اندر احوالات حوزه روابط عمومی استانداری گیلان؛

معیار انتخاب رسانه ها برای شرکت در پوشش خبرهای رییس دولت تدبیر و امید چه بوده است؟!

s.k.v
تاریخ انتشار: یکشنبه 10 مارس 2019 | 17:52 ب.ظ
معیار انتخاب رسانه ها برای شرکت در پوشش خبرهای رییس دولت تدبیر و امید چه بوده است؟! درفک خبر/ از زمان برگزاری دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و انتخاب”حسن روحانی” با رای مردم به عنوان دومین مقام رسمی نظام جمهوری اسلامی ایران،نزدیک به ۲۲ ماه سپری شده است. با گذشت این مدت زمانی،”روحانی از زمان انتخاب به این سمت و دریافت تنفیذ از رهبر انقلاب، چندین سفر به گیلان داشته است. به […]

درفک خبر/ از زمان برگزاری دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و انتخاب”حسن روحانی” با رای مردم به عنوان دومین مقام رسمی نظام جمهوری اسلامی ایران،نزدیک به ۲۲ ماه سپری شده است.

با گذشت این مدت زمانی،”روحانی از زمان انتخاب به این سمت و دریافت تنفیذ از رهبر انقلاب، چندین سفر به گیلان داشته است.

به دنبال مطرح شدن انجام سفر قطعی رئیس جمهور و برخی از اعضای هیات دولت به گیلان در اسفند ماه جاری، طی روزهای قبل روابط عمومی استانداری از طریق ارسال پیامک و حتی برقراری تماس تلفنی توسط احدی از پرسنل شاغل، خواستار معرفی خبرنگار با ارائه مشخصات و تصویر پرسنلی جهت صدور کارت حضور در برنامه های”روحانی” شد.

عصر روز موعد برابر با سه شنبه هفته جاری فرا رسید و اصحاب رسانه به استانداری برای دریافت کارت حضور در برنامه عزیمت کردند، ولی هنگام مراجعه در بخش ورودی و انتظامات با عدم صدور کارت مواجه شدند؟!

به دنبال عدم صدور کارت برای تعدادی از پایگاه های خبری و هفته نامه های دارای مجوز که با سکوت و عدم دفاع هیات رئیسه خانه مطبوعات و مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مواجه شد، مسئول روابط عمومی استانداری گیلان با انتشار مطلبی در روزهای گذشته به وسیله یکی از پایگاه های خبری که صاحب امتیاز آن یکی از مدیران استانداری می باشد، به انتقادات رسانه های متعدد به شرح ذیل پاسخ داد:

“در گزینش افراد همچون قبل و به شهادت کارنامه عملکردی خود هیچگونه گروه بندی یا تبعیض سیاسی لحاظ نشده بلکه به منظور ارج نهادن به مقام اصحاب رسانه مشخصات تمام خبرنگاران و عکاسان فعال برای انجام روند اداری و صدور کارت از چند روز قبل به مراجع مربوطه ارسال شد که علیرغم پیگیریهای صورت گرفته، به دلیل محدودیت فضا و تغییر برخی سیاست های این مراجع، تنها تعداد معدودی کارت ورود به مراسم ها و جلسات تحویل اداره کل روابط عمومی شده است!!

با توجه به توضیحات غیر قانع کننده مسئول روابط عمومی استانداری، سئوالات متعددی درباره انتخاب گزینشی و تبعیضی از رسانه ها جهت حضور در برنامه ها و نشست خبری به عمل آمده است که امیدواریم به سئوالات ذیل پاسخ شایسته با ارائه مستندات داده شود:

۱-با توجه به اینکه برابر ماده ۲ مصوبه حقوق شهروندی در نظام اداری مصوب شورای عالی اداری دولت تدبیر و امید ابلاغ شده توسط رئیس جمهور فعلی؛ بر حق مصون بودن از تبعیض در نظام ها، فرآیندها و تصمیمات اداری و حق برخورداری از اِعمال بیطرفانه قوانین و مقررات تاکید شده است، آیا عدم صدور کارت برای برخی از رسانه ها از مصادیق عدم رعایت مصوبه شورای عالی اداری به شمار نمی آید؟!

۲- با توجه به اینکه در واکنش مسئول اداره کل روابط عمومی استانداری به این نکته مضحک تاکید شده است “به دلیل محدودیت فضا و تغییر برخی سیاست های این مراجع، تنها تعداد معدودی کارت ورود به مراسم ها و جلسات تحویل اداره کل روابط عمومی گردید” این سئوال در ذهن تداعی شده، اگر مدعی محدودیت فضا بودید، چطور برای تمام خبرنگاران و عکاسان فعال رسانه پیامک ارسال کردید، آیا اصحاب رسانه هالو فرض شده اند؟!
اگر فضا محدود بوده است، اشتباه محض کرده اید که درخواست ارائه مشخصات و عکس خبرنگاران برای صدور کارت را خواستار شدید؟

۳-چطور بر روی کارت های صادر شده برای خبرنگاران، تاریخ اعتبار آن برای روزهای ۱۵ و ۱۶ اسفند ۹۷ قید شده بود ولی روابط عمومی استانداری به خود اجازه داد تا به صورت گزینشی و تبعیضی آن هم با خودکار در پشت کارت ها برای برخی از خبرنگاران فقط حضور در مراسم دیدار مردمی یا برخی برنامه ها در نظر گرفته شود، ولی برخی توانستند در تمام برنامه ها حضور یابند؟!
۴-چطور برای یکی از اصحاب رسانه که دارنده نماینده روزنامه ای کشور بوده و فقط به تمجید مسئولین به صورت لسانی می پردازد و چاپلوس و رپرتاژ بگیر خوبی است و حتی به خود زحمت ضبط صدا، تصویر برداری و نوشتن نمی دهد، کارت حضور در برنامه صادر شد؟!

۵-چطور برای خبرنگاران و یا مدیران مسئول رسانه ها که تحلیل گر مسائل می باشند، کارت حضور در برنامه صادر نشد، آیا این امر مطابق ماده ۵ قانون مطبوعات، مصوبه شورای عالی اداری در راستای حقوق شهروندی در نظام اداری، مصوبه هیات وزیران در نیمه اول امسال به ترتیب برای عدم ممانعت جهت کسب خبر، حق مصون بودن از تبعیض در نظام ها، فرآیندها، تصمیمات اداری و حق برخورداری از اِعمال بیطرفانه قوانین و مقررات، مجاز نبودن دعوت گزینشی و تبعیضی از اصحاب رسانه برای حضور در برنامه ها، مجاز بودن حضور اصحاب رسانه در جلسات غیرمحرمانه بند ۴۸ ابلاغیه رهبر انقلاب اسلامی بر الگوی پایه اسلامی ایرانی و تاکید بر پیشرفت نظارت رسمی، مردمی و رسانه‌ای بر ارکان و اجزای نظام است؟

۶-چطور مدیرمسئول یکی از رسانه های الکترونیکی در جنوب استان که فاقد مجوز می باشد، توانست در برنامه شرکت کند؟ آیا این شخص از رسانه فاقد مجوز خویش یا بنا به معرفی رسانه دارای مجوز شرکت کرد و با رئیس جمهوری هم عکس یادگاری گرفت؟
با مستندات پاسخ بدهید.

۷-تعداد رسانه ها و نام و نام خانوادگی خبرنگارانی که تقاضای صدور کارت حضور در برنامه سفر را به روابط عمومی استانداری ارائه کرده بودند اعلام شود و مکاتبه روابط عمومی به مراجع جهت صدور کارت و پاسخ مراجع به صورت اسناد و مکاتبات اداری در اختیار رسانه ها جهت تنویر افکار عمومی قرار داده شود تا صحت ادعای”عاطفی نشرود کلی”بررسی بشود، لازم به ذکر می باشد مدیر مسئول پایگاه کاشف اسرار به عنوان شخصیت حقیقی به وسیله سامانه قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات و از مدیر سامانه خواستار ارسال مستندات و مدارک شده است و عاطفی موظف است آن را طبق قانون ارائه بدهد.

۸-آیا شنیده ها حقیقت دارد که به خبرنگاران حاضر در پایان نشست خبری رئیس جمهور در رشت به صورت نقدی یا کارت هدیه داده شده است؟!

۹-چرا علی رغم اعتراض تعدادی از اصحاب رسانه دارای مجوز در ساعت ۲۳ برابر با ۱۴ اسفند ماه به استاندار گیلان مبنی بر دلایل عدم صدور کارت حضور در برنامه، مصطفی سالاری”اقدامی برای حل مشکل نکرد؟ رسانه هایی که تعدادی از آنان حامیان تشکیل دولت تدبیر و امید بودند! آیا نماینده عالی دولت در استان علاقه ای به خبرنگاران ندارد؟ آیا استاندار همان مسئولی نیست به دنبال اعتراضات مدیر مسئول پایگاه خبری”کاشف اسرار”در نشست های خبری امسال بر این نکته تاکید داشت: “از رسانه ها با تمام توان حمایت می کنیم و هیچگونه تبعیضی قائل نخواهیم شد”

۱۰-آیا مسئول اداره کل روابط عمومی استانداری تصور کرده است با دعوت از همه رسانه ها ابراز دلجوئی کرده و سپس با عدم صدور کارت و دعوت گزینشی تبعیضی و بهانه قرار دادن عدم صدور کارت توسط مراجع که مشخص نکرده کدام مرجع بوده است!! می تواند بار مسئولیت از دوش خود و استانداری بردارد؟ آیا تصور کرده که توپ به زمین مرجع دیگر بیاندازد تا رسانه ها نتوانند وی را بازخواست کنند و یا بدون ذکر نام مرجع، اصحاب رسانه منتقد نتوانند موضوع را پی گیری کنند و صحت و سقم ادعای”عاطفی نشرودکلی”را بررسی نمایند؟!

۱۱-اینک سوال می شود که آیا مراجع اعلام شده بدون ذکر نام از سوی مسئول روابط عمومی استانداری که احتمالا مرجع مورد نظر ” نهاد ریاست جمهوری” بوده، علم و غیب داشته یا قرعه کشی کرده است که از بین لیست ارسال شده، برای فلان خبرنگار و رسانه کارت صادر بشود یا برای برخی صادر نشود؟!

منبع: کاشف اسرار

آخرين اخبار
پر بحث ترين
ویروهاستینگ
پست بانک رضایی
لاستیک فروشی حبیبی
زیتون حاج صفری و پسران
کانال تلگرام درفک خبر
کانال درفک خبر
محل كد آمار