با نصب دوربین های ITS در آزادراه قزوین رشت؛

تردد رودباری ها از آزادراه در داخل شهرستان به پرداخت عوارض ملزم می شود

یادداشت مشترک سردببران درفک خبر و شکوفه های زیتون ( مجیدرضائی+ حمید شفائی)
تاریخ انتشار: پنج‌شنبه 2 می 2019 | 21:14 ب.ظ
تردد رودباری ها از آزادراه در داخل شهرستان به پرداخت عوارض ملزم می شود گل بود به سبزه نیز آراسته شد درفک خبر/پس از جانمایی عوارضی آزادراه قزوین رشت در امامزاده هاشم (ع)، بسیاری از مردم شهرستان رودبار از همان روزهای نخست از این موضوع ناراضی بودند و هر بار با افزایش میزان آن به شدت نارضایتی مردم شهرستان افزوده می شد. این مهم در سال‌های اخیر به گونه […]

گل بود به سبزه نیز آراسته شد

درفک خبر/پس از جانمایی عوارضی آزادراه قزوین رشت در امامزاده هاشم (ع)، بسیاری از مردم شهرستان رودبار از همان روزهای نخست از این موضوع ناراضی بودند و هر بار با افزایش میزان آن به شدت نارضایتی مردم شهرستان افزوده می شد.

این مهم در سال‌های اخیر به گونه ای پیش رفت که در دوره‌ های اخیر انتخابات مجلس شورای اسلامی تبدیل به یکی از مهمترین مطالبات مردمی و البته وعده های کاندیداهای انتخاباتی مبنی بر حل این مشکل از طریق تغییر جانمایی آن به ورودی گیلان در پاچنار لوشان شد. اما هیچ یک از کاندیداها و البته منتخبان مردم در بهارستان در چند دوره اخیر نتوانستند هیچگونه اقدام عملی در این زمینه داشته باشند و اخیرا نیز نماینده شهرستان عنوان نموده بود که علیرغم تمام تلاش ها و پیگیری های صورت گرفته، متاسفانه شرکت سرمایه گذار همکاری لازم را در این زمینه ندارد. بدین ترتیب انتقال عوارضی تقریبا در انظار مردم در هاله ای از ابهام قرار گرفت. اما دکتر جمالی در نشست با اصحاب رسانه گفت که نصب دوربین های ITS را پیشنهاد داده ایم و مسئولان استان و کشور مهر تاییدی بر این موضوع زده اند و موافقت خود برای اجرای آن را اعلام نموده اند.

اما با افزایش نرخ عوارضی به ۲۵۰۰ تومان، برخی از فعالین سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و ورزشی شهرستان که از مسئولین قطع اُمید کرده بودند در اقدامی خودجوش و البته منسجم طوماری را با حدود ۳۰۰۰ امضاء که در آن امضای اعضای شوراها، دهیاران، معتمدین و…. را با حمایت ائمه جمعه شهرهای مختلف شهرستان را در سطح استان از سوی استاندار و نماینده ولی فقیه در گیلان پیگیری نمودند. این موضوع به قدری در فضای مجازی مورد استقبال مردم مواجه شد که به افرادی که بعنوان منتخب از سوی مردم این طومار را پیگیری می نمودند لقب #سوپرمن شهرستان نیز دادند.

این طومار اما آب از جوی رفته را به جوی بازگرداند و استاندار و نماینده ولی فقیه در واکنش به این طومار با جدیت بیشتری درصدد حل این مشکل برآمدند. اما در این میان مسئولان شهرستان که تا آن زمان تقریبا از جابجایی عوارضی نااُمید شده بودند در اقدامی سوار بر موج بوجود آمده شدند و وعده های مسئولین استان مبنی بر حل این مشکل را ثمره اقدامات خود عنوان داشتند.

مدتی پس از این مهم، میرغضنفری فرماندار سابق رودبار و دکتر جمالی از اعمال تخفیف برای خودروهای بومی شهرستان رودبار در عوارضی امامزاده هاشم خبر دادند.

موضوعی که از همان سال‌های ابتدایی مردم را آزار می داد بحث کارت های تردد بود که تنها در اختیار افراد خاص و نورچشمی قرار گرفته بود و این تبعیض نارضایتی مردم را بیشتر کرد.

در آخرین روزهای حضور فرماندار سابق در شهرستان، کلنگ ایست و بازرسی در لوشان با حضور استاندار گیلان به زمین زده شد که برخی از مسئولین شهرستان آن را ساختمان عوارضی و ایست و بازرسی عنوان نمودند.

هر چند این کلنگ زنی دارای ابهاماتی بود ولی در همان روز مدیر کل راهداری گیلان در گفتگو با سردبیران شکوفه‌های زیتون و درفک خبر که بدون دعوت قبلی در محل حضور داشتند کم و کیف قضیه را شفاف ارائه دادند، (فایل تصویری در کانال های تلگرامی این دو نشریه موجود است).

اینا تقریبا ابیات کوتاهی از مثنوی عوارضی بود تا نگارندگان متن را به تجدید خاطرات مخاطبان وا دارد.

اما پس از رویت پایه دوربین های کیلومتر شمار در مسیر آزادراه قزوین رشت در محدوده شهرستان بخصوص مسیر رودبار توتکابن سوالات فراوانی را در ذهن مردم تداعی می کند.

هر چند بعد از الکترونیکی شدن چهار عوارضی در کشور، کم کم دولت در حال جمع آوری سازه های عوارضی در کل کشور است که یکی از دلایل آن کاهش ترافیک و دلیل دیگرش میزان واریز عوارض به میزان بهره برداری در طول مسیر استفاده شده از سطح آزادراه هاست. هر چند اصل قضیه مورد تایید است اما آیا زمان وعده های جمع آوری عوارضی درون استانی در گیلان در همان مرحله وعده باقی خواهد ماند؟

با ابهامات بوجود آمده در اذهان مردم خونگرم شهرستان رودبار قرار بر این بود که برای تردد در سطح استان دیگر عوارض پرداخت نکنند اما با نصب دوربین های جدید نه تنها داخل استان بلکه در صورت استفاده از آزادراه در مسافرت های درون شهرستانی نیز هر چند اندک اما می بایست عوارض پرداخت گردد.
عوارضی که بعد عبور از این دوربین ها بنام پلاک خودرو ثبت می شوند و مالک باید آن را پرداخت کند.

سوال کی که در ذهن تداعی می کند این است که چرا با وجود ورود و خروج های فراوان و رمپ های زیاد در مسیر آزادراه قزوین رشت اولین دوربین ها در حدفاصل رودبار_توتکابن _امامزاده هاشم نصب شده است.

انتظار می رفت طبق وعده های مسئولین شهرستان، محل اخذ عوارض به ابتدای ورودی استان انتقال می یافت، حال که این مطالبه مردمی تا به امروز محقق نشده است، مردم شهرستان رودبار انتظار داشتند که دوربین های کیلومتر شمار را در ابتدای ورودی استان نصب میکردند نه اینکه ورودی و خروجی شهر به شهر و روستاهای حاشیه این آزادراه در سطح شهرستان رودبار، محلی برای نصب این دوربین ها باشد.

چرا مردمان روستاهای حلیمه جان، اسطلخ جان و دیگر روستاهای بلوکات که روزانه بارها و بارها به رستم آباد سفر می‌کنند و یا مردمان بخش های رحمت آباد و بلوکات و خورگام و شهرهای توتکابن و رستم آباد برای تردد به مرکز شهرستان باید عوارض پرداخت کنند؟

شایان ذکر است: این مطلب مورد تایید است که اصل قضیه در استانهای که شهرهایی با فاصله کوتاه همجوار آزادراه نیستند امری پسندیده است، اما در شهرستانی مثل رودبار و استانی همچون گیلان که شهرهای نزدیک به هم دارند این روش برای اخذ عوارض صحیح نیست.

از طرف دیگر در جاده قدیم امامزاده هاشم_رودبار که به جاده مرگ معروف شده است، شاهد ترافیک بیشتری خواهد شد که تاثیر زیادی در افزایش میزان حوادث و تصادفات در این مسیر خواهد داشت.

احتمالا مسافران مسیر کوتاه آزادراه توتکابن_رستم آباد_رودبار برای پرداخت نکردن عوارض از مسیر جاده قدیم تردد کنند و این میزان حوادث و خطرات را دوچندان خواهد نمود.

از مسئولان مربوطه انتظار می رود تصمیم اساسی و مورد تایید مردم منطقه برای برون رفت از مشکل پیش آمده و مشکلات پیش رو را اتخاذ نمایند.

 

آخرين اخبار
پر بحث ترين
ویروهاستینگ
پست بانک رضایی
لاستیک فروشی حبیبی
زیتون حاج صفری و پسران
کانال تلگرام درفک خبر
کانال درفک خبر
محل كد آمار