یادداشت روز؛

چرا زبان های مادری گیلان رو به زوال است؟

بابک قلیزاده دارستانی
تاریخ انتشار: دوشنبه 30 دسامبر 2019 | 07:41 ق.ظ
چرا زبان های مادری گیلان رو به زوال است؟ درفک خبر/ بنا بر آمار سازمان فرهنگی هنری یونسکو بیش از دو هزار زبان های مادری در دنیا وجود دارد که مردم بدان تکلم می کنند . متاسفانه این زبان ها رو به زوال می باشند که باید این هشدار را جدی گرفت. تنوع اینگونه زبان ها در کشورمان آنقدر متنوع است که می بایست […]

درفک خبر/ بنا بر آمار سازمان فرهنگی هنری یونسکو بیش از دو هزار زبان های مادری در دنیا وجود دارد که مردم بدان تکلم می کنند . متاسفانه این زبان ها رو به زوال می باشند که باید این هشدار را جدی گرفت.

تنوع اینگونه زبان ها در کشورمان آنقدر متنوع است که می بایست در حفظ و پاسداری از آن کوشا باشیم .در استان گیلان زبان های مادری را به سه نوع می توان تقسیم کرد:
1- زبان گیلکی 2- زبان تالشی 3- زبان تاتی رودباری

این سه نوع زبان بیشتر با زبان فارسی درآمیخته شده بطوریکه خیلی از واژگان اصیل اینگونه زبان ها امروزه تکلم نمی شود. اشعار و داستان های نوشته شده در جراید و محلات استان بطور اعم فارسی است تا زبان اصیل.

برای احیاء اینگونه واژگان تحقیقات میدانی و گسترده کم تری صورت گرفته و نمی توان آنان را پیدا کرد. ما امروز اسیر روزمره گی شدیم برای آموزش اینگونه زبان ها صرفا به چند آموزش هفتگی که در حد خود قابل تقدیر می باشد بسنده کرده ایم. کانون خانواده و آموزش به فرزندان که باید نوک پیکان آن می باشد از گفتگو و آموزش آن به فرزندان اباء دارند و آن را نوعی تحقیر می شمارند.نخبه گان و فرهیختگان در صف اول مقدم اینگونه زبان ها هستند که می بایست هسته های اولیه آن را در خاتواده تشکیل دهند. اگر زبان ترکی توانسته به رغم همه مشکلات در همه نقاط کشور پایدار بماند فقط به اهتمام مردم ترک زبان بوده که در گفتگوی آن هیچ گونه ابائی نداشته و ندارند….

و این همان حلقه گمشده حفظ و گسترش زبان های مادری در گیلان است. این ارکستر که باید متشکل از دستگاه های فرهنگی نظیر صدا و سیما ، آموزش و پرورش ، اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و اصحاب رسانه و جراید و مجلات و نویستدگان و شاعران و نخبه گان و فرهیختگان باید با هارمونی لازم این تعصب و همیت را برای حفظ و پاسداری از اینگونه زبان ها را به داخل کانون خانواده ها باز گردانند تا از زوال آن جلوگیری کنیم .

به امید آن روز

آخرين اخبار
پر بحث ترين
ویروهاستینگ
پست بانک رضایی
لاستیک فروشی حبیبی
زیتون حاج صفری و پسران
کانال تلگرام درفک خبر
کانال درفک خبر
محل كد آمار