عرب رئیس گروه ارزیابی حسی روغن زیتون ایستگاه تحقیقات زیتون رودبار در همایش بزرگ ارزیابی حسی روغن زیتون کشور مطرح کرد:

ترویج علم ارزیابی حسی روغن زیتون ، کیفیت این ماده غذایی را تضمین می نماید .

عبدالله بشارتی
تاریخ انتشار: شنبه 19 اکتبر 2019 | 13:53 ب.ظ
ترویج علم ارزیابی حسی روغن زیتون ، کیفیت این ماده غذایی را تضمین می نماید . به گزارش پایگاه خبری تحلیلی درفک خبر؛ مهندس جهانگیر عرب رئیس گروه ارزیابی حسی روغن زیتون ایستگاه تحقیقات زیتون رودبار در همایش بزرگ ارزیابی حسی روغن زیتون کشور که با حضور مسولین کشوری ،استانی و مردم و مسولین شهرستان رودبار در محل سالن سینما زیتون شهر رودبار برگزار گردید گفت : شهرستان رودبار خدمات شایانی […]

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی درفک خبر؛ مهندس جهانگیر عرب رئیس گروه ارزیابی حسی روغن زیتون ایستگاه تحقیقات زیتون رودبار در همایش بزرگ ارزیابی حسی روغن زیتون کشور که با حضور مسولین کشوری ،استانی و مردم و مسولین شهرستان رودبار در محل سالن سینما زیتون شهر رودبار برگزار گردید گفت : شهرستان رودبار خدمات شایانی به تولید محصول زیتون در کشور نموده و نقش بی بدیلی در توسعه کشت زیتون در 26 استان کشور دارد .

وی به تاریخچه کاشت زیتون در کشور و رودبار از دیدگاه متخصصان علوم مختلف اشاره کردو گفت : پژوهش های متخصصان در علوم گوناگون از جمله : ژنتیک ، باستان شناسی ، تاریخ ،انسان شناسی و زبان شناسی ، نگاه جامع تری به کاشت زیتون در کشور و رودبار داشته اند که عبارتند از : مطالعه ژنتیکی درختان کهنسال زیتون ایران نشان می دهد که زیتون ایران هیچ شباهتی به زیتون کشورهای تولید کننده زیتون جهان نداشته و مبین وجود منابع غنی ژرم پلاسم زیتون در ایران است که ارقام مختلف زیتون رودبار از جمله زرد، روغنی، ماری….در کتاب اطلس زیتون ثبت بین المللی شده است .

وی افزود : مطالعات باستان شناسی 87 منطقه خاص در ایران نشان می دهد که در هشت منطقه ایران قدیم ، اجزا درخت زیتون کشف شده و ارتفاعات شهرستان رودبار منبع غنی ژرم پلاسم زیتون بوده است .

مهندس عرب گفت : مطالعات 1602 کتاب تاریخی مربوطه به ایران قدیم بیانگر آن است که در 528 کتاب تاریخی به توسعه کشت زیتون در ایران اشاره شده که در بسیاری از این کتب تاریخی ، نام رودبار آورده شده است.

عضو کمیته مشورتی شورای بین المللی زیتون در مادرید اسپانیا افزود : مطالعات انسان شناسی هم نشان میدهد که در فرهنگ بومی بیش از 108 نقطه از ایران قدیم انسانها به کاشت زیتون و روغن گیری به عنوان فرهنگ غذایی آشنایی داشته اند و رودبار یکی از مناطقی بوده که زیتون در اقتصاد مردم ان بسیار موثر بوده است و باعث‌ترویج زیتون در کشور شده است .

وی افزود : پژوهش های علم زبان شناسی هم نشان میدهد که در 13 زبان ایران قدیم در باره زیتون نگارش مکتوب وجود دارد و مردم رودبار در استان گیلان در هزاره قبل از میلاد به درخت زیتون ، “درخت زه دار ” می گفته اند

مهندس عرب در ادامه سخنانش به پیشگام بودن مردم رودبار در امور زیتون در کشور اشاره کرد و گفت : اولین باغات زیتون کشور در رودبار ایجاد شده و اولین ماشین آلات روغن کشی هم در رودبار نصب شده است و اولین نشریه ترویجی زیتون هم متعلق به رودبار است که صد سال پیش ثبت شده است .

و لذا رسانه ها نقش بسیار موثری در توسعه کشت زیتون و فرهنگ مصرف این میوه بهشتی در کشور دارند .

عضو کمیته شیمی روغن زیتون شورای بین المللی زیتون در مادرید اسپانیا ضمن قدر دانی از زحمات مسولین استان گیلان و شهرستان رودبار در توسعه کشت زیتون و رونق تولید این محصول استراتژیک و تشکر ویژه ازتلاش های علمی ، فنی و اقدامات اجرایی ، خانم دکتر یوسفی رئیس ایستگاه تحقیقات زیتون و خانم دکتر بشارتی مسئول فنی آزمایشگاه شیمی و ارزیابی حسی روغن زیتون رودبار که باعث توسعه زیتون و ترویج فرهنگ مصرف بهینه این ماده غذایی بسیار مفید شده اند، گفت : جا دارد از زحمات بیدریغ مهندس پریچهر مجری طرح زیتون کشور که در امور توسعه زیتون بسیار موفق بوده اند قدردانی نمایم . وی گفت : خوشبختانه آزمایشگاه ارزیابی حسی روغن زیتون رودبار در شرف دریافت گواهینامه بین المللی است و لذا مردم و مسولین شهرستان رودبار باید در ترویج علم ارزیابی حسی روغن زیتون که تضمین کننده میزان کیفیت این محصول می باشد، تلاش نمایند و فرهنگ چند هزار ساله گذشته مردم رودبار را پاس داشته و حفظ نمایند و اگر موفق به این کار نشوند ، دیگران پیشی خواهند گرفت .. در این همایش مهندس پورعلی معاونت سیاسی اجتماعی فرماندار رودبار هم ضمن قدردانی از کمیته برگزاری این همایش گفت : شهرستان رودبار با وسعت 2574 کیلو متر مربع یکی از 16 شهرستان استان گیلان می باشد که میوه بهشتی زیتون در ان کشت می شود .

وی گفت : از مجموع 11200 هکتار باغات شهرستان رودبار مقدار 8976 هکتار ان به کشت زیتون اختصاص دارد و این نشان میدهد که اقتصاد مردم شهرستان رودبار بر پایه محصول استراتژیک زیتون است .

پورعلی گفت : با توجه به اینکه رودبار ” برند ” زیتون کشور است حدود 85 درصد تولید زیتون کشور در این شهرستان به مصرف کنندگان عرضه می شود

وی در پایان گفت : سیاست دولت ، توسعه کشت زیتون و تامین روغن زیتون مورد نیاز کشور می باشد و لذا باید در میزان کیفیت این ماده غذایی دقت لازم را بعمل آورده تا بتوانیم با محصول مشابه خارجی رقابت نماییم.

در این همایش مهندس سعید کشاورر مقدم یکی از کارشناسان ارزیاب حسی کشوردر خصوص اهمیت ارزیابی حسی روغن زیتون در جهان امروز و مراحل علمی و اصولی برداشت زیتون روغنی و چگونگی تهیه روغن زیتون باکیفیت و ارزش غذای آن مطالب مبسوطی بیان کرد و در پایان دو نمونه روغن زیتون توسط حاضرین مورد ارزیابی حسی قرارگرفت.

آخرين اخبار
پر بحث ترين
ویروهاستینگ
پست بانک رضایی
لاستیک فروشی حبیبی
زیتون حاج صفری و پسران
کانال تلگرام درفک خبر
کانال درفک خبر
محل كد آمار