به مناسبت فرا رسیدن میلاد باسعادت حضرت زینب (س)؛

پرستاران از مفیدترین افراد جامعه هستند

M.R.M
تاریخ انتشار: پنج‌شنبه 2 ژانویه 2020 | 04:57 ق.ظ
پرستاران از مفیدترین افراد جامعه هستند مصاحبه اختصاصی با پرستاران مرکز توانبخشی حضرت ابوالفضل (ع) رودبار: درفک خبر/ زیبایی و سپیدی وجودت با هم آمیخته تا پیام آور سلامتی باشد برای درد کشیدگان دنیایی… آن گاه که زخمی بر دلی می نشیند نگاه آرامت التیام می بخشد همه ی آن دردهایی را که همچون تیر جان می درند. ای پرستار دعای […]

مصاحبه اختصاصی با پرستاران مرکز توانبخشی حضرت ابوالفضل (ع) رودبار:

درفک خبر/ زیبایی و سپیدی وجودت با هم آمیخته تا پیام آور سلامتی باشد برای درد کشیدگان دنیایی… آن گاه که زخمی بر دلی می نشیند نگاه آرامت التیام می بخشد همه ی آن دردهایی را که همچون تیر جان می درند. ای پرستار دعای همه دردمندان دنیا بدرقه راهت باشد برای اینکه سینه ات همیشه لبریز از ایمان و یقین است و در همه ی اعصار شنونده ی دردها بوده ای. گاه گاهی دردها چشمانمان را باز می کنند به دنیایی جدید دنیایی که یاد می دهد قدر عافیت را باید دانست و تو در این میانه چه یاریگرانه دست می گیری… خداوند پشت و پناهت که گل‌های پژمُرده و شاخه‌های شکسته را به زیبایی پیوند می دهی و جوانه زدن را بار دیگر یادآور می شوی… پرستاری مبارکت باشد که دستانت همیشه سرشار از مهر است. در ادامه با سه تن از پرستاران مرکز سالمندان حضرت ابوالفضل(ع) شهرستان رودبار بمناسبت میلاد حضرت زینب(س) گفت و گو داشته ایم که از نظر خواهید گذراند.

در مرکز سالمندان حضرت ابوالفضل(ع) همچون خانواده زندگی می کنیم

پریوش رحیمی از پرستاران مرکز توانبخشی و نگهداری سالمندان حضرت ابوالفضل(ع) شهرستان رودبار و از پرستاران بیمارستان ولیعصر رودبار در گفت و گویی با شکوفه های زیتون در خصوص روز پرستار اظهار داشت: با عشق و علاقه رشته پرستاری را انتخاب کردم. پرستاری تاثیرات مستقیمی بر زندگی شخصی من دارد زیرا علاوه بر اینکه می توانم در خانواده ام مفید باشم، می توانم در جامعه نیز خدمت کنم.

رحیمی ادامه داد: سبک زندگی این روزها که زن و مرد برای گذران زندگی در بیرون از منزل مشغول فعالیت هستند و وقت کمتری را به منزل و نگهداری از پدر و مادر سالمند خود اختصاص می دهند در بعضی از خانواده ها مشکلاتی را ایجاد کرده است. بدون شک جایگاه پدران و مادران در نزد همه محفوظ و خاص می باشد و ما دوست داریم شأن و شخصیت آنها همیشه حفظ شود چه بهتر که بتوانیم در منزل از آنها نگهداری کنیم و نگذاریم غمی در دل احساس کنند، اما برای عده ای این مهم مقدور نیست و سالمندشان به مراقبت دائم، شبانه روزی و البته تخصصی احتیاج دارد لذا ایجاد مراکز سالمندان با حفظ حرمت و شخصیت سالمند و همچنین ارائه ی خدمات تخصصی ۲۴ ساعته، موقعیتی فراهم آورد تا گره از مشکل بسیاری از خانواده ها بگشاید.

بدون شک جایگاه پدران و مادران در نزد همه محفوظ و خاص می باشد و ما دوست داریم شأن و شخصیت آنها همیشه حفظ شود چه بهتر که بتوانیم در منزل از آنها نگهداری کنیم و نگذاریم غمی در دل احساس کنند، اما برای عده ای این مهم مقدور نیست و سالمندشان به مراقبت دائم، شبانه روزی و البته تخصصی احتیاج دارد لذا ایجاد مراکز سالمندان با حفظ حرمت و شخصیت سالمند و همچنین ارائه ی خدمات تخصصی ۲۴ ساعته، موقعیتی فراهم آورد تا گره از مشکل بسیاری از خانواده ها بگشاید

رحیمی گفت: باید به این نکته توجه داشت که نگهداری سالمند در محیط امن، سالم و تخصصی سالمندان همراه با خدمات درمانی ازجمله ویزیت مستمر پزشکان مجرب و خدمات پرستاری و فیزیوتراپی بهتر از نگهداری ناقص، آسیب زننده و غیر بهداشتی از سالمند در منزل است. مرکز توانبخشی و نگهداری سالمندان حضرت ابوالفضل(ع) شهرستان رودبار با محیطی کاملا دوستانه، بومی، با امکانات تخصصی، کاملا بهداشتی و امن فضایی مملو از آرامش و دوستی را فراهم نموده و تمام پرسنل و سالمندان با هم در آن زندگی می کنیم!

رحیمی افزود: بعنوان نیروی متخصص بومی مایل بودم که در جایگاهی باشم تا بتوانم به مردم شهرم یاری برسانم حتی فراتر از وظیفه ی حرفه ای و این امر در مرکز سالمندان محقق شد. خدمت به سالمند حس بسیار ناب و دلپذیری دارد که مرا فارغ از وظیفه ی حرفه ای ام به فعالیت در این مرکز وا داشته است. زیرا کار در مرکز سالمندان بسیار عاطفی تر از فضای کار در مراکز درمانی است.

پرستار مرکز توانبخشی و نگهداری سالمند حضرت ابوالفضل(ع) خاطر نشان کرد: سالمندان از قشر آسیب پذیر جامعه ی ما هستند و ما در این مرکز در مرحله ی نخست نیازهای این عزیزان را شناسایی کرده و اقدامات مناسب برای تسکین حال روحی و جسمی آنها بکار می گیریم و مراقبت های شبانه روزی از سالمند از وظایف ما می باشد.

رحیمی در انتها ضمن تشکر از زحمات موسس و کارکنان این مرکز، میلاد حضرت زینب(س) و روز پرستار را تبریک گفت و آرزوی مشارکت های بیشتر مردم شهرستان رودبار در مرکز توانبخشی و نگهداری سالمند حضرت ابوالفضل(ع) را داشت.

التیام درد سالمندان به زیبایی های شغل پرستاری می افزاید

سارا آزموده كوشكي که از پرستاران مرکز نگهداری و توانبخشی سالمندان حضرت ابوالفضل(ع) شهرستان رودبار می باشد با اشاره به اصلی ترین دلیل خود برای حضور در شغل پرستاری گفت و گویش را آغاز نمود و اظهار داشت: میل خدمت به خلق خداوند محکمترین دلیل برای انتخاب این شغل است و همین اشتیاق فراوان سرانجام مرا در این مسیر قرار داد.

آزموده افزود: نام مقدس پرستار به انسان هایی اطلاق می شود که روز و شب نمی شناسند و تنها براي کاهش درد و آلام بیماران ميكوشند همانگونه که این هدف ما بوده و هست.

این پرستار جوان با اشاره به علاقه ی وافر خود برای حضور در لباس سپید پرستاری به دوران کودکی خود گریزی زد و گفت:  از دوران کودکی به محیط بیمارستان و ارتباط با بیمار علاقه فراوانی داشتم و هميشه این فکر در ذهنم جای خود را حفظ می کرد که  یک روزی در جایگاهی قرار بگیرم که بتوانم به بیماران کمک و یا دردی را التیام بخشم.

وی ادامه داد: بعد از قبولی در رشته پرستاری و پس از گذشت چهار سال تحصیل در این رشته از سال ٩٥ مشغول به فعالیت در بیمارستان ولیعصر (عج) رودبار به عنوان نیروی طرحي شدم که بعد از مدتی با اشتیاق به خدمت در کنار سالمندان گرامی فعالیت به عنوان پرستار در مرکز سالمندان حضرت ابوالفضل (ع) رودبار نیز به این برنامه کاری افروده شد.

آزموده با اشاره به خانه سالمندان و اهمیت وجود چنین مراکز خدماتی در شهرستان رودبار اظهار داشت: ما همیشه قادر به انتخاب نوع زندگیمان در سنین سالمندی نیستیم. به عنوان مثال در شرايطي که شخصی دچار آلزایمر پیشرفته باشد و یا سالمندی که تنها زندگی می كند و کسی را برای نگهداری از خود در دسترس ندارد خانه شخصی محل مناسبی برای زندگی نیست، بلکه بهترین گزینه زندگی در مراکز نگهداری سالمندان است.

آزموده تصریح کرد: پرستاري همیشه منوط به مراقبت از افراد جوان و با شرایط خوب نیست برای یک پرستار فرقی نمی کند که بیمارش جوان باشد یا کهنسال، ثروتمند باشد یا فقیر، زن باشد یا مرد؛ بلکه وی سعی می کند تا در تمام مواقع به وظیفه ای که برای آن پا به این عرصه گذاشته عمل کند و این یکی از زیباترین جلوه های شغل پرستاری است. پرستاری از سالمندان نیز در این مقوله جای می گیرد هر چند که این کار به زیبایی بیشتر پرستاری می افزاید. در پایان باید بگویم این شغل را دوست دارم و به همه ی جنبه های آن خواه التیام درد در سالمندان باشد خواه نباشد عشق می‌ورزم.

خانه های سالمندان، مکانی مناسب برای آرامش سالمند

 صدیقه لاریجانی پرستار ۲۶ ساله مرکز توانبخشی و نگهداری سالمندان حضرت ابوالفضل(ع) شهرستان رودبار در گفت و گویی با شکوفه های زیتون خاطر نشان کرد: در خانواده ای فرهنگی رشد یافتم و علیرغم مخالفت های پدر و مادر و تلاش آنها برای ورود به آموزش و پرورش، علاقه را سر لوحه مسیرم قرار دادم و در رشته پرستاری پای نهادم‌.‌ کمک کردن، همدلی و همدردی با مردم در شرایط سخت حس خوبی است که در این مسیر تجربه کردم. در حال حاضر علاوه بر اتاق عمل بیمارستان ولیعصر رودبار در مرکز سالمندان حضرت ابوالفضل(ع)، مشغول خدمت می باشم.

معتقدم پرستاری از سالمندان با توجه به شرایطی که دارند عشق، علاقه و صبوری بسیار زیادی را می طلبد که در مرکز توانبخشی و نگهداری سالمندان حضرت ابوالفضل (ع) شاهد این عشق و علاقه از سوی تمام همکاران، پرستاران، مراقبین، اعضای هیئت مدیره و دیگر کارکنان هستیم که از سالمندان همچون مادران خویش نگهداری می کنند تا بهترین راحت ترین و آرام ترین لحظات را برایشان به وجود بیاورند.

لاریجانی در خصوص مراکز سالمندان گفت: پیش از اینکه پرستار سالمندان باشم نگاهی از دور به خانه سالمندان داشتم که توام با دلسوزی و ترحم بود اما زمانی که در خدمت مادران عزیز این مجموعه درآمدم با این واقعیت روبرو شدم که برخی از سالمندان نیاز به مراقبت های ۲۴ ساعته و تخصصی دارند که از توان خانواده هایشان خارج است، همچون آلزایمر، فلج های ناشی از سکته های قلبی، نابینایی، بیماری های اعصاب و روان و… . علاوه بر این کوچیکترین غفلت از آنها ممکن است صدمات جبران ناپذیری را به همراه داشته باشد. بنابراین خانه های سالمندان به سبب مراقبت های شبانه روزی از سالمندان این رفاه و آرامش و آسایش را در وهله اول به سالمند و سپس آسودگی خاطر از سلامت و مراقبت های تمام وقت را به خانواده هایشان هدیه می دهد. من نیز نخستین تجربه حضور در این مرکز را از دستاورد های مسیرم می دانم و تمایل به ادامه فعالیت در چنین مراکزی دارم.

لاریجانی در خصوص مرکز توانبخشی و نگهداری سالمندان حضرت ابوالفضل(ع) شهرستان رودبار خاطر نشان کرد: نکته ای که در رابطه با این مرکز جلب توجه می کند جانمایی ساختمان در محله تکلیم و در یک مکان بسیار زیبا با چشم اندازی فوق العاده است. از دیگر امتیازات این مرکز می توان به آب و هوای بسیار مطبوع با تمامی امکاناتی که سالمندان در خانه خود به آن دسترسی دارند از جمله تلویزیون، تردمیل، ولیچر، واکر برای سالمندان با مشکلات حرکتی، محیطی آرام، بسیار پاکیزه و پرسنلی دلسوز که عاشقانه به سالمندان خدمت می کنند‌ اشاره کرد.

وی ادامه داد: پرستاری از سالمند با پرستاری از بیمار در محیط بیمارستان کاملا متفاوت است. شاید در محیط بیمارستان فرصت برای ابراز عشق و علاقه به بیمار به میزان چشمگیری نباشد اما در خانه سالمندان، سالمند خانواده اش را هر لحظه در کنارش نمی بیند بنابراین علاوه بر کارهای تخصصی درمانی که برایشان انجام می دهیم برخی اوقات در کنارشان می نشینیم و خاطرات خوبشان را مرور می کنیم تا لبخندی به لب هایشان بیاوریم. دیدن لبخند آنها همان احساس رضایتی را در من بوجود می آورد که همیشه به دنبالش بودم.

برخی ممکن است خانواده هایی را که عزیزان خود را به مراکز سالمندان می سپارند سرزنش کنند اما تجربه حضورم در این مرکز سبب شد تا دیگر کسی را اینگونه قضاوت نکنم

این پرستار از سخت ترین لحظات شغلش نیز گفت: بزرگترین سختی که این رشته دارد همراه بودن با آدم ها در لحظات سخت و دردناکشان و دیدن اندوه آنهاست. می توان به استرس کاری، شب بیداری و… اشاره کرد که البته دیدن روند بهبودی بیماران و بدست آوردن سلامتی شان تمام این سختی ها را به شیرینی تبدیل می کند.

لاریجانی به نکات مثبت پرستاری نیز اشاره نمود و اظهار داشت: شاید پرستاری از سالمندان باعث شده هیچکس را قضاوت نکنم. ممکن است افرادی که خانواده هایشان را به مراکز سالمندان می آوردند از سوی دیگران سرزنش شوند اما وقتی با مشکلاتی که سالمند با آن ها مواجه است از نزدیک برخورد می کنیم می بینیم که نگهداری از آنها با توجه به بیماری های زمینه ای کاری بسیار طاقت فرسا می باشد که نیازمند مراقبت های تمام وقت است. از تاثیرات دیگر پرستاری از آنها به افزایش صبوری و شکیبایی می توان اشاره داشت.

وی در انتها ضمن تبریک این روز به تمام پرستاران که عاشقانه در این رشته مشغول به فعالیت هستند گفت: از آقای رضا کاظمی تکلیمی موسس مرکز توانبخشی و نگهداری سالمندان حضرت ابوالفضل (ع) به سبب دلسوزی ها، پیگیری ها و مهربانی های شان که همیشه همراه ما بوده و هست کمال تشکر را دارم و همچنین از سرکار خانم دوستی که همیشه در این مسیر همراه ما بودند و پیگیر دغدغه ها و مشکلات سالمندان عزیز هستند تشکر می کنم.


                					
آخرين اخبار
پر بحث ترين
ویروهاستینگ
پست بانک رضایی
لاستیک فروشی حبیبی
زیتون حاج صفری و پسران
کانال تلگرام درفک خبر
کانال درفک خبر
محل كد آمار