ناخدایکم و تکاور دریایی، بهرامی طی مصاحبه ای با خبرنگار نشریه درفک خبر مطرح کرد:

مردم یاری؛ یکی از سیاست های نیروهای مسلح به ویژه ارتش جمهوری اسلامی می باشد.

M.R.M
تاریخ انتشار: پنج‌شنبه 28 نوامبر 2019 | 20:06 ب.ظ
مردم یاری؛ یکی از سیاست های نیروهای مسلح به ویژه ارتش جمهوری اسلامی می باشد. درفک خبر/ نیروی دریایی، همچون سایر نیروها در آب های خلیج فارس و مرزهای آبی كشور در عرصه ی دفاع مقدس از كشور اسلامی مان چون نگینی درخشنده و بر عرشه ی كشتی افتخار و صلابت خود استوار ایستاده است. رویارویی آنان با نیروی دریایی دشمن و آن همه افتخارات رزم و رشادت و شهادت […]

درفک خبر/ نیروی دریایی، همچون سایر نیروها در آب های خلیج فارس و مرزهای آبی كشور در عرصه ی دفاع مقدس از كشور اسلامی مان چون نگینی درخشنده و بر عرشه ی كشتی افتخار و صلابت خود استوار ایستاده است. رویارویی آنان با نیروی دریایی دشمن و آن همه افتخارات رزم و رشادت و شهادت و نیز كنترل و بازرسی كشتی ها در خلیج فارس و تنگه ی هرمز و مهمتر از همه نبرد قهرمانانه آنان در برابر متجاوزان و حضور جدی آنان در آب های بین المللی، نشانه ی اقتدار و اعتبار این نیروی راهبردی و سرافراز است و ملت ایران باید به چنین ارتش مؤمن و وفادار افتخار كند.

امام خمینی (ره) به مناسبت رشادت ها و دلاور مردی های نیروی دریایی ارتش در دفاع از جزایر، بنادر، سواحل و دریاهای كشور و به ویژه دفاع از آبادان و خرمشهر و آب های نیلگون خلیج فارس در دوران جنگ تحمیلی و در نطفه خفه كردن نیروی دریایی دشمن بعثی، در ابتدای دوران دفاع مقدس، با تأیید امام هفتم آذر روز نیروی دریایی ارتش نام گرفت تا همه ساله حماسه ی با شكوه دریادلان نیروی دریایی و یاد شهدای عزیز و گرانقدر دریایی گرامی داشته شود. هفتم آذر سالروز حماسه آفرینی پرسنل ناوچه ی موشك انداز «پیكان» می باشد. یوم الله هفتم آذر تبلور ایثار و جان فشانی های پرسنل قهرمان و جان بر كف نیروی دریایی در برقراری ثبات و امنیت در آب های نیلگون خلیج فارس و دریای عمان می باشد. به همین مناسبت نشست خبری فرماندهی مرکز آموزش تفنگداران و تکاوران قمر بنی هاشم(ع) منجیل با اصحاب رسانه شهرستان رودبار روز یکشنبه ۳ آذر برگزار شد که در ادامه ماحصل آن را از نظر خواهید گذراند.

معرفی

ناخدایکم و تکاور دریایی ستاد گودرز بهرامی، متولد ۱۳۵۳ استان کرمانشاه که در سال ۱۳۷۳ وارد دانشگاه افسری امام علی (ع) نیروی زمینی و در سال ۱۳۷۷ فارغ التحصیل شد، در فرماندهی مرکز آموزش تفنگداران و تکاوران قمر بنی هاشم (ع) منجیل حضور یافته و دوره های مختلف مقدماتی را تا سال ۱۳۹۰در این پایگاه گذراند. از سال ۹۰ تا ۹۷ در منطقه یکم تیپ عملیات ویژه حضور یافت و از ۱۵ مهر ماه ۹۷ به عنوان فرمانده پایگاه نیروی دریایی منجیل منصوب گردید.

ورود به ارتش

با توجه به ماهیت منطقه غرب کشور تمایل نیروهای جوان این منطقه نسبت به سایر نقاط کشور به عضویت در ارتش جمهوری اسلامی ایران بیشتر می باشد. خودم نیز یک سال سرباز معلم بودم  و با توجه به علاقه ای که در من وجود داشت و توصیه چندین نفر از نزدیکانم که در ارتش حضور داشتند تصمیم گرفتم در دانشکده افسری ارتش ثبت نام نمایم و وارد ارتش شوم.

همچنین با وجود سن کمی که در جریان جنگ تحمیلی علیه کشورمان داشتم اما خاطرات آن دوران به خوبی در ذهنم مانده است و بیگانه با جنگ نیستم و حدود دو ماه به صورت اختیاری در جنگ شرکت کردم.

خدمت در نیروی دریایی

شناخت چندانی از نیروی دریایی نداشتم. زمانی که وارد ارتش شدم به عنوان دانشجوی دانشگاه افسری در نیروی زمینی فعالیت می کردم و بعد از فارغ التحصیلی به عنوان سهمیه به نیروی دریایی منتقل شدم و در واقع من از زمانی که وارد دانشگاه افسری شدم نسبت به نیروی دریایی شناخت پیدا کرده و علاقمند به حضور در این بخش شدم.

مأموریت اصلی نیروی دریایی

نیروی دریایی وظیفه ی خطیر حفاظت از سواحلی به طول بیش از ۳۰۰۰ كیلومتر در شمال و جنوب و همچنین دفاع از آب های ساحلی و منابع حیاتی و استراتژیك كشور را به عهده دارد و همواره به عنوان یك وزنه ی تعیین كننده در منطقه ی خلیج فارس و دریای عمان به حساب می آید. این نیرو با یگان های شناور دریایی، تفنگداران و تكاوران، اسكادران های هوانا و هوادریا – واحدهای پروازی نیرو – و با غواصان آبدیده و یگان های زیر سطحی كیلو كلاس بر حوزه های تحت حفاظت و حراست خود در خلیج فارس و دریای عمان و دریای خزر تسلط كامل دارد و هر نوع فعالیتی را از سوی دشمن در محدوده ی قانونی خود خنثی می نماید.

ناوهای جنگی كشور ایران با توجه به حضور دریایی قدرت های جهانی در اقیانوس هند و دریای عمان، در طول جنگ تحمیلی و پس از آن، دست به تدابیر امنیتی زده و با نظارت كامل بر حضور كشتی های جنگی بیگانه، آمادگی خود را جهت مقابله با تهدیدات احتمالی آنها حفظ كرده اند. اجرای مانورهای متعدد به نمایش گذاشتن توان رزمی، عملیاتی در منطقه استراتژیك خلیج فارس، در مقاطع حساس دوران دفاع مقدس و پس از آن تاكنون، نشان دهنده ی حضور قدرتمندانه ایران در منطقه و حاكمیت آن بر آب های خلیج فارس بوده و هست.

هفتم آذر ماه روز نیروی دریایی

قبل از اینکه صدام بر علیه کشورمان اعلام جنگ کند این پیش بینی ها از سوی نیروی دریایی صورت گرفته بود و بارها به مقامات بالادستی اعلام کرده بودند که احتمال حمله صدام وجود دارد. در همان زمان یک نیروی رزمی ۴۲۱ از سوی نیروی دریایی تشکیل شد که از تاریخ ۱۰ آبان ماه الی ۷ آذر ماه یک سری سلسله عملیات هایی با نام های اشکان، شهید صفرپور و مروارید در سال ۵۹ انجام داد.

عملیات مروارید یکی از عملیات‌های نیروی دریایی ایران در جنگ ایران و عراق بود که در ۷ آذر سال ۱۳۵۹ با پشتیبانی نیروی هوایی ارتش برای بمباران بندر ام‌قصر و دو سکوی نفتی مهم عراق؛ البکر و الامیه در ساحل اروندرود انجام شد. این عملیات تکمیل‌کننده دو عملیات پیشین بود که توسط «نیروی رزمی ۴۲۱» اجرا شده بود.

در آن زمان بخش مهمی از بارگیری و تخلیه کالا برای عراق از طریق بندر ام‌القصر که در ساحل غربی اروند رود است، انجام می‌گرفت. و بخش مهمی از صدور نفت عراق هم از طریق دو سکوی عظیم نفتی البکر و الامیه واقع در مصب اروندرود عملی می‌شد. که با عملیات مروارید این سکوهای نفتی منهدم شدند و عملاً صدور نفت عراق از طریق دریا قطع گردید.

بدین ترتیب، رفت و آمد کشتی‌های نفت کش و تجاری برای کشور عراق که از این طریق انجام می‌گرفت و برای عراق در زمان جنگ نقش اساسی و تعیین‌کننده داشت، ناممکن شد. از آن سو، ۹۰ درصد از صادرات و واردات ایران که از طریق دریا بود با پیروزی نیروی دریایی ایران و سیادت دریایی ایران در خلیج فارس، امکان‌پذیر بود.

نیروی دریایی در عملیات هایی چون کوی ذوالفقاری، پشتیبانی در دفاع از آبادان (عملیات ثامن الائمه)، بیت المقدس، خیبر، بدر و والفجر ۸ حضور گسترده ای داشت

برنامه های مرکز به مناسبت روز نیروی دریایی

حضور و سخنرانی در نماز جمعه شهر منجیل، حضور و سخنرانی در مدارس، حضور در گلزار شهدا، دیدار با خانواده های شهدا و جانبازان و نصب پلاکاردهایی در سطح شهرستان

اقدامات عملیاتی نیروی دریایی ارتش بعد از پایان جنگ ۸ ساله

اعزام ۱۰ ناوگروه صلح و دوستی به کشورهای سریلانکا، روسیه، پاکستان، آذربایجان و قزاقزستان و اعزام ۶۴  ناوگروه به اقیانوس هند، خلیج فارس، باب المندب، دریای سرخ، دریای مدیترانه، اقیانوس اطلس، تنگه مالاگا و دریای چین در طول ۴۰ سال اخیر توسط نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران صورت گرفته است

ناوگروه ایران ۱۹ درگیری با دزدان دریایی داشته و در عملیات ویژه که همراهی با کشتی ها می باشد ۲۳۵ درگیری رخ داده که ۷۱ هزار و ۴۲ رهگیری توسط ناوگروه های ما صورت گرفته و ۱۳ هزار و ۱۸۴ مورد شناور غیرنظامی رهگیری شده است که در این بین زمان درگیری ناوگروها ۳۸۸۶ روز بوده که در مسافتی حدود ۸۳۴۹۷۳ کیلومتر طی شده است.

عملیات رعد۱ به آزادسازی کشتی ما که توسط دزدان دریایی ربوده شده بود انجامید و رعد ۲ که کشتی چینی ربوده شده توسط دزدان دریایی را نجات دادیم.

تنگه هرمز و حساسیت های ایجاد شده در رابطه با این تنگه

تنگه هرمز جزو تنگه های استراتژیک دنیا می باشد که کشتی های نفتکش و تجاری کشورهای دنیا از آن تردد می کنند. حفاظت از تنگه هرمز با همکاری سپاه و ارتش صورت می گیرد. این تنگه در اختیار جمهوری اسلامی می باشد و بستن این تنگه کار سختی نیست. می توانیم با در اختیار گرفتن این تنگه اقتصاد جهان را فلج کنیم. اما کشور در این مسیر اقدام به خویشتن داری نموده است.

مرکز آموزشی تفنگداران و تک آوران قمر بنی هاشم (ع)

این مرکز تنها مرکز آموزش تفنگدار و تکاور نیروی دریایی در کشور می باشد. تمام تکاوران و تفنگدارانی که فارغ التحصیل می شوند در این پایگاه آموزش دیده اند.

در سال های اخیر تغییر و تحولات خوبی از نظر سخت افزاری و نرم افزاری را در این پایگاه شاهد بوده ایم. آموزش ها به شیوه عملی و تئوری با توجه به تجهیزات به نحو قابل قبولی ارتقاء یافته و در حال حاضر در این پایگاه انجام می شود و حتی سابقه آموزش به کشورهای دوست  همسایه را دارد و این آمادگی وجود دارد که بحث آموزش به نیروهای نظامی کشورهای همسایه ادامه یابد.

حوزه وظایف این مرکز آموزش

این مرکز یک مرکز آموزشی می باشد؛ اما در رزمایش ها حضور فعالی دارد و افرادی که در این مرکز آموزش ها را می گذرانند در رزمایش های مختلف شرکت می کنند. به عنوان مثال در زمان جنگ، در ابتدای حمله رژیم بعث در همان ابتدا نیروهای این آموزشگاه به منطقه اعزام و از خاک کشور دفاع کردند.

سطح آموزشی و تجهیزاتی نیروی دریایی

کتب آموزشی نیروی دریایی هر ۳ سال بروز می شود. و برنامه های آموزشی این نیرو با دیگر کشورهای قدرتمند دنیا برابری می کند و اینگونه نیست که کشورهای اروپایی و آمریکایی در این حوزه از ما بهتر باشند

تجهیزات نیروی دریایی تماماً بومی می باشد به گونه ای که نیازهای این نیرو را تأمین می کند اما اینکه بخواهیم ادعا کنیم این تجهیزات همطراز با تجهیزات کشورهای غربی است، نه اینگونه نیست اما با همین تجهیزات قدرت و توان نیروی دریایی در سطح بالایی می باشد.

در زمان پهلوی این پایگاه شاهد مستشاران خارجی بود و نیروهای ما زیر نظر این افراد آموزش می دیدند و به خیال خود بعد از انقلاب ما به آنها وابسته خواهیم بود که خوشبختانه اینگونه نیست. نیروی دریایی قطعات مورد نیاز خود را توسط نخبگان این حوزه ساخته و بومی سازی می کند. نیروی دریایی هم اکنون تجهیزاتی مانند موشک سینا، ناوشکن جماران، ناوشکن سهند، ساخت زیر دریایی نیمه سنگین فاتح و به همت نیروهای کشور وارد ناوگان نظامی کرده است. همچنین ایران جزو معدود کشورها در حوزه ساخت زیردریایی می باشد.

پشتیبانی نیروی دریایی در حوادث شهرستان رودبار

یکی از سیاست های نیروهای مسلح به ویژه ارتش جمهوری اسلامی و با توجه به تاکیدات فرماندهی ارتش؛ بحث مردم یاری می باشد. در شهرستان با توجه به کم جمعیت بودن آن، نیروی دریایی دارای امکانات خوبی است که وظیفه خود می داند از این امکانات در مواقع لزوم استفاده کند. نیروی دریایی در هر زمان که احساس کند می تواند در رفع شرایط بحرانی تاثیر گذار باشد وارد میدان خواهد شد. در زمینه آتش سوزی های شهرستان با توجه به وضعیت خوب بارندگی در سال اخیر و در پی آن رویش علف، متاسفانه آتش سوزی های فراوانی را شاهد بودیم که نیروی دریایی اقدام به خاموشی و مهار آنها نموده است. آتش نشانی شهر منجیل در حال حاضر امکان فعالیت ندارد و در مواقع ضروری تنها آتش نشانی این مرکز به محل حادثه اعزام خواهد شد.

پشیبانی و حمایت نیروی دریایی در شهرستان رودبار تنها در عرصه سوانحی مانند آتش سوزی نمی باشد چرا که به ادارات مختلف مانند شهرداری، اداره برق، گاز و … تجهیزات و کمک های لازم ارائه می شود. در زمینه نجات غریق در عملیات های مختلف در شهرستان حضور داریم و تمامی اینها را وظایف خود می دانیم. همچنین چندی پیش در ایستگاه CNG  شهر منجیل فردی درصدد خرابکاری بود که اگر نیروهای ما به موقع وارد عمل نمی شدند اکنون شاهد فاجعه ای بزرگ بودیم. نیروی دریایی همواره در تلاش است تا خدمت رسانی در زمان حوادث را در سراسر شهرستان رودبار پوشش دهد تا از میزان خسارت در مناطق مختلف شهرستان کاسته شود.

ارائه خدمات مختلف به شهروندان

استخر شنای نیروی دریایی تنها برای رفاه حال شهروندان ساخته شده است به گونه ای که نیروی دریایی هیچگونه سود و منفعتی از آن نمی برد. در کنار این مجموعه اقدام به راه اندازی فروشگاهی در جهت فروش میوه با قیمت مناسب نموده ایم چراکه شاهد قیمت های فزاینده ای در میوه فروشی های سطح شهر بودیم. افتتاح کارواش نیز به همین صورت بوده و در تمامی این موارد مرکز به هیچ وجه به دنبال منافع اقتصادی نبوده و تنها به رفاه حال کارکنان و شهروندان می اندیشد. در این مسیر ما شاهد سنگ اندازی هایی از برخی مدیران بودیم اما پایگاه به هیچ وجه کوتاه نخواهد آمد و به این مسیر با هدف خدمت رسانی به مردم ادامه خواهد داد.

مرکز با هدف خدمات دهی به کارکنان و شهروندان این بخش ها را راه اندازی کرده است که در این بین رقابتی به وجود خواهد آمد که منجر به بهبود کیفیت در این قسمت ها خواهیم بود. پایگاه در تلاش است فرصت های شغلی مختلفی را که مستقیما با اقتصاد مردم سروکار دارد ایجاد کرده تا در این برهه سخت باری را از دوش خانواده ها بردارد.

خوشبختانه بیش از ۹۰ درصد مردم از این اقدامات اعلام خرسندی نموده و استقبال کرده اند به گونه ای که حتی از شهرهای اطراف برای خرید و رفع مایحتاج خود به این مرکز مراجعه می کنند. همچنین در ادامه قصد راه اندازی رستوران سنتی و بهداری با امکانات بسیار مناسب در پایگاه داریم.

آخرين اخبار
پر بحث ترين
ویروهاستینگ
پست بانک رضایی
لاستیک فروشی حبیبی
زیتون حاج صفری و پسران
کانال تلگرام درفک خبر
کانال درفک خبر
محل كد آمار