امیر انتخابی؛ مدیر کل میراث فرهنگی گیلان خبر داد:

موزه جنگلهای هیرکانی، زیتون و سایت موزه مارلیک در رودبار تاسیس خواهد شد.

فرزانه احمدی
تاریخ انتشار: پنج‌شنبه 19 سپتامبر 2019 | 06:25 ق.ظ
موزه جنگلهای هیرکانی، زیتون و سایت موزه مارلیک در رودبار تاسیس خواهد شد. به گزارش پایگاه خبری تحلیلی درفک خبر؛ مدیرکل میراث فرهنگی گیلان بر لزوم توسعه مجموعه داری و صیانت از آثار و اشیا تاریخی تاکید کرد و گفت: باید ارتباط موثری بین کارکرد گردشگری با کارکرد موزه ها تعریف کنیم. نشست رفع موانع ایجاد موزه های تخصصی در شهرستان رودبار با حضور فرماندار، شهرود امیرانتخابی مدیرکل […]

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی درفک خبر؛ مدیرکل میراث فرهنگی گیلان بر لزوم توسعه مجموعه داری و صیانت از آثار و اشیا تاریخی تاکید کرد و گفت: باید ارتباط موثری بین کارکرد گردشگری با کارکرد موزه ها تعریف کنیم.

نشست رفع موانع ایجاد موزه های تخصصی در شهرستان رودبار با حضور فرماندار، شهرود امیرانتخابی مدیرکل میراث فرهنگی گیلان، نماینده رودبار در مجلس شورای اسلامی، امام جمعه شهرستان و مسئولین و مدیران استانی و شهرستانی برگزار شد.

شهرود امیر انتخابی با اشاره به اینکه گیلان مهد تمدن و استانی ممتاز و با هویت پراصالت در میراث ملی می باشد وجود اولین های فرهنگی در پژوهش های باستان شناسی تاریخ رودبار را گواه این مطلب دانست و گفت: گردشگری فرهنگی یکی از قدیمی ترین انواع گردشگری هاست و موزه ها پشتوانه ای محکم در راستای گردشگری فرهنگی محسوب می شوند که امکان رقابت گردشگری چه در بخش خصوصی و همچنین دولتی در آن ها نمود پیدا می کند.

امیر انتخابی با بیان اینکه معرفی این میراث ارزشمند نیازمند نگاهی هدفمند و اصولی است، موزه ها را مامنی برای نمایش شگفتی های فرهنگی و نمادهای خاص و همچنین بازتابی از حیات گذشتگان خواند و افزود: آنچه که در موزه ها به چشم می خورد تنها اشیاء تاریخی نیست، بلکه معیشت، فرهنگ، اقلیم و عناصر زیبایی شناختی را به نمایش می گذارد.
این مقام مسئول استانی مجموعه داری و ساخت و تجهیز موزه ها را از راهکارهای تنوع بخشی به گردشگری دانست و گفت: ابنیه تاریخی ارزشمند همچون میدان شهرداری رشت، ساختمان پست در رشت، ساختمان بانک ملی در انزلی و … که خود در حوزه گردشگری فرهنگی جایگاه ویژه دارند، می توانند با کارایی جدید همچون موزه های خصوصی بیش از پیش مورد توجه گردشگران قرار گیرند و همچنین می توان با مطالعات تخصصی و هم افزایی نسبت به تلفیق عناصر فرهنگ با عناصر طبیعی و یا ادغام طرح های گردشگری و بومگردی با مقوله موزه و مجموعه داری گام برداریم از این رو مجموعه داران و موزه دوستان با پژوهش و سواد آموزی در حیطه فرهنگی می توانند گامی موثر در جهت احیای هویت بومی در جامعه در مسیر تنوع بخشی فرهنگی بردارند.
امیرانتخابی با تاکید بر ضرورت صیانت از اسناد و اشیا هویت بخش بعنوان میراث ماندگار و لزوم بر جریان سازی علمی، پژوهشی و سواد آموزی فرهنگی در تمامی سطوح جامعه در این حوزه اعلام کرد: به موازات بحث موزه ها، نمایشگاه ها از سوی مجموعه داران خصوصی که علاوه بر معرفی ارکان هویتی موجبات رضایت عمومی برای شهروندان و پژوهشگران را فراهم نموده است.
وی با اشاره به برخورداری گیلان از ۲۰ موزه عمومی و تخصصی اذعان داشت: ۵ مورد از این موزه ها تحت نظارت میراث فرهنگی، ۱۰ موزه بصورت مشارکتی و ۵ موزه توسط مجموعه داران خصوصی و ۶ پروژه ایجاد موزه در دست اقدام خود تلاشی برای تحقق اقتصاد مقاومتی با رویکرد مشارکت دهی بخش خصوصی خواهد بود. شهرود امیرانتخابی ضمن تاکید بر لزوم توسعه مجموعه داری و صیانت از آثار و اشیا تاریخی ارتباط موثر بین کارکرد گردشگری با کارکرد موزه ها ،کمبود بودجه را از معضلات در حوزه فرهنگ دانست و با تاکید بر پویایی در بین مجموعه داران خواستار تدوین ایده های نوین بیشتر در حوزه فرهنگ از سوی مجموعه داران بعنوان ارکان هویت بخش جامعه شد.

سپس جمالی نماینده مردم رودبار در مجلس شورای اسلامی ضمن خوش آمدگویی به تمامی مدعوین و حاضرین به بیان درخواست ها و نقطه نظرات خود پرداخت و به ارزشمندی و اهمیت موضوعات مورد بحث در جلسه که شامل افتتاح موزه ملی زیتون، موزه جنگل های هیرکانی و سایت موزه مارلیک برای استان و شهرستان اشاره کرد و خواستار تسریع در روند اقدامات پیش رو جهت بهره برداری هر چه زودتر این پروژه ها شد.
جمالی ادامه داد: پروژه های پیش رو باید آینده نگرانه و قابلیت توسعه داشته باشند تا بتواند پاسخگو حجم بالای مخاطبان باشد.

وی در خصوص جنگل های هیرکانی افزود: این جنگل ها نه تنها یک سرمایه ملی بلکه میراث و سرمایه ای بین المللی هستند و این باعث افتخار ماست که از داشته شهرستان رودبار، استان گیلان و ایران عزیزمان است ولی نگاه بین المللی برای حفظ آن وجود دارد که می توان با استفاده از این ظرفیت برای جذب بیشتر سرمایه و بودجه اقدام کرد.

جمالی در انتها به جایگاه شهرستان رودبار در تولید زیتون کشور اشاره کرد و افزود: تولید زیتون و زیر مجموعه‌های آن در ۲۶ استان صورت می گیرد. اما تولید بالای ۸۵ درصدی زیتون و زیر مجموعه های آن همواره نام رودبار و زیتون به هم گره زده است این آمار به نوعی در جهان منحصر به فرد است که بصورت ۲۴ ساعته به عرضه این محصول در سطح شهرستان پرداخته می شود.

آخرين اخبار
پر بحث ترين
ویروهاستینگ
پست بانک رضایی
لاستیک فروشی حبیبی
زیتون حاج صفری و پسران
کانال تلگرام درفک خبر
کانال درفک خبر
محل كد آمار