افشاگری مدیرعامل شرکت واریان(بیلیش) درباره ماجرای انتقال ضایعات پتروشیمی خوزستان به گیلان؛

دلیل هجمه های رسانه ای، مخالفتم با پیشنهاد وسوسه انگیز و هنگفت خرید کارخانه توسط افراد خاص است ولاغیر

M.R.M
تاریخ انتشار: یکشنبه 26 می 2019 | 20:03 ب.ظ
دلیل هجمه های رسانه ای، مخالفتم با پیشنهاد وسوسه انگیز و هنگفت خرید کارخانه توسط افراد خاص است ولاغیر افشاگری مدیرعامل شرکت درباره ماجرای انتقال ضایعات پتروشیمی خوزستان به گیلان به گزارش پایگاه خبری تحلیلی درفک خبر؛علیرضا حق‌گو مدیرعامل شرکت بیلیش با افشای پشت پرده‌ی رسانه‌ای شدن انتقال پسماند پتروشیمی خوزستان به گیلان گفت: دلیل این هجمه رسانه‌ای این است که یک گروه از یک شرکت پتروشیمی به اینجا آمدند و درخواست کردند که […]

افشاگری مدیرعامل شرکت درباره ماجرای انتقال ضایعات پتروشیمی خوزستان به گیلان

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی درفک خبر؛علیرضا حق‌گو مدیرعامل شرکت بیلیش با افشای پشت پرده‌ی رسانه‌ای شدن انتقال پسماند پتروشیمی خوزستان به گیلان گفت: دلیل این هجمه رسانه‌ای این است که یک گروه از یک شرکت پتروشیمی به اینجا آمدند و درخواست کردند که کارخانه را به آن‌ها بفروشم اما من مخالفت کردم و گفتم فروشنده نیستم. ابتدا همه صحبت‌ها به صورت شفاهی بود و یک مبلغ هنگفت به من پیشنهاد دادند که موافقت نکردم و بعد از مخالفت من با فروش کارخانه این موضوع رسانه‌ای شد.

وی افزود: رسانه‌ها ادعا کردند که پسماند از خوزستان به گیلان آمده و دفن شده است یا قرار است دفن شود. در حالی که این موضوع اصلاً صحت ندارد. ما ضایعاتی را که دریافت می‌کنیم از آن کالا تولید می‌کنیم و حتی یک گرم آن را دفن نمی‌کنیم. ما فقط مواد وارداتی را تفکیک و استحصال می‌کنیم و در یک راکتور کاملاً بسته اتیلن دی کلراید و دیگر محصولات را تولید می‌کنیم و تحویل صنایع پتروشیمی می‌دهیم.قابل ذکر رسانه های شهرستان رودبار به تبعیت از صدا وسیما و مقامات عالی استانی و شهرستانی اخبار مربوطه را درج نموده اند و خود را در مقام قضاوت و صدق و کذب گفتار گویندگان خبر نمی دانند، اما تا حصول نتیجه پیگیر مورد مطروحه خواهند بود

مدیرعامل شرکت بیلیش لوشان :بارعایت الزامات زیست محیطی بیش از۳۰ نفراشتغال مستقیم و۱۶ میلیاردتومان سرمایه گذاری درسایت کارخانه صورت گرفته است/حتی یه کیلو از این مواد نه سوزانده میشودو نه امحاء /سیاست و برنامه شرکت بر اساس قوانین محیط زیست صد در صد بازیافت بوده و هدف صادرات کالا است.

مدیرعامل شرکت بیلیش طی گفت‌ وگویی با رودبارنیوز بخشی از فعالیت‌های این شرکت در سال گذشته تاکنون را تشریح کرد.   -شرکت ازچه زمانی وباچه موضوعی دراستان گیلان آغاز بکارکرده است ؟ -شرکت بیلیش دارنده پروانه بهره برداری به شماره ۲۴/۴۵۶۷۹ مورخ ۲۲/۰۸/۱۳۹۷ در زمینه بازیافت پسماندهای پتروشیمی و به طور خاص پسماند اتیلن دی

مدیرعامل شرکت بیلیش طی گفت‌ وگویی با رودبارنیوز بخشی از فعالیت‌های این شرکت در سال گذشته تاکنون را تشریح کرد.

 

-شرکت ازچه زمانی وباچه موضوعی دراستان گیلان آغاز بکارکرده است ؟

-شرکت بیلیش دارنده پروانه بهره برداری به شماره ۲۴/۴۵۶۷۹ مورخ ۲۲/۰۸/۱۳۹۷ در زمینه بازیافت پسماندهای پتروشیمی و به طور خاص پسماند اتیلن دی کلراید و با رعایت کلیه تمهیدات و الزامات زیست محیطی فعالیت خودرا آغازکرده است .

این شرکت با بهره مندی از دانش فنی بازیافت پسماند که ثمره سالها تلاش، تحقیقات و مطالعات متخصصین و مهندسین می باشد، خدمات شایانی را در زمینه بازیافت پسماندهای کلره و تبدیل آن به محصول قابل استفاده مجدد ارائه نموده است.
-بااحداث این کارخانه چه میزان سرمایه گذاری واشتغال صورت گرفته است ؟
۳۰ نفر اشتغالزایی مستقیم، بالغ بر ۱۶ میلیارد تومان سرمایه گذاری مستقیم.

اخیرا مباحثی دررسانه ها مطرح شدکه پسماندپتروشیمی جهت دفن به گیلان ارسال شده است باتوجه به توضیحاتی که دادید علت بیان مسئله به این صورت رادرچه می دانید؟
شرکت های همکار توان رقابت ندارند،به جهت تخریب به این مسایل دامن زدنند،
جهت اطلاع هم استانیهای عزیزنیز عرض میکنم حتی یه کیلو از این مواد نه سوزانده میشود نه امحاء ،سیاست و برنامه شرکت بر اساس قوانین محیط زیست صد در صد بازیافت بوده و هدف صادرات کالا ست.
خرید این مواد ازپتروشیمی به چه صورت است وظرفیت اسمی وتولیدی شرکت شما چقدراست؟
خرید مواد از طریق مناقصه و مزایده صورت می گیرد و حداقل بیش از ۱۵ شرکت تخصصی فعال دراین زمینه وجود دارند ،اصولا به سه شرکت برتر سهمیه اختصاص می دهند،وظرفیت شرکت بیلیش بر اساس پروانه بهره برداری اخذ شده، ۱۵ هزار تن در سال می باشد.
یکی ازابهاماتی که توسط یکی ازنمایندگان محترم مجلس مطرح شده این است چرا این فراینددرخوزستان درمحل تولید پسماند انجام نمی گیرد وتحمل این همه خطرات برای انتقال به استان گیلان به چه دلیل است؟
بگذارید اینگونه پاسخ بدهم کارخانجات بازیافت نفت و روغن که بیش از ۸۰ واحد صنعتی در گیلان، قزوین، البرز، تهران، سمنان مستقر هستند، مواد اولیه کارخانجات از جنوب کشور تامین میشود بااین حساب مواد اولیه و تامین مواد کارخانجات استان های شمالی از کجا باید تامین بشود!درباره شرکت بیلیش نیز بارعایت نکات زیست محیطی وپروتکل منعقده پتروشیمی با محیط زیست این فرایند جابجایی ونقل وانتقال ازمبدابارگیری تاتخلیه مقصد که سایت کارخانه است صورت می پذیرد.وجای هیچ نگرانی بابت این موضوع وجودندارد.
درمورد سایت کارخانه ظاهرا به دوربین های مداربسته نیز مجهزشده است علت این امرچیست ؟
کل سایت کارخانه بیلیش طبق هماهنگی های به عمل آمده باسازمان محیط زیست جهت نظارت دقیق برعملکرد شرکت به ۲۰ عدد دوربین مدار بسته با قابلیت اتصال و انتقال تصویر به شبکه ارتباطی مجهز بوده تا کلیه فعالیت های این واحد صنعتی تحت نظارت قرار گیرد.

-درباره محصول pvc توضیح دهید که اهمیت آن دردنیای امروزچیست؟

پلی‌وینیل کلراید (به انگلیسی: Polyvinyl chloride) یا پی‌وی‌سی (PVC) نوعی پلاستیک بسیار پرکاربرد است. در شرایط حاضر یکی از ارزشمندترین محصولات صنعت پتروشیمی است. به‌طور عمومی بیشتر از ۵۰٪ از پی وی سی ساخت بشر در ساختمان‌سازی استفاده می‌شود؛ زیرا پی وی سی ارزان بوده و به سادگی سر هم‌بندی می‌شود. در سالهای اخیر پی وی سی جایگزین مواد ساختمان‌سازی سنتی نظیر چوب، سیمان و سفال در بسیاری از مناطق شده‌است.
موارد استفاده فراوانی برای پی وی سی شامل: وینیل سایدینگ، علامت مغناطیسی کارت‌ها، برش عمودی پنجره‌ها، صفحات گرامافون، لوله، لوله‌کشی، کانال و لوازم نصب کردنی، کیف‌های ارزان قیمت، پنجره‌های تاریک (بدون دید) و در شکل نرم آن برای لباس، اثاثه یا لوازم داخلی نظیر پرده، کف‌سازی و ساختن سقف، پوسته کابل‌های الکتریکی، توپ‌های بازی سبک‌وزن وجود دارد.و اتیلن یه عامل بابت تهیه ونیل کلراید است که برای تهیه پی وی سی نیاز به اتیلن دی کلراید داریم، شرکت بیلیش اتیلن را از پسماند استحصال وسپس برای مصرف روانه بازار می کند.

-لطفا درخصوص نحوه عملکرد شرکت دربحث فراوری بازیافت توضیح دهید؟
-عملکرد شرکت رابدین گونه می توان شرح داد:
ابتدا مواد دریافتی از پتروشیمی وارد مخازن بتنی با لایه ای از ژئومبران شده و کلیه ملاحظات زیست محیطی بابت دپو رعایت می گردد.
سپس پسماندهای مورد نظر بیش از ۹۰ درصد حلال های قابل استفاده از طریق رآکتور در سیستم کاملاً بسته بازیافت می گردد و بخش اعظمی از مواد بازیافت شده بر اساس تقاضا وارد بازار مصرف می گردد.

-موارد کاربردی مواد استحصال شده بیشتر درچه صنایعی مورد استفاده قرارمی گیرد؟
موارد کاربرد اتیلن دی کلراید به شرح ذیل می باشد:
حلال چربی گیر صنعتی – کاربرد در صنایع فلزکاری – شستشوی ماشینهای صنایع لبنیات و غذایی- پاک کننده چربی، گریس و روغنهای صنعتی – حلال در صنایع تولید رنگ – پاک کننده زنگ بر از سطوح فلزات- حلال خشکشویی- حلال در صنایع چسب و چوب – پاک کننده رنگ و قیر – حلال تمیز کننده- پاک کننده ورق آهن و استیل – مواد اولیه تولید مونومر ونیل کلراید پی وی سی – مواد اولیه واحدهای شیمیایی تولید کننده حلال کلردار- ماده اولیه تولید رزین پلی سولفاد مایع – ماده اولیه تولید قیر پلی سولفور- تولید پلی مر کف پوشهای صنعتی – تولید عایق حرارتی – تولید چسب پلی سولفاید- حلال تولید انواع چسب های صنعتی- مواد اولیه دی اتیلن دی آمین ها- مواد اولیه تولید دی تیو کاباماد ها- مواد اولیه سورفنکتاندهای چهارتایی- مواد اولیه تتراآلکیل پلی سولفاید ها – مواد اولیه تولید هیپو کلراید کلسیم- مواد اولیه افزودنی بتن – حلال مصرفی در تولید سورفنکتاندهای الکل و الوفین سولفات ها و بالغ بر صد نوع مصرف صنعتی دیگر
-درباره فرایند بازیافت لطفا توضیح دهید؟
فرایند بازیافت از طریق تقطیر جزء به جزء انجام شده و با توجه به بسته بودن سیستم هیچگونه گاز کلر آزاد نمی گردد.

-آیا پس از طی فرایندبازیافت موادضایعاتی هم باقی خواهند ماند واین موادتکلیفشان چه خواهدشد؟

بله ته مانده حاصل از فرایند در مخازن فلزی جهت مصرف بهینه انبار داری علمی می گردد و موارد مصرف آن عبارت است از: لوله کشی، کف سازی و ساخت سقف، کانال و لوازم نصب کردنی، پوسته کابل های الکتریکی، پنجره های تاریک، لایه ژئومبران و …..

-ایا این محصول مشابه خارجی دارد ؟

بخشی از این مواد بازیافتی از کشور قطر با صرف هزینه کلان ارزی خریداری و وارد کشور می شد لیکن شرکت بیلیش در منطقه ای محروم ضمن اشتغالزایی دهها نفری، مواد مذکور را تولید و از خروج ارز جلوگیری می نماید.

-انتظارات شما ازمتولیان امربعنوان سرمایه گذاری که بارعایت استانداردهای زیست محیطی درگیلان آغاز بکار کرده اید چیست ؟
بنده درهر استانی بارعایت تشریفات والزامات قانونی می توانم شغل ایجاد کنم، صرفا بخاطر اینکه بومی منطقه هستم و رشته تحصیلی ام الودگیهای محیط زیست بوده تمایل دارم در استان خودم فعالیت اقتصادی داشته باشم، وضمن توجه جدی به مشکلات محیط زیست استان درصددکمک به حل آن نیز هستم .

-اعلام کردید یکی ازاهداف تاسیس شرکت رفع مشکلات زیست محیطی است،آیا شرکت بیلیش کمک به محیط زیست رادردستورکارخود دارد؟
-بله یکی ازبرنامه های بسیارمهم شرکت برطرف کردن مشکل خاک آغشته به مواد نفتی استان که بالغ بر ۵۰ هزار تن است وبمدت ۱۵ سال (منظورتولید پسماند کارخانجات داخل استان)دپو شده در محیط سایت است که از طریق دانش وتکنولوژی شرکت بیلیش در حال بازیافت خاک وتبدیل به خاک مناسب وبرگشت به چرخه طبیعت باهزینه شرکت می باشد.

-اگر نقطه نظری دارید درپایان بفرمایید؟
ازاستاندار محترم جناب دکترسالاری، معاون محترم عمرانی ، مدیرکل محترم محیط زیست استان نمایندگان محترم مجلس اصحاب محترم جراید سمن های زیست محیطی استان هم بابت همراهی و روشنگری ودقت نظر جهت تنویر افکار عمومی تقدیر وتشکر میکنم و لازم است توضیح دهم این شرکت باتمام دانش و تکنولوژی بکارگرفته شده آماده است تا هرگونه ابهام یاسوالی را که برای هم استانیهای عزیز ایجادشده است بابازدید ازسایت مذکور، به رفع آن کمک کند.همانطورکه میدانید امروزه استفاده از پسماند زباله ها به طلای کثیف تعبیر میشود،باید از فرصت های اقتصادی پیش آمده بارعایت استانداردهای زیست محیطی برای توسعه استان باکمک وهم افزایی همه دستگاهها ومسئولین محترم استفاده کنیم. وجاداردازمجموعه همکاران رودبارنیوز که این فرصت راجهت گزارش عملکردشرکت دراختیاربنده قراردادند تشکرکنم/جارستان

آخرين اخبار
پر بحث ترين
ویروهاستینگ
پست بانک رضایی
لاستیک فروشی حبیبی
زیتون حاج صفری و پسران
کانال تلگرام درفک خبر
کانال درفک خبر
محل كد آمار