توصیه های منابع طبیعی و آبخیزداری داری:

حذف دامداری سنتی غیر مجاز/ کنترل توسعه افقی روستاها و شهرها

M.R.M
تاریخ انتشار: دوشنبه 25 مارس 2019 | 17:02 ب.ظ
حذف دامداری سنتی غیر مجاز/ کنترل توسعه افقی روستاها و شهرها طبیعت سبز٬ ضربه گیر سیل درفک خبر پوشش گیاهی هرمنطقه براساس متغیرهای اقلیم و خاک و آب٬ متناسب با ناحیه رویشی و با سازگاری طی صدها سال مستقر شده است. اما انسان ها گویا همه چیز را برای خود می خواهند. حتی نسل فعلی که به عاقبت کارهای ضد طبیعت آگاه هستند نیز در عمل […]

طبیعت سبز٬ ضربه گیر سیل

درفک خبر

پوشش گیاهی هرمنطقه براساس متغیرهای اقلیم و خاک و آب٬ متناسب با ناحیه رویشی و با سازگاری طی صدها سال مستقر شده است. اما انسان ها گویا همه چیز را برای خود می خواهند. حتی نسل فعلی که به عاقبت کارهای ضد طبیعت آگاه هستند نیز در عمل بدتر از گذشتگان عمل می نمایند.
قدیمی ترین اقدام تخریب منابع طبیعی٬ دامداری سنتی است که با تخریب بوته ها٬ در ختچه ها و درختان در مراتع و جنگلها همراه است. دامداری سنتی هشتاد درصد پوشش طبیعی کشور را در معرض نابودی و تخریب قرار داده است و مهمترین عامل ایجاد سیلاب تلقی می گردد.
همینطور توسعه روستاها و شهرها با ساخت و سازهای جدید در نقاطی که قبلا دارای پوشش طبیعی بودند نیز عامل موثر در تخریب منابع طبیعی و ازدیاد سیل به شمار می رود.
نقش مدیریت منابع طبیعی٬ کنترل تخریب منابع طبیعی و کاهش خطرات سیل و .. است. اقدامات آبخیزداری و احیایی در مراتع و جنگلها در مواقع بروز سیل ملموس تر و ارزشمندتر به نظر می رسد. چون با کمترین هزینه پیشگیری از وقوع سیل برای چند دهه انجام می شود.
بیاییم برای یک بار که شده منطقی تر فکر کنیم: کنترل چند عامل کلید کار است:

۱- حذف دامداری سنتی غیر مجاز. که متاسفانه بعضی ها برایش دلسوزی می کنند. اما نمی دانند که دامداری سنتی بی حد و مرز٬ حتی خود دامداری را در معرض نابودی قرار میدهد. فراموش نکنیم که کشورهای پیشرفته با گذار از مرحله شبانی٬ اول به حفظ طبیعت خدادادی کمر همت می بندند.

۲- کنترل توسعه افقی روستاها و شهرها به هر قیمتی که شده و بخاطر انرژی های محدود آب و برق و گاز و … باید در دستور کار قرار بگیرد.

۳- از اقدامات آبخیزداری و احیاء جنگلها و مراتع می بایست حمایت شود. فراموش نکنیم که طبیعت به مانند کشتی ما را از حوادث روزگار عبور می دهد. اگر هرکدام از ما با اقدامات تخریبی خود٬ کشتی طبیعت را سوراخ کنیم به غرق شدن کشتی طبیعت در دل حوادث غیرمترقبه همچون سیل کمک می کند.

۴- مدیریت منابع طبیعی انتظار دارد مردم شریف و مسئولین بزرگوار از اقدامات پیشگیرانه٬ ضد سیلاب و رانش حمایت کنند و گاها بخاطر سود زود گذر عده ای معدود برای تقویت عملکرد منابع طبیعی و آبخیزداری٬ محدودیت ایجاد نکنند.
مدیریت منابع طبیعی به مصالح دایمی همچون پایداری طبیعت جنگل و مرتع و احیاء قسمت های از دست رفته می اندیشد. پس شما هم برای احیاء منابع طبیعی می توانید مشارکت بیشتر از گذشته داشته باشید.

آخرين اخبار
پر بحث ترين
ویروهاستینگ
پست بانک رضایی
لاستیک فروشی حبیبی
زیتون حاج صفری و پسران
کانال تلگرام درفک خبر
کانال درفک خبر
محل كد آمار