تبخیر نیز کمتر شود و از این طریق، از هدر رفت آب جلوگیری به عمل آید.

نماینده مردم شهرستان رودبار در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد:

رسوبات موجود در سد سفیدرود موجب شده که حجم آب پشت سد کاهش یابد و به نوعی، آب در انتظار نسبت به سال های دیگر کمتر است.

وی با یادآوری سیاست های پیشین در مورد آب استان گفت: از سال های گذشته، از منابع اعتباری در زمینه های مختلف از جمله سدهای لاستیکی، آب بندان ها و استفاده چند منظوره از آنها و … استفاده نکرده ایم.

جمالی مدیریت منابع آب در استان گیلان را کار سختی دانست و خاطرنشان کرد: انجام این کار جدیت بیشتری می طلبد و بایستی اهتمام فزون تری در این باره انجام گیرد.

وی در خاتمه سخنانش، سرعت در اتمام طرح های لاستیکی را موضوعی مهم ذکر و اضافه کرد: قرار بود در شهرستان رودبار، یک سد لاستیکی برای آب شرب شهرهای توتکابن، لوشان، منجیل و تعدادی از روستاها احداث و روند آن تکمیل شود ولی این کار تازه آغاز شده که بایستی اهتمام بیشتری برای موارد این چنینی صورت گیرد.

نشاء عمومی برنج در مزارع استان گیلان آغاز شده است.

گیلان دارای ۲۳۸ هزار هکتار شالیزار است که از این میزان، ۱۸۰ هزار هکتار آن از طریق کانال های آبرسانی از آب سد سفیدرود آبیاری می شوند و بقیه نیز از آب بندان ها و رودخانه های داخلی استان استفاده می کنند.

آب گذاری کانال های آب رسانی مرکز ، شرق و غرب گیلان برای آبیاری شالیزارهای استان از طریق رهاسازی آب سد سفیدرود، از شنبه هشتم اردیبهشت ماه جاری آغاز شد.

برای انجام کشت برنج در استان گیلان ابتدا ۲ مرحله شخم ( زمستانه و بهاره ) از ابتدای دی ماه در زمین های شالیزاری تا اواخر فروردین ماه انجام می شود. پس از انجام ۲ مرحله شخم، عملیات خزانه گیری از فروردین ماه آغاز می شود و از پنجم تا هفتم اردیبهشت ماه به بعد نیز زمان انتقال نشاء برنج به زمین های آب تخت شده است. از این مرحله تا نیمه دوم تیرماه نیز زمان داشت برنج است و از این زمان تا نیمه شهریورماه ، کار برداشت محصول برنج انجام می شود.

استان گیلان دارای ۲۳۸ هزار هکتار شالیزار است که هر سال از تبدیل یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن شلتوک برداشتی آنها ، حدود ۷۵۰ تا ۸۵۰ هزار تن برنج سفید به دست می آید.

آخرين اخبار
پر بحث ترين
ویروهاستینگ
پست بانک رضایی
لاستیک فروشی حبیبی
زیتون حاج صفری و پسران
کانال تلگرام درفک خبر
کانال درفک خبر
محل كد آمار