داستان تکراری؛

مسمومیت تعدادی از شهروندان به دلیل مصرف پنیر فاسد در رودبار

f.ah.kh
تاریخ انتشار: دوشنبه 4 نوامبر 2019 | 17:00 ب.ظ
مسمومیت تعدادی از شهروندان به دلیل مصرف پنیر فاسد در رودبار به گزارش پایگاه خبری تحلیلی درفک خبر به نقل از شکوفه های زیتون؛ بهداشت عبارت است از علم و فن پيشگيرى از بيمارى‌ها، افزايش طول عمر، آموزش بهداشت فردى به اشخاص، ارائه خدمات پزشکى و پرستارى به‌ منظور تشخيص فورى درمان، توسعه و تکميل خدمات اجتماعى جهت رفع نيازمندى‌ هاى مردم و تأمين وسايل زندگى […]

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی درفک خبر به نقل از شکوفه های زیتون؛ بهداشت عبارت است از علم و فن پيشگيرى از بيمارى‌ها، افزايش طول عمر، آموزش بهداشت فردى به اشخاص، ارائه خدمات پزشکى و پرستارى به‌ منظور تشخيص فورى درمان، توسعه و تکميل خدمات اجتماعى جهت رفع نيازمندى‌ هاى مردم و تأمين وسايل زندگى به ‌نحوى که هر فرد بتواند از سلامت و طول عمر بيشترى برخوردار گردد. بهداشت، حالت بهبود و سلامت کامل جسمانى، روانى و اجتماعى است و تنها به فقدان بيمارى يا عدم نقص عضو محدود نمى‌شود. اما گویی این توضیح برای مسئولین مربوطه این شهرستان تعریف نشده و ناآشنا است. تشخیص سلامت انسان ها تنها به انجام اقداماتی از جمله فشارخون و کنترل قند خون رایگان محدود نمی شود چرا که موارد جدی تری نیز بخصوص در این شهرستان به دلیل تراکم محلات ییلاقی و روستایی خود نمایی می کند. خردادماه سالجاری بود که خبری مبنی بر مسمومیت پنج نفر از اهالی پایین بازار شهر رودبار بر اثر استفاده از پنیر آلوده به سم بوتولیسم شنیده شد. این افراد پس از استفاده از این پنیر آلوده دچار علائم تهوع، سردرد و … شده و به بیمارستان شهر رشت منتقل شدند. متاسفانه بدلیل خطرناک بودن این سم روند درمان مبتلایان بسیار طولانی شد و حتی یک نفر از آنها چند ماه در اغما به سر برد. دیگر افراد پس از گذراندن حدود یک تا دو ماه دوره درمانی با تجهیزات پزشکی از جمله کپسول اکسیژن و با حالی نه چندان مساعد ترخیص و تحت درمان خانگی قرار گرفتند. اکنون این افراد تا حدی سلامت خود را به دست آورده اند اما از عدم نظارت مرکز بهداشت و درمان گلایه مند هستند. با پیگیری ها و تحقیقات صورت گرفته از سوی مرکز بهداشت و درمان شهرستان منبع این پنیر به استان زنجان رسید. این پنیر حدود یکسال در شرایطی نامطلوب نگهداری شده و به علت نرسیدن اکسیژن به آن فاسد بود. اما علائم ظاهری در آن دیده نمی شد و همشهریان بدون اطلاع از این قضیه پنیر را خریداری و مصرف نمودند. هرچند که پس از این حادثه اقدامات لازم برای مقابله با گسترش این سم با حضور نماینده دانشگاه علوم پزشکی صورت گرفت و دستورات لازم برای جمع آوری تمامی پنیرهای توزیع شده توسط شرکت تولید کننده مستقر در استان زنجان داده شد اما نوشدارو پس از مرگ سهراب چه فایده دارد؟

آمارهای مختلفی از تعداد افراد مسموم شنیده می شود. مدیر شبکه بهداشت شهرستان تعداد آنها را ۱۵، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان تعداد آنها را ۱۲، صدا و سیمای گیلان تعداد آنها را ۱۳ و اهالی منطقه تعداد را ۲۰ نفر اعلام نموده اند. این چندگانگی اطلاعات دلیل محکمی دال بر نبود نظارت کافی یا امتناع از بیان صحت موضوع دارد.

اکنون با گذشت کمتر از پنج ماه بار دیگر این مشکل در شهرستان مشاهده شده و این بار ۱۵ نفر از اهالی شهر رودبار دچار این مسمومیت شده اند. اما آمارهای متناقصی از تعداد افراد مسموم شنیده می شود. دکتر صمد بختیار مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان رودبار تعداد آنها را ۱۵، فردین مهرابیان معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی گیلان تعداد آنها را ۱۲، صدا و سیمای گیلان تعداد آنها را ۱۳ و اهالی منطقه تعداد را ۲۰ نفر اعلام نموده اند. این چندگانگی اطلاعات دلیل محکمی دال بر نبود نظارت کافی یا امتناع از بیان صحت موضوع دارد. در ادامه گفت و گویی از مصاحبه بختیار و مهرابیان می خوانید. فردین مهرابیان، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی گیلان با بیان اینکه این افراد با علائمی از جمله تهوع، سردرد، درد شکم  و … به مراکز درمانی مراجعه کردند، اظهار داشت: در آزمایش ها مشخص شد که این افراد به دلیل سم بوتولیسم دچار مسمومیت شدند.

صمد بختیار مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان رودبار نیز از مسمومیت ۱۵ نفر در شهرستان رودبار به دلیل سم بوتولیسم خبر داد. دکتر بختیار افزود: ۱۵ نفر در مراسم یادبود یکی از درگذشتگان در محله دارستان، بر اثر خوردن لقمه‌های نان و پنیر آلوده به باکتری کلوستریدیوم بوتولینوم، مسموم شدند. مدیر مرکز بهداشت و درمان شهرستان رودبار خاطر نشان کرد: در حال حاضر، پنج نفر از این افراد مرخص شده، هشت نفر در بیمارستان رازی، یک نفر در بیمارستان قزوین و یک کودک در بیمارستان ۱۷ شهریور رشت بستری هستند و اقدامات درمانی و بهداشتی توسط متخصصان پزشکی و تیم بهداشتی این استان برای این افراد در حال انجام است. وی ادامه داد: کارشناسان مرکز بهداشت و درمان شهرستان نیز در حال بررسی بهداشت محیط مربوطه می باشند. صمد بختیار از شهروندان خواست تا مواد غذایی را از فروشگاه های معتبر خریداری کرده و به تاریخ تولید و انقضاء آن توجه داشته باشند. همچنین از مواد غذایی که مورد تایید بهداشت نیست همچون تهیه پنیر یا زیتون پرورده در منازل که منبع تولید و انتقال این سم است خودداری نمایند. بوتولیسم، یک نوع مسمومیت غذایی جدی اما غیرمسری است که بیشتر در اثر خوردن غذای آلوده به سمی خطرناک به نام بوتولینیوم به وجود می آید، بوتولینیوم در خاک وجود داشته و در شرایط مساعد شامل تاریکی، رطوبت و یک محیط بی هوازی رشد و تکثیر پیدا کرده و از خود سم ترشح می کند. این سم روی سیستم اعصاب مرکزی فرد تاثیر گذاشته و به بروز علائمی همچون تار شدن دید یا دو بینی، افتادن پلک های چشم، خشکی دهان، انقطاع تکلم، مشکل در بلع غذا یا مایعات، استفراغ، ضعف دست یا پا و فلج شدن در شرایط حاد منجر می شود.

آخرين اخبار
پر بحث ترين
ویروهاستینگ
پست بانک رضایی
لاستیک فروشی حبیبی
زیتون حاج صفری و پسران
کانال تلگرام درفک خبر
کانال درفک خبر
محل كد آمار